Hej
Vi har ganska nyligen flyttat in i ett hus som är helt i original från 1978, då det byggdes. I badrummen är det olika brun och orangefärgade plastmattor på golv och väggar.
Nu har vi bestämt att renovera ett av badrummen, det är en toalett med dusch och handfat. Vi har rivit ned det mesta av plastmattan på vägg och golv, men ännu inte tagit bort porslin och element.
Jag kände mig säker på, efter att ha läst på mycket om badrumsrenovering, att allt ska bort, både golvskivor och väggskivor innan man börjar renoverandet. Golvbrunnen måste ju också bytas. Men så stod det i en renoveringsguide att man på väggarna bara kan sätta på ett lager till med godkänt ytterskikt om det var spånskiva där. Och sedan prima osv.
Stämmer det ?
Känner mig rätt osäker på själva rivningsdelen, finner inte jättemycket info om det.

Åsa Lund
Ska du ha kakel och klinker i badrummet ska det vara tätare mellan reglarna i väggen och golvet. Ytskiktet är inte det enda som ska vara godkänt. Kolla regler hos Byggkeramikrådet.

Hej
Vi ska återanvända befintligt porslin och ha plastmatta på golv och våtrumstapet på väggarna. Är det bara om man behöver ändra reglar som man tar bort de gamla spånskivorna? Spånskivorna på väggarna är i perfekt skick. Däremot måste golvet göras om då brunnen ska bytas.
Taaksam för svar.
Mvh

Då går det utmärkt att ha kvar spånskivorna och sätta gips på dem. Det är bara med kakel som man behöver regla upp ytterligare.

Möjligen kan man fundera över om det inte kan vara läge att även dra om vattenledningar dolt, och ta bort spånet av den anledningen.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Tack för svar! Ja jag har funderat på om det vore en grej att satsa på, nu är det ju koppar från -78 som ligger utanpå. Eftersom alla ledningar går mot en vägg så ska jag nog ta å riva den och bygga in ledningarna. Men låta övriga tre väggar vara om det visar sig funka. Skönt att höra att det går att bevara befintliga väggar, det är långt ifrån lättrivet i det här huset, extremt välbyggt och exakt allting. Dessutom väldigt tjocka skivor(dubbla?). Byggt av en tysk perfektionist, här är allt rakt och precist. ��

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.