T
Hej.

Jag har ett hus som jag har verkstad i och tänkte nu flytta dit och renovera upp huset. Källaren är ca 80 kvm stort och ca 180 i takhöjd. Huset är dränerat för ca 15 år sedan och ska vara rätt och riktigt gjort då enligt en som gjorde jobbet åt han som bodde där innan jag köpte det. Det kommer dyka upp nya frågor och funderingar under tiden och jag är tacksam om jag får bra några svar iaf så man kan bolla idéer.

Rummet är ett gammalt pannrum och där står en panna som är rund då den frusit sönder, jag tänkte dela den och ta ut den sen bila upp hela avloppet i källaren till väggen och byta och när jag ändå håller på tänkte jag bila upp hela golvet i pannrummet då det bara är ca 2.5x2.5 kvm och isolera och förbereda för vattenburen golvvärme om man kan göra så i källare? Jag har köpt en beggad bubbelpool med värmare då det är så lågt i tak så man kan gotta sig i den. Väggarna är putsade och det finns ett litet fönster. Tänkte sätta igen fönstret och sätta en så där smart paxfläkt och putsa om väggarna och måla vitt. Det borde väl gå om man tar en färg som andas? Taket är i betong med så det tänkte jag måla vitt. Vattenburna värmen tänkte jag koppla in sen när jag kommit till steg två och fixa ett vardagsrum, finns en pannmur där så jag tänkte köpa en vattenmantlad pelletskamin och sen vidare till några element i vardagsrummet och ett sovrum. Alla rum har betongväggar och betongtak. Ska även ha en luftvärmepump.

Är det möjligt? eller borde jag isolera väggarna i hela källaren?

Svara på det ni kan.

Mvh Terho.

förstår inte riktigt frågorna :)

Ja du kan ha vattenburen värme i källaren, bra om du då har isolerat under golvet.
Golvet ska du tätskikta hela om det är isolerat under, väggarna ska väl egentligen också tätas på något vis om det är dränerat och isolerat utvändigt, en våtrumsfärg antar jag att inte andas men silikatfärg gör det nog.

Jag skulle låta bli golvvärmen då det är ett gammalt hus utan isolering under golvet. jag skulle också precis som du föreslår, putsa om och måla med silkatfärg så väggen kan vädra ut fukt inåt.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Förstår inte riktigt vad takhöjden i källaren har att göra med bubbelpoolen? Det är väl härligt med en bubbelpool även om takhöjden är låg. Nåja, kanske inte om det är så lågt att man måste ligga dubbelvikt !! :cool:

Du ska nog gå in och kolla reglerna betr. våtrumsskydd i källare (BKR.se). Det är inte självklart att det ska användas fuktskydd i badrum beläget i källare. M.h.t ytterväggar, golv utan isolering mm. Du skulle i.o.f.s isolera badrummet men det kommer nog an på hur mycket du isolerar.

Även när det gäller golvvärme i en källare utan underliggande isolering ska man vara försiktig med för att undvika fuktskador.

T
Ursäkta om det vart lite snurrigt men är lite oerfaren hur jag ska göra.

Jag har tänkt isolera 250 mm sen gjuta 100 mm med golvvärme i men det kanske är dumt? Kan fukten börja krypa åt andra håll? Det är för lågt i tak för en duschkabin som jag skulle vilja ha och känns inge vidare att ha duschen direkt mot väggen så då slog det mig att man kan sitta och duscha i karet om man inte ska bada. Jag är 175 så det blir lite för snålt med plats för ett dusch munstycke....

Men bäst är då om jag bara byter avlopp och brun sen tätskikt och klinkers eller fixa plastmatta drar in rör och el, putsar väggarna och målar med silikatfärg och in med polen? Jag har läst på BKR men vill också gå vägen med sunt förnuft, frågar man företag så säger en del att allt går och andra att det är dumt och göra så pågrund utav bla bla, man vet inte riktigt vad som är rätt eller fel därför frågar jag så man kommer fram till något som funkar.

Jag hade ett gammalt överblivet pannrum i källaren och gjorde ett mycket trevligt badrum av det. Golv och väggar med kakel(klinker, inget tätskikt. Golvbrunn och elektriskt golvvärme. Duschdörrar som fästes direkt i väggen och tätade mot golvet., mosaik i duschområdet. Takhöjden kommer jag inte ihåg men runt 2 m. Fönstret lämnade jag kvar och installerade en Pax intill. Blev det mest omtyckta rummet i hela huset.

• Gilla
Terrific
  • Laddar…
Om du tänker isolera 250 mm + 100 mm betong så är detta helt ok för golvvärme. JUST i det utrymmet.
Tänker du att lägga golvvärme i övriga källaren UTAN isolering så är inte golvvärme OK.

Om du kan undvika duschkabin så gör det. Ett elände att hålla rent.
Man behöver inte ha duschdörrar utan det fungerar utmärkt med ett duschutrymme med duschdraperi.
Det finns tydligen tätningsskikt som "andas", detta kan möjligen användas på en begränsad yta just i duschutrymmet.
Kanske någon här som vet produktnamn och om det kan rekommenderas.

Om du nu tänker ta bort betongplatta och lägga isolering. Kan du inte gräva ut ytterligare några decimeter för att öka takhöjden? Du får visserligen då ett trappsteg till övriga källaren men det kanske funkar som alternativ till en alltför låg takhöjd?

• Gilla
Terrific
  • Laddar…
T
Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade ett gammalt överblivet pannrum i källaren och gjorde ett mycket trevligt badrum av det. Golv och väggar med kakel(klinker, inget tätskikt. Golvbrunn och elektriskt golvvärme. Duschdörrar som fästes direkt i väggen och tätade mot golvet., mosaik i duschområdet. Takhöjden kommer jag inte ihåg men runt 2 m. Fönstret lämnade jag kvar och installerade en Pax intill. Blev det mest omtyckta rummet i hela huset.
Låter intressant, Var det en isolerat betonggolv?

T
roland53 skrev:
Om du tänker isolera 250 mm + 100 mm betong så är detta helt ok för golvvärme. JUST i det utrymmet.
Tänker du att lägga golvvärme i övriga källaren UTAN isolering så är inte golvvärme OK.

Om du kan undvika duschkabin så gör det. Ett elände att hålla rent.
Man behöver inte ha duschdörrar utan det fungerar utmärkt med ett duschutrymme med duschdraperi.
Det finns tydligen tätningsskikt som "andas", detta kan möjligen användas på en begränsad yta just i duschutrymmet.
Kanske någon här som vet produktnamn och om det kan rekommenderas.

Om du nu tänker ta bort betongplatta och lägga isolering. Kan du inte gräva ut ytterligare några decimeter för att öka takhöjden? Du får visserligen då ett trappsteg till övriga källaren men det kanske funkar som alternativ till en alltför låg takhöjd?
Men om jag skulle bila upp golven i alla rum i källaren och göra då är det oki med golvvärme i alla rum? Måste man även isolera under betongväggarna i källaren?

Tätningsskikt som andas låter bra. Ska googla lite om det.

T
Såhär ser bubbelpoolen ut jag köpt. Fick ge 6000 kr för den, känns som de var värt det, den har en 1.5 kw vattenvärmare.

9056399410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, jag hade ingen isolering under betonggolvet.
Du behöver inte isolera under betonggolvet för golvvärme men det förbättra ju onekligen ekonomin.
Om du inte har någon isoleringen under betonggolvet: Om betongen är 12 cm tjockt under slingorna och du har 2 cm material ovan slingorna (avjämning och klinker) så förlorar du ungefär 1/7 del av värmen neråt (14%) och 6 sjundedelar (85%)hamnar uppåt i rummet.

Terho Mukka skrev:
Men om jag skulle bila upp golven i alla rum i källaren och göra då är det oki med golvvärme i alla rum? Måste man även isolera under betongväggarna i källaren?.
Nej, för sjutton, gräv inte under källarväggarna och den "platta" som väggarna står på (oftast extra armerad där).
Då underminerar du huset och riskerar sättningar.

Thomas_Blekinge skrev:
Har du elektrisk golvvärme i badrum utan tätskikt?
Jag har sett att det finns mattor för "torra" våtrum, typ tvättstugor, etc. men inte att man kan lägga slingor utan tätskikt... :o

anders07 skrev:
Har du elektrisk golvvärme i badrum utan tätskikt?
Jag har sett att det finns mattor för "torra" våtrum, typ tvättstugor, etc. men inte att man kan lägga slingor utan tätskikt... :o
Värmeslingorna har väl inget med tätskikt att göra?. Dessa funkar överallt oavsett om det är badrum eller annat utrymme utan tätskikt.

Knäckfrågan är om man ska ha tätskikt och/eller golvslingor i ett våtutrymme i källare eller ej. Enligt vad jag kan förstå från BKR så ska man inte ha tätskikt i källare, som inte har isolering, oavsett om det gäller yttervägg eller golv.

När det gäller golvvärme så riskerar man fuktskador i källare utan isolering, om man stänger av uppvärmningen. Då kryper fukten tillbaks till byggnadskonstruktionen från utsidan.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
T
roland53 skrev:
Värmeslingorna har väl inget med tätskikt att göra?. Dessa funkar överallt oavsett om det är badrum eller annat utrymme utan tätskikt.

Knäckfrågan är om man ska ha tätskikt och/eller golvslingor i ett våtutrymme i källare eller ej. Enligt vad jag kan förstå från BKR så ska man inte ha tätskikt i källare, som inte har isolering, oavsett om det gäller yttervägg eller golv.

När det gäller golvvärme så riskerar man fuktskador i källare utan isolering, om man stänger av uppvärmningen. Då kryper fukten tillbaks till byggnadskonstruktionen från utsidan.
Så man ska alltså ha golvvärmen på jämt alltså. Hittade slingor man kan ha direkt under plattorna om så önskas http://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Golvvaerme-12-48V/KELVIN-XK200.htm då slipper man gjuta ner den och den kommer närmare golvet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.