Hej. Har köpt ett hus med väldigt gammalt badrum. Flyttar in senare i år. Huset är bygt -56 och det vackra klinker golvet är från då. Mao inte så bra..Tänker helrenovering. Skulle egentligen vilja ha klinker på golv med golv värme och matta på vägg men tydligen är inte det så bra..Men min fråga är vad blir pris skillnaden ungefär mellan att lägga klinker och kakla väggar eller matta på både golv o vägg.? Att det blir fler man timmar förstår jag men blir det himla mycket dyrare med alla våtrums skydd som ska upp när man kaklar.? Har idag matta i både dusch och badrum och tycker det är helt ok. Vet inte riktigt hur stort badrummet är men ca 6 kvadrat tror jag. Så ganska stort.
Tack på förhand. Tina

Precis som du nämner funkar ju inte klinker på golv och matta på vägg.

Nu har jag inte svart bälte i priser, vilket skiljer sig från ort osv, men matta går fortare. Den plattsättare vi använde tog 1100:- / kvm helt färdigt, vi höll med plattor då. När vi gjorde badrummet på övervåningen så satte vi matta och mattläggaren tog 450:- / kvm inkl matta. Dessutom så tog det bara 3 dagar för mattläggaren medans plattkillen höll på i 9 dagar....

• Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
S SpackelFredrik skrev:

Nu har jag inte svart bälte i priser, vilket skiljer sig från ort osv, men matta går fortare. Den plattsättare vi använde tog 1100:- / kvm helt färdigt, vi höll med plattor då. När vi gjorde badrummet på övervåningen så satte vi matta och mattläggaren tog 450:- / kvm inkl matta. Dessutom så tog det bara 3 dagar för mattläggaren medans plattkillen höll på i 9 dagar....

Kanon. Nu har jag något att gå på. Har inte fått tillgång på nya huset än så jag vet inte exakt hur stort badrummet är. Blir nog matta iaf. Då blir det lite mer pengar till annat..

Som notering går det alldeles utmärkt med klinker på golv och matta på vägg, samt golvvärme. Det får sedan utföras utifrån hur bjälklaget ser ut. Det finns speciella mattor som används och även svetsas i hörnen.
Så det är svårt att göra arbetet själv, även sätta matta på väggen.

• Gilla
tinatorn23
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Som notering går det alldeles utmärkt med klinker på golv och matta på vägg, samt golvvärme. Det får sedan utföras utifrån hur bjälklaget ser ut. Det finns speciella mattor som används och även svetsas i hörnen.
Så det är svårt att göra arbetet själv, även sätta matta på väggen.

Tack för svar. Ska för en gångs skull lejja bort allt för det finns nog inte mycket jag kan göra själv.
Brukar riva ut allt innan hantverkarna kommer men att bila golv har jag aldrig gjort. Har inte tid heller.Tycker kombon klinker på golv med golvvärma och matta på vägg låter helt kanon. Får väl vänta och se vad de hittar när de bilat upp golvet. Litar på mina hantverkare till 100 procent.
Tina

S SpackelFredrik skrev:

Kapar tråden lite för jag har exakt samma problem....har ett badrum från 1974 2.2x2.1 meter med matta på golv och vägg. Träreglar och golvbjälklag 60 c-c i trä vilket väl funkar med matta? Standardutförande med toa, handfat och dusch. Tänkte göra en snabbrenovering med matta överallt och skaffa möbler och blandare själv på rea. Kan man räkna med runt 500kr kvadraten även idag i Göteborg när man ringer runt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.