Jag skulle inte ha sett badrummet som renoverat öht. Visst blir det kanske snyggare av att kakla men tekniskt sett tycker jag att badrummet bara blev försämrat av att dölja en gammal matta med klinker.
En matta från 1995 kan mycket väl fylla sin funktion i 20 år till men då vill man gärna ha den synligt och inspekterbar.
Nu är den dold och en tickande bomb som inte går att förutse vilket jag hade kalkylerat som en större risk än om badrummet varit orört och därmed sänkt mitt potentiella bud/husets värde.
Men så är jag en tekniker före en estet också.

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Om du tycker att fackmässigt utfört arbete är dyrt , vänta då tills du fått arbetet amatörmässigt utfört .
Att utföra arbetet på rätt sätt är oftast billigare .
Ordförklaring av det sammansatta ordet NYRENOVERAT
NY betyder nyligen
RE betyder åter
NOVE betyder nytt
Alltså nyrenoverat betyder nyligen åter nytt . Renoverat betyder åter nytt.
Allt annat är reparerat , ombyggt , ändrat , dock gäller tidpunktens byggregler.

Förstår mig inte på folk som ska snåla hela tiden, exakt samma sak som folk som lägger golv på golv. Riv bort det gamla golvet först ffs

thomasx skrev:
Nu har du av någon anledning valt att byta ut trådenstartens kakling mot målning...

Men menar du att man då inte måste följa materialtillverkarnas installationsanvisningar för att uppfylla reglerna (snarare än bara ordet) och att det helt plötsligt är ok att tillföra ett ytskikt ovanpå ett tätskikt, för vilket tätskiktet inte är avsett?

Vad gäller ordets tolkning, du tycker alltså att det är ok att 2006 kakla på en plastmatta från 1995 och i en objektbeskrivning kalla det nyrenoverat?
Inget byggfusk, tycker du?
Försäkringsmässigt så kan försäkringstagaren ej förvänta sig ersättning.

Våtrumsmässigt så bör en firma ej utföra arbete på detta sätt förutsatt att kunden ej uttryckligen kräver detta och det dokumenteras. Detta helt enkelt för att uppfylla kraven i Ktjl.

Byggfusk gentemot sig själv är föga applicerbart.

Att under en hel försäljning påskina att badrummet är nyrenoverat kan göra att kraven på undersökning minskas hos köpare vilket gör att säljaransvar kan lättare föreligga. Så det skulle jag inte rekommendera.

Däremot att ge skönmålande uppgifter om badrummet men sedermera innan kontraktets ingång ge mer detaljer gör att omständigheterna påkallar en annan sorts undersökning och köpares förväntningar inte längre kan vara ett fullgott våtrumsskydd från det så kallade renoveringsåret.

Vad jag har hittils har kommit fram till är att säljaren har sagt till besiktningsmannen att badrumet är från 95 och att nån har lagt kakel efter på mattan är inte nyrenovering. tätskiktet är ca 20år gammalt. Jag tror köparen visste vad han köpte och försöker nu bara på ett fullt sätt få ny badrum av säljaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.