Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jobbar på med vårt badrumsprojkt som vi har skrivit om här:
Renovering Röda Grind https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-roeda-grind.306445/page-3
Nästa moment är flytspackling. Det inger viss ångest och vi hade tänkt ta in hjälp. Har varit i kontakt med golvfirma men sen jag skrev att jag gärna skrev något väldigt enkelt avtal, typ Hantverkarformuläret, har vi inte hört från dem så kanske är det ändå enklare att göra själv.
Hur som helst, det jag funderar på är att efter att ha läst på genom instruktionsfilner etc. så anvisas att man börjar längst från brunnen och längs väggarna så att spacklet långsamt får rinna mot brunnen och därmed får man naturligt lite hjälp med att skapa fallet. Kruxet är att vårt badrum är 3,8 x 1,3 m med dörren på ena kortsidan och golvbrunnen längst in vid andra kortsidan. Hur bär man sig åt då? Någon erfaren i detta eminenta forum som kan ge lite råd om hur arbetsgången kan se ut med en sådan layout? Just nu är denna frågeställning det största hindret mot att ge sig på detta på egen hand. Tusen tack på förhand!
Gammal bild tagen från dörrhålet med golvbrunnen längst bort.
Renovering Röda Grind https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-roeda-grind.306445/page-3
Nästa moment är flytspackling. Det inger viss ångest och vi hade tänkt ta in hjälp. Har varit i kontakt med golvfirma men sen jag skrev att jag gärna skrev något väldigt enkelt avtal, typ Hantverkarformuläret, har vi inte hört från dem så kanske är det ändå enklare att göra själv.
Hur som helst, det jag funderar på är att efter att ha läst på genom instruktionsfilner etc. så anvisas att man börjar längst från brunnen och längs väggarna så att spacklet långsamt får rinna mot brunnen och därmed får man naturligt lite hjälp med att skapa fallet. Kruxet är att vårt badrum är 3,8 x 1,3 m med dörren på ena kortsidan och golvbrunnen längst in vid andra kortsidan. Hur bär man sig åt då? Någon erfaren i detta eminenta forum som kan ge lite råd om hur arbetsgången kan se ut med en sådan layout? Just nu är denna frågeställning det största hindret mot att ge sig på detta på egen hand. Tusen tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du gör det första gången så skulle jag dela upp det, trots att badrummet är litet.
Sätt en avstängare där lokalfallet ska vara och flytspackla resten som i princip kan vara helt plant.
När du gjort det så kan du fokusera på fallet vid brunnnen och där tycker i alla fall jag att det är enkelt att sätta en avstängare runt brunnen dör att sedan flyta plant upp i nivå med den andra spacklingen och sedan skrapa ett bra fall innan det vörjar brinna till.
Det går att göra allt i ett svep men det finns ingen anledning när man håller på hemma tycker jag.
Sätt en avstängare där lokalfallet ska vara och flytspackla resten som i princip kan vara helt plant.
När du gjort det så kan du fokusera på fallet vid brunnnen och där tycker i alla fall jag att det är enkelt att sätta en avstängare runt brunnen dör att sedan flyta plant upp i nivå med den andra spacklingen och sedan skrapa ett bra fall innan det vörjar brinna till.
Det går att göra allt i ett svep men det finns ingen anledning när man håller på hemma tycker jag.
Bernieberg skrev:
Jobbar på med vårt badrumsprojkt som vi har skrivit om här:
Renovering Röda Grind [länk]
[bild]
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Ska det ligga golvvärme i spacklet, och vad ska det ligga på?
Jag har försökt spackla ett avlångt badrum, men jag lade lister efter kanten, och försökte jämna ut höjden på spacklet mellan listen och brunnen .. När spacklet torkat tog jag bort listerna,och fyllde i runt om .. Det var inte så smidigt som jag trodde, och det blev rätt mycket efterarbete för att få jämnt fall... Det var första gången jag försökte spackla ett fall, och troligen sista .. Nästa gång köper jag den tjänsten ..
Jag har försökt spackla ett avlångt badrum, men jag lade lister efter kanten, och försökte jämna ut höjden på spacklet mellan listen och brunnen .. När spacklet torkat tog jag bort listerna,och fyllde i runt om .. Det var inte så smidigt som jag trodde, och det blev rätt mycket efterarbete för att få jämnt fall... Det var första gången jag försökte spackla ett fall, och troligen sista .. Nästa gång köper jag den tjänsten ..
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Ja det har jag sett flera exempel på och det låter vettigt. Men jag behöver ha hyfsat fall även vid första spacklingen för att få upp klinkern strax över tröskelns underkant sen.B carlkarlin skrev:Om du gör det första gången så skulle jag dela upp det, trots att badrummet är litet.
Kan det funka att efter avstängning mot sista metern (där lokalfallet ska va) stå i dörrhållet och hälla? Så får man ha skopa/spackelspade på långt skaft för att kunna justera fall efter nivåmarkeringar. Kanske även lyfta ut lite spackel mot väggarna för att ha lite fall inåt rummet.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det är golvvärme i spårad golvspån och uppepå spcklet ska det ligga någon marmor i mindre format, fiskbensmosaik eller kanske typ 70 mm hexagoner.Dan_Johansson skrev:
Ska det ligga golvvärme i spacklet, och vad ska det ligga på?
Jag tänkte köpa tjänsten men intresset verkar lite svalt för att bara komma och flyta om man inte får tätskikta och sätta plattor också.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Tja, det har du säkert rätt i .. Jag kom aldrig så långt att jag kollade intresset, utan var inställd på att göra själv ...Bernieberg skrev:
Tipset att dela upp det i två delar tror jag är bättre är att försöka göra allt i ett .. det ser så lätt ut på youtubefilmer etc., men när man väl står där med spacklet rinnande (eller stelnat på fel ställe) så är det lätt stressande ..
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Sluta skrämmas, jag hade ju nästan kommit fram till att det var lika bra att göra det själv 
Det blir betydlig lättare om du gör det i 2 omgångar. Jsg brukar hälla först ett lager masa och bygga fall mot brunn ganska grovt. Låter den torka och sen finspackla ett lager till.
Andra omgången blir lättare eftersom det finns redan ett grovt fall. Då kan man lika bra spackla ifrån brunn oxå.
Andra omgången blir lättare eftersom det finns redan ett grovt fall. Då kan man lika bra spackla ifrån brunn oxå.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Idag spacklade vi. Problematiken med att börja längst från brunnen när längst från brunnen är enda vägen ut löstes med ett stålplank från byggnadsställning upplagt på några reglar. Det blev en landgång från dörren till duschytan som först avgränsades. Kanon att komma åt hela ytan för att gå och dutta runt. Blandade lite för mycket spackel för den första delen så det hällde vi i duchen så blev grovjobbet gjort där på köpet. Nu återstår en eller två säckar för att göra det sista i duschen.
Tack för er input allihop!
Tack för er input allihop!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag är ju lite motståndare till att dela på golvet då jag tycker det ska vara en hel kaka på min 12mm över hela golvet så man slippr den där sprickanvisningen.
Bättre att spackla den kakan dag 1, sätta avstängning runt duschen och ta ett spackel med bättre flyt dag 2 för att fixa fallet i hela badrummet, ta bort avstängningen och handspackla fallet dag 3, som hempulare då alltså.
Proffs tätar brunnen med plast, slår ut spackel och skopar fallet och skrapar ner eller flexar precis vid brunnen, klart på en spackling
Bättre att spackla den kakan dag 1, sätta avstängning runt duschen och ta ett spackel med bättre flyt dag 2 för att fixa fallet i hela badrummet, ta bort avstängningen och handspackla fallet dag 3, som hempulare då alltså.
Proffs tätar brunnen med plast, slår ut spackel och skopar fallet och skrapar ner eller flexar precis vid brunnen, klart på en spackling
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Ja det finns säkert sätt som är bättre, vi får fortsätta att lära oss till nästa badrum. Nu blev det ganska mycket spackel, närmare 30 mm, i gränsen mellan de två omgångarna så hyfsad area som binder ihop.
Jag försökte leja ut detta till de så kallade proffsen men de var för oproffsiga för att låta skriva ned det vi hade kommit överens om på papper, gick under jorden så fort det kom på tal.
Jag försökte leja ut detta till de så kallade proffsen men de var för oproffsiga för att låta skriva ned det vi hade kommit överens om på papper, gick under jorden så fort det kom på tal.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det är gjort enligt LKs instruktion från topp till tå och med de produkter de har testat med. Så får vi hoppas att de har koll på läget.
Klicka här för att svara