Byggahus.se

Vattnet rinner inte till golvbrunnen (ej bakfall). Råd?

1. A
    Medlem · 1 inlägg

astarmo

Medlem
    Hej alla kunniga,

Jag har en fråga som jag gärna skulle vilja få lite klarhet i så jag vore tacksam om någon som har bättre koll än jag kunde hjälpa mig...

Jag köpte ett hus för två år sedan (har aldrig haft hus tidigare) och i samband med detta anlitade jag en auktoriserad besiktningsman som godkände huset på all punkter utan anmärkningar. Så långt allt gott....

Problemet uppdagade sig när en vän var över och påpekade att vattnet var samlat runt brunnen och han menade att det inte skulle vara så och han bad mig kolla upp detta. Detta särskilt när jag talade om för honom att vattnet var kvar i flera, flera timmar efter att vi hade använt duschen. Så pass mycket vatten att man kan plaska med hela handflatan. Hur som helst så sa han även att de omfattande kalkfläckarna borde ha upptäckts av en besiktningsman vid en okulär besiktning då de är mer än fullt synliga.

Hur som helst så bifogar jag två bilder. Badrum 1 bilden har golvvärme som satt på högsta värme och vår son duschade för nästan 4 timmar sedan. Det är rätt mycket vatten kvar... Badrum nr 2 blir det kanske 5 gånger så mycket vatten kvar efter att någon har duschat... och detta i 5-6-7 timmar senare.

Jag har pratat med Peab om detta och de säker att det är "precis som det ska vara"
    Jag har pratat med den lokala kakelgubben han säger att "det är inte bra och bör göras om"
    Jag har pratat med BKR och de säger "Det är inte bra men det är som det är..."

Mina frågor:
    1. Borde besiktningsmannen ha upptäckt detta vid en överlåtelsebesiktning med tanke på de grova kakelfläckarna (se bild badrum 2) som indikerar att vatten samlas där? Och i fall svaret är JA vad kan jag kräva av honom?

2. Är detta ett fel? Utveckla gärna varför

3. Hade ni accepterat detta? Jag menar även om det inte är lika fel som bakfall så ser det fult ut och man vill inte ha det så... är det bara att bita i det sura äpplet?

Kom gärna med egna kommentarer eller frågor.. känner mig förtvivlad...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_6921.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_6922.jpg

2. K
    Medlem · stockholm · 2 524 inlägg

Kane

Medlem
    Det är inte "snyggt" gjort men det viktiga är ju att du har fall mot brunnen. Blir mer skönhetsfel av detta.

1. Nej.
    2. Om BKR säger att det är OK så är det väl det.
    3. Bara bita ihop och gå vidare. Du har ju inte reflekterat över det på 2 år!

3. Byggglädje
    Nybyggare · Västmanland · 165 inlägg

Byggglädje

Nybyggare
    Vi har likadant i vårt nybyggda hus. Det i kombination med kalkrikt vatten har vi rätt mycket mer kalkavlagringar. Det blir en pöl kvar som inte orkar över kanten på brunnen. Tror inte det är något fel. Klinker är svårt att lägga så det blir perfekt runt fall vid brunnen. Matta tänker jag är lättare. Men som tidigare skriver är det viktigare att det är ett fall mot brunnen.

4. Fulkemisten
    Husägare · 1 695 inlägg
    Jag har inte problem med kvarstående vatten i duschen men kör ändå med en mjuk gummiskrapa på väggar och golv efter användning. Känns onödigt att låta den decilitern avdunsta till luften och man slipper skrubba avlagringar så ofta. Kanske kan vara något?

• Laddar…
  5. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 660 inlägg

Anna_H

Husägare
    Plåtslagare som får knacka på plåten så att den inte buktar upp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.