Badrum
GoForIt: Hej, och välkommen.. Jag kan inte se varför det inte skulle fungera, men ett avsteg från gällande regelverk blir det troligen.
tank77: Ifös toalettstolar har ett täcklock som döljer hålet där bak men hade nog inte funkat i ditt fall då röret sticker utanför hålet, förmodligen sitter där en excentriskt stos för att flytta fram toan lite. https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/bad-dusch-wc-och-mobler/reservdelar-wc-stolar/reservdelar-wc-stolar-a-collection/7856876/
anders07: Jag köpte glas och skenor hos närmaste glasmästare eftersom vi hade lite udda mått. De hade alla lister och handtag man behöver...
BirgitS: [citat] Det där är ungefär en beskrivning av hur man tillverkar porslin som används bland annat till toalettstolar. Porslin är bra till toaletter eftersom det är vattentätt i sig själv och inte är beroende av en tät glasyr. På din bild ser det ut att vara stengods, en annan typ av keramik med andra leror som bas. Man kan ju ha tallrikar i både porslin och stengods men har aldrig hört
SysterNett: [citat] Nä, varför ”måste” du se handfatet? Du kommer väl rakt in i badrummet? Jag förstår inte resonemanget. Ett mindre djupt väggskåp kan vara bra, men inga garderober. Det bli fuktigt i badrum så du ska inte använda badrummet som förvaring.
Per_Eriksson: Såna här, https://www.rinkabyror.se/artikel/ansl-koppling-15r-x-25mm/ Yttermått är 50mm
torporoman: Det är precis som TS säger. På gavlarna av rännan är det helt öppet. Har man träbjälklag finns ingen möjlighet att få 100% tätt mellan rännan och reglarna under, om man inte figursågar en träbit så att den följer rännans utskjutande del undertill. Denna utskjutande del är där vattnet kommer att ansamlas på ovansidan för att sedan rinna inåt mitten, den utskjutande delen
whork: 2.15 till underkant av takduschen är tydligen standard. Jag valde att sätta min duschstång på typ 1.95, då är själva duschmunstycket strax 2 meter över golvet. Blev kanoners :) Edit; skrev fel :P
på landet: [citat] Dom har rastats nästan varje dag sedan det färdigställdes kan jag lova, sonen hade inte hunnit slänga i dom innan jag tog fotot hehe
Yrrol: Jag vill minnas att Gustavsberg avråder att limma när man har matta just för att folk då drar loss mattan ifrån grunden. Vilket jag nu såg att JohnnyViking nämnde.
kenneth5828: Något som funkar bra för mig, NMK 47 Badrum, köper det på Rinkaby Rör i fosie. Har använt det i snart 2 år och funkar mycket bra, rälig doft i små utrymmen.
tank77: https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-plastmatta-i-vatrum.284387/
jonko: [citat] Du tänker nog på Remaljeringsbolaget, har aldrig anlitat dom för remaljering av kakel men dom renoverar inbyggda badkar är oss regelbundet och med gott resultat.
jimih: [citat] :D Tror ändå att jag lutar åt att skippa texten. Är inte min stil med citat och liknade på väggar i mitt hem.
Krillew: Hjälp! Jag inser nu efteråt att jag borde köpt kromat. För Guld hur får man till det så det blir snyggt. Inloppet kan man vrida både bakåt och uppåt. Jag tänkte gå upp på väggen med rören men kromade tillsammans med guld blir ju inte så fint. Hur skall man göra? Sen har jag snedtak och det är ca 1,9m upp till där taket vinklar sig så jag måste dra vidare upp till taket för
Dunte: Ursäkta att jag väcker en gammal tråd till liv, men håller på kaklar själv och håller på med hörnen. Lägger plattorna omlott, och undrar hur jag bör göra i hörnen. Skall jag låta mönstret fortsätta, eller ska jag helt enkelt börja på ny kula bara med helor och halvor?
Allmänobildad: Det ska inte vara några som helst problem. Misstänker du att det kommer paltas vatten så kan du välja ett våtrumsspackel eller ett cementbaserat spackel, i övrigt fungerar det med vanligt väggspackel.
Anonymiserad 154842: Skulle denna kunna vara ett alternativ eller blir det för dåligt med tryck flöde? https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/duscharmatur/takdusch/takduschset-hansgrohe-raindance-360-select-e-showerpipe/p-660187-268310
Mike_the_pip3: [citat] Menar du härdat glas eller laminerat? Utveckla gärna hårdare?
tommib: Jag skulle inte kapa röret. Dels vet du inte vad som händer längre ner i och med vibrationerna, dels är det inte säkert att du kan få dit gummipackningen på ett bra sätt. Det ser ut som en krök direkt nedanför golvet så du kan nog inte räkna med att kunna sätta ner en rak WC-anslutning. Bäst är troligen att köpa ny porslinstron och förklara för frun varför. Säg att du annars
AM86: [citat] Har tänkt liknande men kabeln är ju för dolt montage = den går rakt ut från en av fästanordningarna, vilken i sin tur har en diameter på 63 mm. Den kommer då rakt på dosan så det fäster ju inte så bra just där
BirgitS: Tror inte det räcker med bara 30 cm golvyta framför toaletten för att kunna resa sig utan problem.
Anna_H: [citat] Ja, eftersom jag skrev "Om ni bygger nytt MÅSTE badrummet i entréplanet vara anpassat." så var det nog det jag menade?
hempularen: Det låter som du har för lite isolering i taket. Troligen sitter det en skyddskåpa över spotten uppe i taket. Och ovanför det har du kanske en kallvind? Då skall det finnas lika mycket isolering ovanpå skyddskåpan däruppe som det finns över resten av taket. Nu gissar jag att det inte finns isolering där. Då kondenserar vattenångan mot den kalla ytan. Skyddskåpa när viktig för att
useless: Eftersom det bara är ett rum, dessutom badrummet, så hade jag satt en riktig diffspärr.
Niklas Berg: Jo vi får kapa men det hade inte varit nödvändigt då golvet lades om från grunden, vi var ända ner och grävde i sanden samt att golvet även i kök och hall är så högt att dörrar inte går att hänga tillbaks igen. Dessutom märkte jag i veckan att de kapat ena dörrkarmen en centimeter mer på högra sidan än vänstra. En jäkla härva. Vi var desperata med tiden (var tvugna att