17 300 läst ·
20 svar
17k läst
20 svar
Badrumsmöbler och blandare IKEA?
Sida 1 av 2
Har sett att det finns gamla trådar ang Ikeas badrumsmöbler men eftersom kvaliteten kan ändras över åren så ställer jag ändå frågan: Hur är era erfarenheter av Ikeas möbler? Kostar ju bara 1/4 av de flesta andra märken. Vi tycker de verkar helt ok... Är inte ute efter lyx men vill såklart att de ska hålla många år ändå. Vad jag sett hittills så varnar man för deras blandare. Finns det fog för det? Eller är det bara rykten..?
Har ingen erfarenhet av just ikeas badrumsmöbler och kranar, men däremot av fransktillverkade toalettstolar.
Mitt råd är att köpa märkesnamn på dessa produkter. De ska sitta där i kanske 30-40 år och då kan det vara bra att det finns tillgång till reservdelar etc om problem skulle uppstå eller om du vill utöka med fler möbler i samma serie.
Mitt råd är att köpa märkesnamn på dessa produkter. De ska sitta där i kanske 30-40 år och då kan det vara bra att det finns tillgång till reservdelar etc om problem skulle uppstå eller om du vill utöka med fler möbler i samma serie.
Satte in Svedberg kommod i första huset och Ikea i andra. Efter fem år med vardera är jag mer nöjd med Ikeas. Smartare inredning och bättre kvalitet. Såklart skall man följa anvisningarna och foga noga så slipper man inträngd fukt som en del haft problem med. Jag valde dock bort Ikeas tvättställsblandare då de inte kändes bra och prisskillnaden till Mora var rättså liten.
Köpte två tvättställsblandare från Ikea. Ringde tre lokala VVS-firmor om att få dem installerade. Samtliga vägrade, med motivering att IKEAS VVS grejor ej är godkända för Säker vatten, så om något händer får jag inget på försäkringen. Köpte då två nya från en lokal VVS-butik, med installation. Nu efteråt, har jag fått höra att VVS-firmornas argument är bara för att de vill sälja sina egna produkter. Försäkringsbolaget godkänner alltså även Ikeas produkter. Skulle nog i alla fall kolla upp det med det försäkringsbolag du har först. Har en köksblandare från Ikea, den är 10 år och hållit utan anmärkning !
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
IKEA har iallafall tidigare sålt blandare som inte var specade för lika högt tryck som krävs för typgodkännande i Sverige. Så rörfirman kan säkert ha haft rätt, även om det kanske är lite föråldrad information.
Just blandare och toastolar är produkter där det finns mycket exempel på att nya märken inte håller måttet.
Utan köp sådant av kända fabrikat. Och det är oftast inte samma sak som kända möbelfabrikat. Utan man bör hålla sig till FM, Mora, Ifö, osv. av internationella fabrikat är Grohe och Oras välkända. Finns nog några fler.
Just blandare och toastolar är produkter där det finns mycket exempel på att nya märken inte håller måttet.
Utan köp sådant av kända fabrikat. Och det är oftast inte samma sak som kända möbelfabrikat. Utan man bör hålla sig till FM, Mora, Ifö, osv. av internationella fabrikat är Grohe och Oras välkända. Finns nog några fler.
Jag har en mycket dålig ikeakommod. Hennes. Den tål inte vatten alls - efter några år med småbarn i huset har fronten på lådorna slagit sig och mdfen svällt. Illa. Riktigt illa.
Har haft IKEA kommod 3-4 år som fungerat utan problem.
Bytte däremot bort en tvättställsblandare från IKEA som förra lägenhetsinnehavaren satt in som "tjöt" när man använde den, bytte till FMM och ljudet försvann. Verkar inte som den klarade trycket i huset.
Bytte däremot bort en tvättställsblandare från IKEA som förra lägenhetsinnehavaren satt in som "tjöt" när man använde den, bytte till FMM och ljudet försvann. Verkar inte som den klarade trycket i huset.
Ringde Trygg-Hansa nyss och de sa att det inte spelar någon roll var vi köper vår blandare - så länge installationen är gjord på ett fackmannamässigt sätt. (Handläggaren hade för övrigt själv Ikea i sitt badrum..,) Glömde dock fråga om vad ”Säker vatten” egentligen innebär.U ullak40 skrev:Köpte två tvättställsblandare från Ikea. Ringde tre lokala VVS-firmor om att få dem installerade. Samtliga vägrade, med motivering att IKEAS VVS grejor ej är godkända för Säker vatten, så om något händer får jag inget på försäkringen. Köpte då två nya från en lokal VVS-butik, med installation. Nu efteråt, har jag fått höra att VVS-firmornas argument är bara för att de vill sälja sina egna produkter. Försäkringsbolaget godkänner alltså även Ikeas produkter. Skulle nog i alla fall kolla upp det med det försäkringsbolag du har först. Har en köksblandare från Ikea, den är 10 år och hållit utan anmärkning !
Har Ikeas stommar i båda badrummen. I det ena deras badrumsserie men i det andra sitter Faktum väggskåp med lådor i eftersom det var för trångt med djupare stommar.
Efter 5 år är skicket utmärkt. Märker ingen skillnad i kvalite mellan stommarna. Vi har 4 barn och använder badrummen dagligen
Efter 5 år är skicket utmärkt. Märker ingen skillnad i kvalite mellan stommarna. Vi har 4 barn och använder badrummen dagligen
Kan vara bara ikea Hemnes som inte tål vatten..