5 538 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Platsbyggda skåp i badrum - måste det sitta kakel bakom?
Hej! Jag kommer renovera ett badrum med tätskikt och kakel efter konstens alla regler. En sak som jag har svårt att hitta tydligt info om dock är detta:
På ena kortväggen vill jag platsbygga ett antal mindre skåp (eventuellt IKEAs Lillången för smutstvätt). Givetvis tänker jag sätta tätskiktsfolie på väggen bakom skåpen, men måste jag sätta kakel där också? Känns väldigt onödigt med tanke på att jag vill bygga in skåpen så att det är täckt från golv till tak.
Anledningen till frågan är att BBV:s regler säger att tätskiktsfolie SKA täckas med kakel, medan GVK inte säger nåt sånt vad jag kan se.
Hjälp mig - rätta mig.
På ena kortväggen vill jag platsbygga ett antal mindre skåp (eventuellt IKEAs Lillången för smutstvätt). Givetvis tänker jag sätta tätskiktsfolie på väggen bakom skåpen, men måste jag sätta kakel där också? Känns väldigt onödigt med tanke på att jag vill bygga in skåpen så att det är täckt från golv till tak.
Anledningen till frågan är att BBV:s regler säger att tätskiktsfolie SKA täckas med kakel, medan GVK inte säger nåt sånt vad jag kan se.
Hjälp mig - rätta mig.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Tycker nog att GVK säger detsamma. De säger att det är tillåtet att använda folietätskikt under kakel och klinker.
Om du däremot väljer plastmatta som tätskikt, så är ju mattan både tätskikt och ytskikt samtidigt.
Om du däremot väljer plastmatta som tätskikt, så är ju mattan både tätskikt och ytskikt samtidigt.
Ok tack, har du några nån tanke om själv frågan? Behöver jag ha kakel bakom ett platsbyggt skåp, (som täcker ena hela kortsidan och 40 cm ut på båda anslutande väggarna)?H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag skulle inte lämna folie otäckt, såvida det inte explicit står i monteringsanvisningen från tillverkaren att det är ok. Folien är gjord för att skyddas av kakel/klinker. Lämnar man den utan skydd så har man uppfunnit ett eget system. Antag att den på sikt inte tål att utsättas för syre i luften.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Skrivningen om Våtzon1 handlar om att foliebaserade tätskikt får användas i våtzon1, medan ex. rollade tätskikt inte får användas där om det är en vägg av skivmaterial.Jonatan79 skrev:
Men du måste ha någon form av tätskikt även i våtzon2. och läser man då ex. om rollade tätskikt, så finns samma skrivning där, om att de skall ligga under kakel/klinker.
För båda tätskikten påpekar GVK att de är typgodkända i ett system, det innebär att du måste följa systemet. Det innebär att just den fixtyp som anges i typgodkännandet skall användas på tätskiktet. Alla andra kombinationer ger att du uppfunnit ett nytt system, som inte är typgodkänt. Framförallt på 90-talet så var det oerhört viktigt att följa reglerna om kombination av tätskikt och fix. Vissa typer av fix bröt ned tätskikt av "fel" fabrikat kemiskt. Numera är det mera av en formalitet.
Men om ingen har genomfört ett typprov med naken folie utan kakel på, så är det inte ett godkänt system.
Rekommendationer är oftast bra och bör följas. Men om denna vägg är långt från dusch och risken för vattenskada är liten skulle jag inte bry mig. Det du riskerar är att försäkringsbolaget nekar ersättning om dom kan härleda en skada till precis detta område.
Kakel har ingenting med tätskikt att göra. Tätskiktet är, och ska vara tätt i sig självt. Kaklet uppgift är att skydda tätskiktet mot slitage och annan åverkan. Bakom ett inbyggt skåp kan ingen åverkan ske, varpå kakel ej är nödvändigt.
Dock skulle jag ändå ringa och rådfråga tillverkaren av tätskiktet. Det är trots allt de som ansvarar för sin produkt.
Dock skulle jag ändå ringa och rådfråga tillverkaren av tätskiktet. Det är trots allt de som ansvarar för sin produkt.
Du är inne på ett intressant spår och jag tror som dig att kaklet ska skydda mot mekanisk åverkan. Jag ska allt ta och ringa tillverkaren.A AG A skrev:Kakel har ingenting med tätskikt att göra. Tätskiktet är, och ska vara tätt i sig självt. Kaklet uppgift är att skydda tätskiktet mot slitage och annan åverkan. Bakom ett inbyggt skåp kan ingen åverkan ske, varpå kakel ej är nödvändigt.
Tveksamt om det idag är godkänt med något annat än plastmatta under färg i så fall. Som AG A skriver ovan så behöver folien (och rollbar ångspärr) skyddas. Det är rätt lätt att göra hål på det så färg rakt på... Nja. Men vid nyproduktion, eller renovering; är det ens gångbart idag att halvkakla? I våtzon 1 skulle jag i alla fall aldrig göra det.K kuggmodul skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det går inte att måla på tätskikt (godkänt). Men det finns tätskiktsystem som bygger på målarfärg. Färgtillverkarna har godkända system som bygger på (dyr) grundfärg/lim glasfiberväv, och (dyr) våtrumsfärg.
Det är troligen det billigaste systemet för tätskikt.
Det är troligen det billigaste systemet för tätskikt.
Klicka här för att svara