10 786 läst ·
15 svar
11k läst
15 svar
Sätta upp skåp i badrum
Sida 1 av 2
Hej.
Köpt ett IKEA Faktum, köksskåp 80x80.
Tänkte sätta upp det i badrummet i min lägenhet som jag är nyinflyttad i.
Borrade genom kaklet med en kakelborr. Fortsatt att borra så det sammanlagt är 7,5 centimeter djupt hål, men fortfarande har jag inte nåt fram till luft. Borren räcker inte längre.
Verkar som det fortfarande är gips på slutet
Hur tjockt kan det vara?
Badrummet helrenoverades 2012. Finns ingen info.
Hade tänkt sätta molly. Nu är ju frågan:
Fortsätta borra efter att ha köpt en längre borr eller ta nån annan typ av plugg.
Har inte tänkt ha tunga saker i skåpet, handdukar osv.
Nån som har nåt förslag?
Edit: Finns en granne på andra sidan i ett ganska lyhört hus från -88 typ. Vill inte borra igenom hans kakel
Köpt ett IKEA Faktum, köksskåp 80x80.
Tänkte sätta upp det i badrummet i min lägenhet som jag är nyinflyttad i.
Borrade genom kaklet med en kakelborr. Fortsatt att borra så det sammanlagt är 7,5 centimeter djupt hål, men fortfarande har jag inte nåt fram till luft. Borren räcker inte längre.
Verkar som det fortfarande är gips på slutet
Hur tjockt kan det vara?
Badrummet helrenoverades 2012. Finns ingen info.
Hade tänkt sätta molly. Nu är ju frågan:
Fortsätta borra efter att ha köpt en längre borr eller ta nån annan typ av plugg.
Har inte tänkt ha tunga saker i skåpet, handdukar osv.
Nån som har nåt förslag?
Edit: Finns en granne på andra sidan i ett ganska lyhört hus från -88 typ. Vill inte borra igenom hans kakel
Redigerat:
Har du lättbetong (typ siporex) i väggen kanske?
En kakelborr äter sig snabbt in i lättbetong.
https://www.bauhaus.se/lattbetong-plattor-100x400x600.html
En kakelborr äter sig snabbt in i lättbetong.
https://www.bauhaus.se/lattbetong-plattor-100x400x600.html
Antingen så prickade du en regel eller så är det inte gipsvägg som du trodde. Men djupare vill du inte borra.
Köp bra plastplugg, knacka in och skruva upp skåpet. Föreslår Alligator, bra grejer som jag tror hävdar funkar på såväl gips och betong.
ifall det är eländes lättbetongväggar och ditt borrande har slutat med ojämnt hål som pluggar glappar runt i så börja inte borra med tjockare borr utan då kan du köpa ankarmassa, pressa in lite i hålet, trycka in pluggen, låta härda en timme, så är det redo. när du borrar kakel så sätt en bit tejp, kör med inte med slagfunktionen igång utan borra vanligt genom plattan, sen slag om det är betong. så inte plattorna spricker.

Köp bra plastplugg, knacka in och skruva upp skåpet. Föreslår Alligator, bra grejer som jag tror hävdar funkar på såväl gips och betong.
ifall det är eländes lättbetongväggar och ditt borrande har slutat med ojämnt hål som pluggar glappar runt i så börja inte borra med tjockare borr utan då kan du köpa ankarmassa, pressa in lite i hålet, trycka in pluggen, låta härda en timme, så är det redo. när du borrar kakel så sätt en bit tejp, kör med inte med slagfunktionen igång utan borra vanligt genom plattan, sen slag om det är betong. så inte plattorna spricker.

Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Jag hade varit kluven om inte 8an vore säkrare, fast inte kul att "borra sönder" ett nytt badrum i onödan.
Ska du ha mycket i skåpet så kanske 8an vore bättre.
Under tiden kan du ta en smal skruvmejsel och stoppa in i hålet, och känna om det verkligen är ett djupt hål så du inte bara missat att det faktiskt är tomluft därbakom. tryck mejseln lite lätt åt sidan när du skjuter in den för känna om den halkar åt sidan när den möter tomrum.
Under tiden kan du ta en smal skruvmejsel och stoppa in i hålet, och känna om det verkligen är ett djupt hål så du inte bara missat att det faktiskt är tomluft därbakom. tryck mejseln lite lätt åt sidan när du skjuter in den för känna om den halkar åt sidan när den möter tomrum.
Testar skruvmejsel. Kör gärna minst 8. Ville bara börja smalt om det var svårborrat.Y Yrrol skrev:Jag hade varit kluven om inte 8an vore säkrare, fast inte kul att "borra sönder" ett nytt badrum i onödan.
Om du fick med skruv till skåpet så kan du se tjockleken på dessa, och läsa dig till på plugg-kartongerna vilken som lämpar sig till skruvtjockleken. Troligen den med 8ans betongborr.
(Dessa alligator säljs även i påsar, få plugg med tillhörande skruv i samma påse. bättre val för dig som bara ska ha upp ett skåp.)
Sen kan du säkert andra pluggar också, och bryr man sig inte om rätt och fel så kan du säker stoppa in dina mollys och pressa fast dessa också. Det är inte rätt, men den kommer troligen hålla uppe skåpet ändå. Fast jag är van och nöjd med alligator.
Fast Ikeaköksskåp skrev du, är inte dessa att man först sätter en skena och hänger upp skåpet på den, då kanske det är grövre skruv och "10ans" är den som gäller. jag inte veta, du får mäta skruvarna som ingick.
(Dessa alligator säljs även i påsar, få plugg med tillhörande skruv i samma påse. bättre val för dig som bara ska ha upp ett skåp.)
Sen kan du säkert andra pluggar också, och bryr man sig inte om rätt och fel så kan du säker stoppa in dina mollys och pressa fast dessa också. Det är inte rätt, men den kommer troligen hålla uppe skåpet ändå. Fast jag är van och nöjd med alligator.
Fast Ikeaköksskåp skrev du, är inte dessa att man först sätter en skena och hänger upp skåpet på den, då kanske det är grövre skruv och "10ans" är den som gäller. jag inte veta, du får mäta skruvarna som ingick.
Järnhandel lät dock lite B.. Handla där yrkessnickare handlar, XL-bygg, karlhedin osv, för dom har inte tid att jobba med skräp och dom bryr sig inte om priser så dessa butiker borde ha lite mer proffsiga saker på hyllorna. 

Jag hade dock valt dom med krage.
Studerar man deras kartonger så illustrerar dom 10 pluggarna med biostolar. 8pluggarna med skåp.

Jag hade dock valt dom med krage.
Studerar man deras kartonger så illustrerar dom 10 pluggarna med biostolar. 8pluggarna med skåp.
Redigerat: