S
Simonfransson: Står för exakt samma dilemma nu, har tagit bort ett gammalt badkar och vill sätta in duschväggar. golvbrunnen hamnar dock precis utanför duschväggarna. Hur löste ni det och hur funkar det idag?
7 svar · 8,6k läst
-RB-
-RB-: Vi har en shunt med elpatron från LK i vårt badrum. Jag satte två ventiler för att kunna byta pump eller elpatron enkelt. När jag sätter på elpatronen stänger jag den ena (stigaren) för att förhindra att "värma" upp hela huset. Viktigt är att inte stänga båda. Vattnet måste kunna expandera och krympa. Det är väldigt behagligt med lite värme även på sommaren.
1 svar · 8,7k läst
·
maah
maah: Jag har tapetserat på spånskiva i sommarstugan som är kallställd vintertid. Jag grundmålade med en vit billig väggfärg innan tapetseringen. Tapeten är mönstrad med vit grund så det skulle inte göra så mycket om det spricker lite i nån skarv. Men hitintills har det dock inte spruckit efter ett år.
5 svar · 10,0k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Har du möjlighet att lägga upp en bild på olika delarna så hade det underlättat
39 svar · 4,6k läst
C
captainsmirk: Jag ska bygga ett badrum där duschen är byggd som en nisch, alltså rummet blir L-format. Frågan är om bara nischen är våtzon 1 eller om man måste dra ut den en meter? [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
J
jaob: Jag har köpt julas kombi-bil maskin (850kr) för de 5kvm som var cement och klinker i vårt gamla 50-tals badrum. Under det var de träbjälklag. Tog väl 30-40 min att bila bort och lyfta bort skräp på två personer. Var försiktig med att köra maskinen genom det gjutna (om det är mjukt vilket vårt var efter så många år) bilmaskinen äter igenom allt i så fall. För oss spelade det
2 svar · 1,4k läst
Henrikwahlfrid
Henrikwahlfrid: ne jag tror inte heller man kommer använda det så mycket, men ser det även som en snygg detalj/möbel, ok, lite onödigt :)
6 svar · 1,8k läst
C
Csms: För att undanröja alla tvivel om hur jag kommer göra: Det flyttas till andra sidan och dörrbladet vänds. - Vi har badkar på nedanvåningen. - Vi har varken hermelin, hund, vessla eller katt. ;)
34 svar · 4,4k läst
·
S
Stuff: Det är den känsla jag fått iaf nu när vi håller på att planerar badrumsrenovering. En totalentreprenad känns väldigt prisvärd om man värderar sin egen tid hyfsat högt. Att samordna flera hantverkare och pussla med ordningsföljd för alla moment känns tidskrävande. Om jag har rätt kommer vi nog aldrig få veta om du inte har tänkt göra två badrum och jämföra de olika metoderna
3 svar · 1,7k läst
A
AG A: [citat] Sätt spegelglas i duschen. Man ser bara in, men inte ut ur duschen ;)
15 svar · 2,8k läst
R
Roland112: innan ROT avdraget låg samma badrum på 100k så de är goa pengar för hantverkarna:thumbup:
4 svar · 2,0k läst
R
Robin Johansson: Vi har dragit allt nytt😜 [bild] [bild]
3 svar · 1,3k läst
·
L
Lasec: Jag lägger till: Det har släppt på en yta ungefär lika stor som en tallrik. Mest åt höger, så sidledes.
1 svar · 3,8k läst
E
elena2de: [citat] Då förstår jag. Ska prata med avfuktningsfirman, tack!
16 svar · 5,9k läst
L
lazy rick: Tja! Du måste byta brunn vid renovering. Jag hade då satsat på att byta även avloppsrören. Golvet måste vara våtklassat raktigenom. Väggar såklart i dusch-zon men, inte övriga utrymmet. Ska du ha kakel på väggarna bör du kolla deras styvhet. Hålet vid bastudörren hade jag reglat igen med stålreglar och satt plywood+gips. med kanske 1mm utrymme från källarvägg som jag sedan
1 svar · 1,5k läst
·
C
corre: Ringen saknas på bilden, men den bilden är väl tagen efter att byggfirman började? Så det är kanske inte så konstigt att den saknas då?! Det går inte att se efteråt, om det har suttet en ring i tidigare.
17 svar · 8,6k läst
·
C
corre: Finns många snygga, lätt att hålla rent, enklare underlag. Billigare och snabbare montering. Komplettera med riktiga väggbockfixturer till blandarn om du renoverar så är det skottsäkert :D
3 svar · 1,6k läst
mexitegel
mexitegel: Det finns duschväggar utan det staget/stången det finns även väggar där man sätter staget snett mot samma vägg som glaset monteras; tex. denna: http://www.bygghemma.se/inomhus/badrum/duschar/duschvaggar/duschvagg-bathlife-orio-8150-frostrandig/p-177786 Staget syns på inte på bilden, men på videon på denna sida: http://bathlife.se/produkt/Orio-8150-Enkelvgg-frostrandig
5 svar · 3,0k läst
L
Larsson93: På min firma sätter vi alltid "traditionellt" när det är snedtak. Alltså som målare sätter tapet, så svetsar vi skarvarna. Då sätter vi endast enfärgade mattor. Ett fruktansvärt bök med att "svepa" ett badrum med snedtak då mattorna kommer på 2m rulle och ställningen bygger lite också.
9 svar · 5,4k läst
·
S
shadychris: http://media.schoenox.net/casco/brochures/casco_forb_underlag_a4_12s_lr.pdf Denna. Missade visst att klistra in den. Sorry :)
4 svar · 1,3k läst
S
Sezzi: Tja...alla har väl sin smak.
1 svar · 914 läst
·
B
brunnbytarn: [bild] Jag hitta detta när jag skulle byta brunn i badrummet. Det är inte skört och jag hoppas kunna använda det igen. Jag trodde brunnen gick rakt ner igenom golvet men det verkar göra ett stick in under mitt nyrenoverade kök..
7 svar · 10,0k läst
·
K
SBH: inget fundera på. byt
1 svar · 3,1k läst
·
K
SBH: [citat] kör du standard eller kör du m1000 eco?
2 svar · 1,8k läst
D09
D09: Samma här Krysslaser för att väga in en bräda, lös mot väggen och sedan kakla från det. Kör med kryss emellan för fogarna och stämmer av att man är på rätt väg Som jag förstått det så minskar man "risken" att göra fel om man börjar i mitten och utåt då man halverat ev fel vinkel.
11 svar · 11,0k läst
·
D
Dsl: INga problem. Kör på! Se till att inte skära för djupt i hörn så att tätskiktet skadas (normalt ingen risk)
3 svar · 2,4k läst
T
Thomas_Blekinge: Oftast får man bygga en trumma 20x20cm i vilken rören dras upp, eller i en garderob. Bäst är ju om trumman hamnar rakt under det nya badrummets golv nära toan. Avloppsrören från trvättfat och dusch kan dras i golvet till det grova röret från toan.
1 svar · 2,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Helt klart har du säkert rätt i din analys. Men till beslutsunderlaget bör man också infoga risken att ev få sämre salupris för huset den dagen det ska säljas och köparen oroar sig över det, eller att försäkringsbolaget ser chansen att sänka sin ersättning även om felet egentligen är någon annanstans i badrummet. Jag säger inte att det blir så, det behöver ju inte bli
8 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.