Har lite dålig koll på WC stosar och skulle verkligen uppskatta om nån kan bolla den här lösningen med mig,

För att få bra fall så hamnar grenkopplingen ganska ”grunt” under golvet varpå muffänden kommer sticka upp en bit. Ca 75mm över regel, vilket efter 22mm spån+15mm flytspackel ger = 38mm över spacklat golv.

Finns det nån lösning för det här eller bör jag tänka annorlunda? Avluftningen går bakåt ut på vinden så kan inte ha en klosettböj.

• WC-stos och grenkoppling som sticker upp över golvnivån under en byggrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WC-stos som sticker upp 75mm över en träregel mätt med en tumstock, omgiven av spånmaterial.
    Skapa konto
Nu är jag amatör. Men jag tror inte du skall ha en sådan T koppling för toan. Även om den är gjord med lite krök åt ett håll, så tror jag att avloppsvatten kommer att gå även bakåt i ledningen när du spolar,med tiden kan det byggas upp stopp åt luftningshållet.

Hur mycket fall är det du försöker skapa?

Ledningen går ca 2m horisontellt innan den viker av vertikalt, så 2-3cm har jag räknat med.

Jag förstår risken men tror jag chansar då gjutjärnsröret som var draget likt också var en kompakt T-gren och det verkar ha funkat ok. Luftröret bakåt går bara till andra sidan väggen innan det går upp genom taket så ingen lång sträcka att rinna bakåt.

Hittade den här, som inte verkar finnas på Rinkaby rör där jag beställde allt annat, den skulle nog kanske lösa stos/ tätskiktsproblemet.

https://www.sigro.se/sv/inomhusavlopp-gra-ppht/htp-wc-grenroer-110.php

https://www.rskdatabasen.se/kategor...nomhusrordelar/grenror/uponor-htp-2318402-213

Krilleman
Att det där grenröret med färdig stoss uppåt fortfarande tillverkas av Uponor är konstigt.

Men är du medveten om att det är felaktigt att koppla på detta sättet så kör. Men du ska inte göra så enligt dagens regler.

Man får faktiskt koppla VVS hur man vill. Men man kan inte räkna med att det blir försäkringsmässigt.

Schematisk illustration av korrekt anslutning för spillvattenledning från WC med vinkel mindre än 45 grader.

Kan du flytta toan 130mm åt sidan? Om ja, så skulle du ju kunna fortsätta med röret en liten bit, sedan lägga en 45 graders gren, en till 45:a sen gå tillbaka med röret och sätta en långböj upp genom golvet där nya placeringen blir.
Bifogar en väldigt enkel skiss som jag helt personligen lyckats få till
Enkel skiss som visar plan för att flytta ett avloppsrör med användning av grenar och böjar.
Skapa konto

Det är tyvärr ganska tight runt rören, ser bättre ut på bilderna än i verkligheten pga mobilkameran är lite vidvinkel. Har ca 8cm till vänster om rören och gränsfall med plats på högersidan att dra avluftningen förbi en bit med en massa kopplingar. Toa-utrymmet är en liten skrubb på 95cm bredd så toan behöver sitta där den sitter, inkilad mellan handfat och radiator. :sweat:

Men det får bli en såndär ful-gren ändå. Jag får motivera det med att det blir en rak och stabil lösning installationsmässigt, både för rören och tätskiktet och det verkar ändå ha funkat ok med samma lösning 65 år hittils. Skulle det bli stopp drabbar det bara denna toa och kan rensa via avluftningsröret på kattvinden bakom.

Det lustiga precis som du säger Krilleman, att den fortfarande tillverkas OCH jag köpte den på lokala Ahlsell idag, den låg där i hyllan jämte 90-graders varianten och diverse rör för vägghängda muggar. Så den verkar ju "rulla" fortfarande hos hantverkarna. :rolleyes::poop:

Supertack för era tips och trevlig helg!

Bifogar en bild om nån undrar hur den ser ut mot en vanlig T-gren.

• Avloppsrör med böj anslutna på trägolv, jämfört med en vanlig T-gren.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.