Hej! Ska köpa ett Geberit duofix sigma 112 cm WC-element men blir inte klok på monteringsanvisningarna. Har mailat och frågat Geberit men får inte svar. Googlat som en galning men utan lycka. Därför frågar jag forumet.

Jag ska bygga in fixturen/elementet i en kaklad låda som kommer sättas utanpå den kaklade väggen, genom vilken ett 15mm pexrör (RiR) kommer komma ut bakom fixturen. Jag funderar nu på anslutningen till cisternen. Enligt de skisser jag hittat kan man ansluta vänster, höger och från toppen. Men inte rakt bakifrån där mitt pexrör kommer ut... vet någon om detta stämmer? Och om ja, hur löser jag det?

Jag kan inte ansluta från varken höger eller vänster pga att lådans väggar kommer ligga dikt an fixturen, så det verkar vara toppen som gäller. Där kommer finnas ca 7-8 cm utrymme innan locket på lådan och det är i detta utrymme jag tänker mig dra ut pexröret så högt som möjligt.

1. Ska jag sätta en väggbricka där pexen kommer ut och därifrån montera en flexibel anslutningsslang till cisternen. Då skulle det möjligen gå att ansluta även på vänster sida. Men funkar anslutningsslang ens, eller måste cisternen anslutas med Pex?
2. Ska jag sätta en vinkel direkt i väggbrickan, rikta den nedåt och sedan en lagom stump Pex till cisternens toppanslutning?
3. Ska jag låta en lång bit pex sticka ut ur väggen, skippa väggbricka helt, och sedan försöka böja pexen nedåt för att ansluta? Men eftersom det inte är så mycket utrymme mellan fixturen och lådans lock vet jag inte om jag kommer lyckas böja pexen såpass.
4. Annat alternativ?

Måste vara fler än jag som stött på det här när man bygger en låda runt fixturen.. eller är jag imbecill, alternativt en synnerligen usel googlare?

Mycket tacksam för svar,

/Pär

Om det inte anges anslutning rakt bakifrån, så stämmer det säkert.

Jag tror med betoning på "tror", att anslutningen till sådana här fixturer oftast är med R15 gänga. Dvs, om du kommer in med PEX slang direkt så ansluter man med en PEX halvkoppling. Eller så ansluter man med ex. en slang med R15 lekande mutter och planpackning.

Jag har bara installerat IFÖ varianten själv. Där drar man in RIR in i cisternen, och kopplandet sker inne i cisternen.

Om du har en mellankoppling på väggbricka så måste den vara åtkomlig för inspektion.

Jag skulle se till att ha fixturen och göra en provmontering innan väggen är slutgiltigt stängd. Så att det går att kontrollera att den tänkta placeringen av rörutsläpp fungerar. Om du kommer ut ur väggen med ett RiR så tvivlar jag på att det går att böja ned så att det träffar inloppet till cisternen. Rörutloppet skall vara vinkelrätt mot väggen, om tätskiktsmanschetten skall kunna fungera korrekt. Att sedan böja röret 90 grader på 7-8 cm borde inte gå.

Tack för svar Hempularen. Har förstått nu att det är vä/hö/topp som gäller för Geberit. Har Ifö:s wc-element andra möjligheter?

Helst vill jag ju dra pexen direkt ur bakväggen och in i cisternen. Men det kommer att gå att ta av locket på lådan plus skvallerrör i botten så blir jag tvungen att ha en koppling där kommer den kunna inspekteras och läckage synas. Allt sitter ju även på våta sidan. Frågan är om det är pex eller någon annan mer flexibel slang jag kan använda från väggbrickan isf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.