Prövar att slänga ut en fråga på forumet. Hur är bästa sättet att kortla för golvbrunn när det ser ut så här? Bjälklaget är uppbyggt med 45x145 och som ni ser har jag en del hinder i vägen. Skulle två rejäla plattjärn duga? Facket i fråga är cc 600 mm och jag ämnar använda monteringsplatta till golvbrunnen.

• Golvbjälklag med synliga rör, ledningar och en skyddad golvbrunn under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bosch skrev:
Prövar att slänga ut en fråga på forumet. Hur är bästa sättet att kortla för golvbrunn när det ser ut så här? Bjälklaget är uppbyggt med 45x145 och som ni ser har jag en del hinder i vägen. Skulle två rejäla plattjärn duga? Facket i fråga är cc 600 mm och jag ämnar använda monteringsplatta till golvbrunnen.
Jag hade kortat med (fler) reglar och låtit avlopp och kablar gå igenom reglarna,gjort hål för.

Bästa svaret

Krilleman
Monteringsanvisningen är tydlig, träregel runt hela plattan (oavsett vilken modell du tänkt dig)!

http://www.purus.se/produkter/purusplattor/

Så du måste jobba lite mer med detta för att få det bra. Och nej, använd inte plattjärn!

Dessutom behöver du fästa upp slangarna också!

Saxat från Purusplattan 300 Multi:
Illustration av golvbjälklaget för Purusplattan 300 Multi med monteringsanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bosch
  • Laddar…
Övervägt EPS-betong? ;)

Tack för svar! Självklart ska jag fästa upp slangarna har bara hafsat ihop det för stunden.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Övervägt EPS-betong? ;)
Det blir träbjälklag. Golvbrunnen är bara för tvättmaskin och takhöjden där den står placerad är nog enbart 130 så det blir inga direkta vikter på den.

Om du har en annan golvbrunn med fall till kan du väl sätta ett avlopp utan brunn för tvättmaskinen?

T
Skippa golvbrunnen och sätt dit ett vanligt rör istället så har du löst ditt "problem"!

Krilleman
Precis som ovanstående: är det endast till tvättmaskin så räcker ju ett 75mm rör upp ur golvet!

Vad finns mer i detta utrymme? Dusch och WC?

P
Krilleman
Tack för visat intresse! 110 mm avloppet är helt riktigt till wc. Finns även draget för ett handfat. Vill ha golvbrunn av säkerhetsskäl (om det flödar över) samt om vi i framtiden ställer in ett badkar. Isånnafall klamrar vi det på väggen och så får det rinna ut i golvbrunnen det med. Resterande del av rummet är reglat cc 300 om någon undrar det är bara facket med alla slangar jag medvetet gjort 600 för att ha en sportslig chans att få ihop allting.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.