3 782 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Konstruktionsplywood, värt pengarna ?
Sida 1 av 3
Håller på och ska renovera badrummet hemma (försäkringsärende).
Snickaren rekomenderar att jag borde sätta upp konstruktionsplywood, är det värt pengarna (6000kr)?. Detta ingår inte i försäkringen då den endast täcker återställning , tidigare hade jag endast gips+matta.
Då konstruktionen jag hade tidigare fungerat i 30år samt att jag har det rätt tufft ekonomiskt gör att jag tänkte avstå.. men vill ändå höra för och eventuella motargument.
Snickaren rekomenderar att jag borde sätta upp konstruktionsplywood, är det värt pengarna (6000kr)?. Detta ingår inte i försäkringen då den endast täcker återställning , tidigare hade jag endast gips+matta.
Då konstruktionen jag hade tidigare fungerat i 30år samt att jag har det rätt tufft ekonomiskt gör att jag tänkte avstå.. men vill ändå höra för och eventuella motargument.
Att ha en förstärkningsskiva bakom gipset tycker jag är värt pengarna. Kplyfan P30 15mm är dock rätt dyr så det är ju rimligt att fundera.
Jag skulle i första hand montera enligt snickarens rekommendation.
I andra hand skulle jag ta en enklare förstärkningskiva (enklare plyfa eller OSB) men detta under förutsättning att man får göra så enligt säker vatten (branschregler). Är ej påläst på detta längre.
Utan förstärkningsskiva vill jag ej köra då risken är för stor med problem med infästningar.
I andra hand skulle jag ta en enklare förstärkningskiva (enklare plyfa eller OSB) men detta under förutsättning att man får göra så enligt säker vatten (branschregler). Är ej påläst på detta längre.
Utan förstärkningsskiva vill jag ej köra då risken är för stor med problem med infästningar.
Fördelen är betydligt stabilare väggar samt att du kan skruva upp nästan vad som helst var som helst på väggen.
Nackdelen är kostnaden samt att du förlorar några kvadratdecimeter rumsyta.
Nackdelen är kostnaden samt att du förlorar några kvadratdecimeter rumsyta.
Även om den gamla konstrutionen har fungerat i 30 år så är det inte säkert att den är godkänd enligt dagen branschstandarder. För att få erforderliga intyg från hantverkaren kan det krävas en viss konstruktion.
MathiasS skrev:
Att ha en förstärkningsskiva bakom gipset tycker jag är värt pengarna. Kplyfan P30 15mm är dock rätt dyr så det är ju rimligt att fundera.
Skulle man göra enl säker vatten var det 15mm Kplyfa som gällde.MathiasS skrev:
Så om jag förstår det rätt så är andleningen till att man vill ha skivan helt enkelt för att kunna skruva upp saker på väggarna ?
Ingår i försäkringen att snickarna monterar upp allt som det var , speglar handfat etc.. och jag skulle aldrig våga göra hål själv i väggen i badrummet, plywood eller ej, är för nojjig när det kommer till våtrum , endast lim för min del
Kan du trots ovan se att det hade kunnat vara värt den extra utgiften ?
Hmm , har inte upplevt det jag hade innan som ostabilt, men har å andra sidan inte så mycket att jämföra med . Har plywooden någon ljudisolerande effekt? Är rätt lyhört idag som det är byggt idag, endast enkelgips och ingen isolering mellan rummen.V vectrex skrev:
OM det är så att kplyfan är ett krav för säker vatten så känns det mycket tveksamt att avstå - om du inte bygger enligt säkervatten nu är du rökt om något händer igen. Nästa gång utvärderas skadan utifrån aktuella byggregler.
Skivan ger en stabilare vägg som rör sig mindre => tätskikt håller bättre OCH givetvis blir det mindre problem vid alla infästningar eftersom armaturer etc sitter fast även några år senare. Jag tror inte du kommer uppleva att det blir tystare av plyfan, det är isåfall marginellt. För en tyst vägg är nog ett extra lager gips effektivare.
Jag önskar att någon som är uppdaterad på SäkerVatten kunde kommentera, men jag skulle inte bygga utan förstärkningsskiva och jag skulle också betala extra för att få rummet att uppfylla dagens regler. Är det en bostadsrätt/villa måste det vara rätt även ekonomiskt på sikt.
Skivan ger en stabilare vägg som rör sig mindre => tätskikt håller bättre OCH givetvis blir det mindre problem vid alla infästningar eftersom armaturer etc sitter fast även några år senare. Jag tror inte du kommer uppleva att det blir tystare av plyfan, det är isåfall marginellt. För en tyst vägg är nog ett extra lager gips effektivare.
Jag önskar att någon som är uppdaterad på SäkerVatten kunde kommentera, men jag skulle inte bygga utan förstärkningsskiva och jag skulle också betala extra för att få rummet att uppfylla dagens regler. Är det en bostadsrätt/villa måste det vara rätt även ekonomiskt på sikt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
https://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg
Vad ska du sätta för ytskikt, blir det platsmatta igen?
Vad ska du sätta för ytskikt, blir det platsmatta igen?
Utgick från att arbetet skulle utföras enl de regler som gäller då det är ett försäkringsärende och det är försäkringsbolagets avtalsbyggare som utför jobbet. Borde kanske dubbelkolla detta låter det som? Försäkringen täcker bara rivning/torkning och återställning i samma skick som innan (byggt 1991).MathiasS skrev:
OM det är så att kplyfan är ett krav för säker vatten så känns det mycket tveksamt att avstå - om du inte bygger enligt säkervatten nu är du rökt om något händer igen. Nästa gång utvärderas skadan utifrån aktuella byggregler.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ett alternativ kan vara att sätta dubbla gipsskivor.M muinimula skrev:
Så har vi i våra våtrum och tvättstuga, byggt år 2010.Och det dämpar ljud väldigt bra
Så har vi också. Så plywood, täta reglar etc är absolut overkill!M muinimula skrev:
Ok. Nu har jag läst hela regelverket och den väggkonstruktion som föreslås och därmed anses vara fackmannamässigt utförande är med plywood. Hittar inga undantag från det utom för ytterväggar.
Det är därför inte ”overkill” med plyfa och vill man ha ett badrum som har ett försäkringsskydd är det så man ska bygga.
Det är därför inte ”overkill” med plyfa och vill man ha ett badrum som har ett försäkringsskydd är det så man ska bygga.