Badrum
twoody: Det har alltid varit godkänt med vanlig gips i tak i badrum . Och nu är det äntligen godkänt med vanlig gips i hela badrummet igen 👍🏻
tank77: INR har släplister som är 2 cm som standard men man kan även köpa till ett par lister som är 4 cm, vete fan om det hjälper i ditt fall då duschdörrar egentligen bara är ett stänkskydd och inte till för att hålla vattnet på golvet inne.
ccf: Jag tror det har att göra med IP-zonerna. Jag tror det är zon 1 upp till 225 i dusch, därefter verkar det vara zon 2. En bra översikt finns här: http://www.inred.se/content/7-ip-klass
cpalm: Jag hade samma problem och löste det genom att specialbeställa dörren i rätt mått. Vill minnas att det blev obetydligt dyrare, men jag fick ju vänta ett tag förstås. Runt 25 mm justermån är ganska standard skulle jag tro. Det blir nog varken särskilt stabilt eller snyggt med större kanter än så.
jaob: Kjell har det som beställningsvara... Men jag löste det med en elektriker som bodde nästgårds :) Så tack för tipsen :)
thomasx: Man bygger ju hela båtar av ek, m.fl. träslag, det finns nog mycket som funkar, rätt installerat ;)
AndersMalmgren: [citat] Du skriver renovera ordentligt och sedan i samma andetag utanpåliggande rör. :D går inte ihop
valter53: Du får en renare installation med elpatron. Det blir bara en elkabel (som kan installeras dolt) i stället för två synliga rör. Det är också lättare att stänga av och sätta på en elpatron.
ktm250: Att manschetten ligger under klämringen förhindrar klämringen från att komma ner i sitt säte. Detta gör att klämringen inte gör det den ska. Följden blir att vatten kan ta sig in under manschetten och då blir det blött någon annanstans. Antagligen på ett olämpligt ställe :-) Man kan ibland ta ur klämringen och justera hålet. Detta måste man göra försiktigt så att inget går
Stuff: Mina spontana tankar som amatör: Ja, taket blir förmodligen mer utsatt i en "sluten" ångdusch än i en vanlig dusch. Kan inte tänka mig att det är så mycket extra jobb med taket egentligen förutom att kanske måla taket lokalt i duschrummet med något tät/fuktspärrande färg, t.ex liknande sådan som används till målade tätskiktssystem. Även lite tåligare spotlights kan vara vettigt
AntonP: Jag tänker mig att man eventuellt lägger två "utanpåliggande" inuti lådan med plats för kopplingsutrymme. Behöver man på något sätt ha i åtanke att det blir hög värmeutveckling? Tips i sådana fall på bra LED-paket att köpa? Tre infällda samt två utanpåliggande med passande driver? (Gärna dimbart)
ktm250: [citat] Då är dessutom gipsputsen enklast för då slipper du leta efter lågalkaliska produkter som är krav för lättbetong. Gips är dessutom mer lättarbetat.
hempularen: Vanligt är at fylla med EPS betong (frioglit kulor med cementstabilisering), och så lite flytspackel på det. Jag tror du ångrar dig om du inte tar golvvärme.
MarcusOH: Ser ut som det använts något speciellt tidigare i hålet? [bild]
coss: det gjordes 2002, så det är nog rollat. det grå är väl fix för kaklet.
kv05lama: Vi håller på och ska göra en helrenovering av ett badrum som är 4,6 m2 och har nu fått in en offert. Vi inväntar en offert till men det är som bekant svårt att hitta hantverkare som har möjlighet att göra jobbet på denna sidan årsskiftet... Jag vet att firman är seriös och de har alla certifikat, etc. men jag undrar om "offerten" jag fått är rimlig. Egentligen är det ingen riktig
ktm250: Det är från silikonet som håller ihop arken.
Andreas_kalmar: gelcoat funkar nog bra limma lite armering på baksidan innan som stöd
hempularen: Nej det skall inte svikta överhuvudtaget. Jag (som amatör) kan tänka mig 2 orsaker till svikt. Antingen så är reglarna för klena. Eller så saknas stöd i väggen bakom toans nedre "spets". Alltså där stolen trycker in mot väggen. Om skivan inte ligger direkt mot stöd i fixturen, utan där finns en liten springa mellan fixturen och väggskivan. Eller så kan givetvis fixturen vara lös,
najks: Snart dags att ta tag i badrummet på boplanet, har ett fungerande i källarvåningen redan. Det är bland annat ett platsbyggt badkar med kakel runtom, samt klinker på golv. och halvkaklad vägg. Hur stor risk är det för asbest i fogar osv? Har kontakt med försäkringsbolag, pga fuktskada när jag köpte huset.. det verkar som om de eventuellt kan bekosta en del i rivningsprocess samt
frippes: Mitt skåp från Hafa är också kopplat så att det alltid har ström i uttaget. Upptäckte jag idag. Attans bra elektriker som varit här helt enkelt.
falkn: [citat] Troligtvis så sker väl väldigt få skador till följd av vatten i garage då många sådana också har golvbrunn, samt är oisolerade på undersidan och ev. fuktskador syns i regel snabbt eftersom de är att förvänta sig om man t.ex. skulle tvätta bilen invändigt. En toalettstol kan läcka även på ett golv utan tätskikt. Det är denna typen av skador man vill undvika. Det finns
quayle: Alternativ 1 låter vettigast. Det känns onödigt att bygga en ny vägg utanpå. Du kanske måste använda 95 regel, då kan du lägga 45x45 (45+50 = 95) vid golv och tak. Använd gärna lim, så som PL400 för att sammanfoga golv och takreglarna i de befintliga. CC30 såklart, samt kortla flitigt. Eller kanske du kanske lösa problemet vid golv och tak med stålregel?
quayle: Jag brukar tvätta samtidigt som jag fogar. Det är svårt att få det snyggt mot fog som redan torkat. I de fall då man måste avbryta fogningen brukar jag blöta den torkade fogen där man börjar foga igen. Annars torkar den nya fogen väldigt snabbt intill den redan torra fogen.
Nightlow: Hallå alla! sitter just nu i startskottet att börja bygga ett relaxrum i mitt garage. har idag ett garage på gjuten betongplatta (isolerad 50cm), Garaget är idag uppdelat i en del garage ca 80% och en del vedbod 20%, sitter en uppreglad vägg emellan. Tanken är då att flytta den väggen så fördelningen blir 50% 50% och bygga en relax i den bakre delen av garaget istället för vedbod har
Roland112: 3 lök var med rot. Jag är mest glad att ha de gjort för de är svårt att få tag I folk nu inför årsskiftet.
Roland112: Jag har börjat sätta blanka 20x40 plattor i helgen och jag köpte såkallade kilar som pressar plattorna på plats, de var grymt bra.