Snailman
Snailman: [citat] Ett badrum kan ha mer än en brunn, då kan det vara fall åt olika håll. Jag tänkte göra ett badrum med kuvertskärning, men då tänkte jag ta en duschhörna med raka dörrar. Förra badrummet gjorde jag med svängda dörrar samma som i detta badrum men då kapade jag ner plattorna till 10x10cm och dessutom så kapade jag en gång till efter formen på dörrarna, golvet är då exakt
25 svar · 9,0k läst
·
J
Jocke Best: Då är det nog klinkers och inte kakel men då är nog inte blyerts lika bra om det är en yta som används. Men prova med vad för murk turspenna som helst eftersom det är lite flammigt tror jag man med lite talang kan dölja det mesta.
6 svar · 6,3k läst
·
SysterNett
SysterNett: Silikonen har bara en kosmetisk funktion. Fyll i om ni vill, eller låt vara. Det är inte en del i tätskiktet. Vattnet rinner bakom plattorna ner i brunnen.
1 svar · 1,8k läst
·
D
Dunderhake: Nu skriver jag bara så jag kommer högst upp i forumlistan:) Någon som har en bra idé?
1 svar · 913 läst
Fishdoc
Fishdoc: [citat] Haha, tack iMikael. Ska prova slangtricket. God Jul.
2 svar · 3,6k läst
·
harry73
harry73: Tack :)
2 svar · 3,2k läst
·
harry73
2 svar · 3,2k läst
·
A
Adkit: Så jag har problem... jag behöver byta ut kulventilerna men jag vill inte byta massa rör så jag behöver nåt liknande vad redan sitter där. Har jag rätt om jag säger att jag behöver två 12xR15 kulventiler och vart hittar jag sådana? Det verkar inte finnas eller är jag blind eller dum?
13 svar · 3,2k läst
·
L
Liteavvarje: [citat] Bra att du säger det , för jag har inte limmat någon spegel ,men antog att det gick bra . men det vet säkert glasis vad so går att använda
6 svar · 9,6k läst
·
Mike_the_pip3
Mike_the_pip3: Huggan har svarat så fint på alla frågor och jag delar hans åsikt, Förutom 2, jag hade gjort klart taket först o målat. :whistle: ett tips på fråga 2 är om du har tätskikt där väggduk viks ner på golvet så kan man vänta med tätskiktet på golvet o sätta alla plattor på vägg först. Så slipper man kladda /kliva /risk för att skada tätskiktet på golvet. Sen när väggen e
2 svar · 1,5k läst
nzsc
nzsc: Väcker upp gammal tråd... Hur blev det med skillnaden mellan den tyska och svenska modellen av WC-fixturen från Geberit? Är den tyska modellen förenlig med de svenska branschreglerna?
22 svar · 6,3k läst
nzsc
nzsc: Okej, jag har inte några problem med att köpa från Tyskland, även om jag skulle behöva komplettera den tyska fixturen med några monteringsdetaljer. Det som fick mig att tänka om är ju att Geberits kundtjänst meddelat det här med avstängningsventilen, om att det inte skulle vara förenligt med våra branschregler. Någon som vet något om detta?
4 svar · 2,5k läst
B
Byggvargen: Kolla byggmax proffsbyggt vvs priser, Kv+vv = 16000kr Avlopp = 6000kr Radiator = 2500 Ink material ingen rot dragen
1 svar · 1,3k läst
P
Anonymiserad 154842: Sitter och försöker välja plattor, vill ha stora plattor med minimala fogar Badrummet är 1900x1330mm För golvet: Jag har gissat mått på ränna till 208mm (1692x1330mm), sedan åker det på en liten utbyggnad för cistern (samt ett schack som byggs ut lite) måtten finns i bilden För väggen: på toa sidan blir det en inbyggd spegel för hela bredden fram till schacktet, rätt hög oklart
0 svar · 1,0k läst
S
shomakie: Du får knacka med ett stämjärn lite försiktigt på en platta i taget. Men sen så får du nog försökta jämna ut fixet som plattorna sitter i.
1 svar · 916 läst
michfris
michfris: Ta in offerter och be de visa upp referensjobb alternativt kolla deras hemsida och jobb där.
1 svar · 679 läst
kenneth5828
kenneth5828: Är huset bara 3 år gammalt, hade jag tagit det med byggherren/ägaren.
7 svar · 2,5k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Ingen golvgips beroende på värmesystem så kanske inga plåtar heller 13-15 mm flytspackel över slingan foliebaserat tätskickt märke spelar mindre roll bara du använder samma hela vägen dvs spackel från samma tillverkare som tätskikt och följ anvisningarna
5 svar · 2,0k läst
N
Niq: Man kan sätta en glasskiva också om man vill. Finns många olika färger o mönster.
7 svar · 13,4k läst
MasSimon
MasSimon: [citat] Tack för svaret Jörgen. som det ser ut idag så duger det gott och väl. Så jag väntar nog på det "allmänna stambytet" eller låter det vara.
2 svar · 3,5k läst
BirgitS
BirgitS: I badrummet har vi 43 cm emellan och på toaletten 37 cm. Båda delarna tycker jag ser bra ut. Man ska inte ha badrumsskåpet så lågt att det känns som man riskerar att slå huvudet i det här man böjer huvudet ner mot kranen/handfatet och då beror minsta höjden på hur djupt badrumsskåpet är. Har man ett lågt badrumsskåp behöver man nog ha det högre upp så att man fortfarande kan se
2 svar · 1,5k läst
K
klihmpa: [citat] Yes, får ringa dem. Ringde i helgen men de hade bara öppet vardagar så hoppades på snabbt svar här :)
9 svar · 18,3k läst
·
delux
delux: Vi har en Pax med både vatten och elpatron. Vi lät elektrikern dra elkabel ut ur väggen där elpatronen skulle sitta. Alltså inga synliga kablar. [bild]
2 svar · 3,2k läst
L
Liteavvarje: [citat] Tänk bara på att ju högre upp V-kabeln ligger i betong-spackel ju tätare få du lägga V-kabeln med grunt och brett mellan slingorna kan golvet bli randigt av värme , värmen går inte ut så den möter nästa slinga
7 svar · 1,8k läst
T
tank77: TS får gärna ge en återkoppling sedan om mattläggaren godkände underlaget;)
11 svar · 4,1k läst
L
Lärospånet: Låt badrummet torka ut ordentligt - täta sen med våtrumssilikon. Håll därefter koll på om det skulle bli mer.
3 svar · 8,0k läst
·
H
hewini: Tack för svar alla! Har täppt till hålet med fogskum och skurat bort (det gamla) möglet så mycket som det gick. Fann även ett öppet ventilationsrör utan badrumsfläkt som jag täppte till, det gick till samma ventilationsrör på vinden så det var nog ingen fara men kändes onödigt att dra runt luften. Får vara så här i avvaktan på badrumsrenoveringen.
15 svar · 4,7k läst
·
L
lordi: [citat] Då är det egentligen ett icke-problem. Antingen ändrar du planlösningen och bygger en dusch, eller så låter du det vara som det är. Om du i framtiden vill bygga om till ett badrum, så får du ju ändå riva allt och bygga nya väggar med tätskikt.
4 svar · 1,4k läst
S
Sezzi: [citat] Kanske jobbar du i branschen och har därför den åsikten (du tar åt dig) ? Men ja,den är rutten. De tre senaste plattsättarna (alla med bra referenser, omdömen och auktoriserade) jag har använt var under all kritik. Elektrikerna jag har använt har varit okej överlag, med vissa missar på sånt som inte hör till själva elkopplandet (estetiska saker som att de inte klarade av att
71 svar · 28,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det blir ingen glipa om du provisoriskt tex limmar på en snutt avloppsrör på det för korta röret. Flytspacklar. Demontera den pålimmade rörsnutten efter flytspackling. Sen skjuter i min rekomenderade wc-anslutning med fläns. Det lilla utrymmet som inte har flytspackel gör ingen skillnad. Flänsen täcker upp gott och väl och tätskiktet läggs på flänsen!
4 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.