Hade en liten översvämning vid golvbrunnen igen så det kändes som det var dags att ränsa ordentligt. Kan ju inte räkna med att alla i familjen har koll på golvet när dom duschar.. Och speciellt som förra ägaren handkapsanpassat, dvs sätt tröskel med tröskelplåt, ca 3mm hög, men den är mer än 20mm över golvbrunnen, så det följer väl reglementet så vitt jag förstått, även om det känns olustigt då golvet är ganska plant i övrigt.

Golvbrubnnen saknar möjligheten att ta ur insatsen, vattenlåset, som på moderna brunnar.
Golvbrunn med metallgaller på en mörk kaklad yta, skruvar synliga, vissa områden verkade rensade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demonterat golvbrunnslock med skruvar på svart kakel, synligt vattenlås och gojs runt öppningen.
Skapa konto

Klämring, vad är det? Gallret håller ju mattan!?

Man kan iofs ränsa genom de 4 skruvhålen. Har gjort det tidigare, men pillriggt... Och hur ser det ut i röret under golvet? Fullständigt omöjligt att se...
Så vad gör man? Provar sticksågen, bosch blå, givetvis med jordfelsbrytare, då den jordade sladden kommer från ett annat rum in i ett våtrum!
Demonterad golvbrunn med borttaget galler, synlig klämring och samlad smuts på mörkt golv.
Skapa konto

Ops!:surprised:
Det gick fort. Som att skära i smör...
Viktigt att behålla skruvgängorna och låta gallret avlastas på kanten som är kvar.

Men vad lätt och snabbt det gick att få bort 1/2kg gojs

Och inspektera röret undet golvet går ju nu.
Jo, det fanns lite att rensa i det oxå...

Men sen då?
Golvbrunn med manuell modifiering för rensning och inspektionsförmåga, omgiven av limrester.
Skapa konto

Tvättade med aceton och använde smältlimspistolen och tryckte ner smältlim i springan.

Klart :cool:

Bara att putta tillbaka duschkabinen:p

Folk är så nojjiga när det gäller våtrum. Man får väl vara lite praktisk och använda lite sunt förnuft. Och till sist.

Don't try this yourself at home!

Jag tar inget ansvar för om du sliter med sågen och får renovera hela badrummet... :surprised:

Snyggt! Håller gängorna tätt utan att det pyser in avloppsluft efter att du sågat genom dem?

Det borde gå att borra innanför gängorna med en hålsåg och sen limma tillbaka på samma sätt efter rensning..

T toolman77 skrev:
Snyggt! Håller gängorna tätt utan att det pyser in avloppsluft efter att du sågat genom dem?

Det borde gå att borra innanför gängorna med en hålsåg och sen limma tillbaka på samma sätt efter rensning..
Du har en poäng där... Jag har smälltlim fram till gängorna och dom var nog inte hermetiskt täta innan heller. Men visst kunde jag nöjt mig med att gå ut genom ett gängat hål sparat dom andra. Hade blivit stabilare oxå

Redigerat:
Och så var det inspektionen av röret under golvet...
Hur mycket gojs är det... begränsas flödet?
Inspektionsbild av rör under golv med synlig mörk beläggning på sidan som kan indikera avlagringar.
Skapa konto

Inspektionsbild inuti ett rör som visar mörk rand och potentiell avlagring.
Skapa konto

Ca 50cm bort böjer röret av för att fortsätta till andra sidan mot toa och avloppsstamen.

Men man ser en mörk rand halvvägs upp på sidan. Är det normalt, eller beror det på att det ligger mer gojs i slutet av röret som håller uppe nivån där röret viker av mot stammen?

Lyckades nog ränsa hyffsat fram till och lite förbi kröken.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.