Det rör sig som en uthyrningsdel (22m^2) som saknar dusch men har allt annat (separat entré, toalett minikök). Har funderat länge på detta och rent ekonomiskt är det svårt att låta bli med tanke på hur mycket hyresintäkterna ökar när 1 bostad blir 2. Tanken är att köket ska flyttas till vänster och duschkabinen ska stå i hörnet, vilket är vägg mot vägg mot toaletten.
Här är en bild på rummet.
Vatten - Kopplas till och från toalett.
Ventilation - Vi borrar ett ventilationshål strax ovanför duschkabin mot toalett.
Minikök - Vatten till och från minikök får kopplas under duschkabin.
Ni får gärna peta hål på min idé eller varför inte komma med förslag på hur man kan göra detta på smartast och enklast sätt.
(Ps. Detta är enbart en 18-24 månaders lösning. Därefter är planen att sälja bostaden.)
Här är en bild på rummet.
Vatten - Kopplas till och från toalett.
Ventilation - Vi borrar ett ventilationshål strax ovanför duschkabin mot toalett.
Minikök - Vatten till och från minikök får kopplas under duschkabin.
Ni får gärna peta hål på min idé eller varför inte komma med förslag på hur man kan göra detta på smartast och enklast sätt.
(Ps. Detta är enbart en 18-24 månaders lösning. Därefter är planen att sälja bostaden.)
Redigerat:
Är det en BR så skulle jag vilja säga att din BRF kommer definitivt att motsätta sig detta - Har lite samma problem med min Svärfar som även han har en uthyrningsdel som han vill göra i ordning.
Där finns toalett men inget pentry så där kan man göra om toaletten med fuktspärr enligt branschregler och köra så kallad Stockholmsdusch (Brunn på golv och duschhantag på handfat). Det kan man väl inte motsätta sig för. Ett litet pentry är det minsta problemet i det fallet.
Förstår att det är en tillfällig lösning men i händelse av problem tror jag heller inte att ditt försäkringsbolag kommer att vara särskilt tillmötesgående.
Där finns toalett men inget pentry så där kan man göra om toaletten med fuktspärr enligt branschregler och köra så kallad Stockholmsdusch (Brunn på golv och duschhantag på handfat). Det kan man väl inte motsätta sig för. Ett litet pentry är det minsta problemet i det fallet.
Förstår att det är en tillfällig lösning men i händelse av problem tror jag heller inte att ditt försäkringsbolag kommer att vara särskilt tillmötesgående.
En balja inne på muggen och dushslang kopplat till tvättstället.
Bor ni i eget hus så skulle din lösning kunna funka tillfälligt men i lägenhet skulle jag nog tveka. Särskilt om utomstående ska använda dushen och kanske inte har full koll på installationen och ev. avloppsstopp etc.
Bor ni i eget hus så skulle din lösning kunna funka tillfälligt men i lägenhet skulle jag nog tveka. Särskilt om utomstående ska använda dushen och kanske inte har full koll på installationen och ev. avloppsstopp etc.
En anslutning till kabinen står och droppar bakom utan att rinna ut vid sidan av kabinen.Mikael_Swe skrev:
Ett rör springer läck när ingen är hemma.
Ett rör springer läck när någon är hemma och hyresgästen inte vet hur man stänger av.
Vattenlåset står och droppar utan att man märker det under kabinen.
Grannen under ringer och säger att han har en fläck i taket.
Grannen under ringer och säger att hans vardagsrum numer är en pool och behöver tips gällande uppvärmningen.
Listan kan göras lång. Jag skulle inte våga i en BRF då jag tror att ditt FB inte kommer att stå vid din sida OM något händer och att du kanske själv får satsa stort på reparationer.
Suttit med i ett antal styrelser i tidigare lägenheter och där är det till och med big no-no med ens tvättmaskin i kök. Frågan om duschkabin i sovrum har tyvärr aldrig dykt upp...
Ni har ingen tvättstuga med dusch, gym med dusch, föreningslokal med dusch som hyresgästen kan använda?
Jag hade en sån lösning under renovering som drog ut på tiden. Det var inga problem. Hade en handduk utanför men det blev aldrig blött.
Att tillägga är att jag bor i hus.
BR är en annan sak.
Jag skulle chansa men jag är sån lagd. Man måste vara beredd på att föreningen kommer på dig och hindrar uthyrningen
Att tillägga är att jag bor i hus.
BR är en annan sak.
Jag skulle chansa men jag är sån lagd. Man måste vara beredd på att föreningen kommer på dig och hindrar uthyrningen
En stockholmsdusch av någon variant är att föredra. Golvbrunn kan sättas under handfatet. Gör du den seriöst kanske budgivare också ser potentialen med uthyrningsdel. Prata först med föreningen för att få ett godkännande.
Du har skapat två trådar i samma ämne med 2 minuters mellanrum.
Du har skapat två trådar i samma ämne med 2 minuters mellanrum.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Om vi antar att du menar ifall du gör detta utan godkännande från bostadsrättsföreningen.Mikael_Swe skrev:
Då är det värsta som kan hända att föreningen begär din bostadsrätt förverkad. Det innebär att du utesluts ur föreningen och bostadsrätten säljs på auktion. Troligen kommer de först att varna dig och ge dig en chans att vidta rättelse, men worst case är som sagt att du får ett beslut om förverkande i handen av en delgivningsman.
Om vi tänker oss det värsta som kan hända i form av vattenskada, så kan en skada från en lägenhet några våningar upp i huset lätt gå upp i en kostnad på 5 - 10 milj. Det mesta av den kostnaden hamnar då oftast på föreningens försäkringsbolag. Men skadorna i alla omkringliggande lägenheter får de bostadsrättshavarna stå för själva.
OM skadan kan visas bero på oaktsamhet/vårdslöshet från din sida (ex. felaktigt utfört utan tillstånd osv.). Då kan du få ett skadeståndsanspråk mot dig på hela skadekostnaden. Väldigt ovanligt, men som sagt worst case. Då gäller det att du har koll på hur ansvarsförsäkringen i din hemförsäkring gäller.
Även detta att hyra ut överhuvudtaget bör du kolla vad som gäller. OM det räknas som en andrahandsuthyrning så måste du ha godkännande från föreningen, även där gäller att du riskerar ett förverkande om du hyr ut utan tillstånd.
Om det räknas som att du har en inneboende blir reglerna lite luddigare, tror inte att du behöver tillstånd för det. Men om du och föreningen har olika uppfattning om huruvida det är en andrahndsuthyrning eller ej, så kan frågan komma att avgöras i hyresnämnden, och förlorar du där så kan det vara försent att vidta rättelse, då riskerar du att bostadsrätten förverkas direkt. Det ger på sätt o vis föreningen ett tolkningsföreträde.
Resonemanget är lite av att måla f...n på väggen, men som worst case gäller det.
Vet ni om man kan installera en "vatten sensor" som larmar vid ev läckage?
Även om det inte kommer läcka nåt vatten alls så kommer du garanterat ha en fuktskada i taket på mindre än 1 år oavsett om du drar en ventilation eller ej.
Det kommer synas som bubblor i taket och då är det redan försent.
Renoveringen kommer äta upp din avkastning.
Det går nog utmärkt att hyra ut utan dusch , många kanske duschar på jobbet eller gymmet i närheten.
Har du bastu i föreningen så finns det troligtvis dusch där, då kan man skriva med det i annonsen vilket är bra då finns även möjlighet att duscha ibland.
Oavsett så kan det vara bra och installera en dushslang på kranen.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Badrum/Duschset/Krandusch-2000033756 rätt skönt att ha om man vill tvätta håret i handfatet dock skulle jag informera om att man absolut inte får dusha på golvet om det är en toalett pga det saknas fuktspärr.
Du behöver inget tillstånd för att hyra ut då det inte är andrahands uthyrning utan inneboende ytterst ovanligt att det står annat.
Du bör dock deklarera andrahandsuthyrningen .
Sen är det bra att kräva att hyresgästen tecknar en egen hemförsäkring.
Det kommer synas som bubblor i taket och då är det redan försent.
Renoveringen kommer äta upp din avkastning.
Det går nog utmärkt att hyra ut utan dusch , många kanske duschar på jobbet eller gymmet i närheten.
Har du bastu i föreningen så finns det troligtvis dusch där, då kan man skriva med det i annonsen vilket är bra då finns även möjlighet att duscha ibland.
Oavsett så kan det vara bra och installera en dushslang på kranen.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Badrum/Duschset/Krandusch-2000033756 rätt skönt att ha om man vill tvätta håret i handfatet dock skulle jag informera om att man absolut inte får dusha på golvet om det är en toalett pga det saknas fuktspärr.
Du behöver inget tillstånd för att hyra ut då det inte är andrahands uthyrning utan inneboende ytterst ovanligt att det står annat.
Du bör dock deklarera andrahandsuthyrningen .
Sen är det bra att kräva att hyresgästen tecknar en egen hemförsäkring.