Jag har en duschvägg i klarblått glasbetong och skulle vilja dölja den på något sätt. Badrummet är öht inte i min smak alls men totalrenovering får vänta. Skulle det gå att kakla över den? Fäster kakelfix på glas?
Ett badrum med en duschvägg av blått glasbetong bredvid en vit toalett och vita kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan du inte bara måla sidan ut mot rummet?

Glasfärg säljs endast i pyttesmå flaskor och måste härdas i ugn.. Fäster våtrumsfärg verkligen på glas?

N
Du kan ju sätta en målad glasskiva över som du limmar med silikon eller monteringslim. Annars så borde det gå att limma fast kaklen med monteringslim. Det tar fast på glas. Fast det kanske blir svårt att få det jämnt.

Ett snyggt duschdraperi framför glasbetongen och öppningen alltså som en vägg

Bra idé med monteringslim och kakel.
Duschdraperi har jag tänkt på men föredrar vägg framför det!

Om du först gör rent glasbetongen, sen primar du, låt torka. (primer 1:1 i blandning)
Sen spacklar du ut ojämnheterna med samma fix du ska sätta plattorna med, låt torka.
Sen är det bara att sätta plattorna, inga problem att få fäste.

Eller dekorplast?
Finns dels som kakeldekor, med lite tur finns de med samma mått som glasblocken, dels på metervara:
https://www.paxlux.se/

Ok primer alltså!
Dekorplast har jag undersökt men förkastat pga av att blocken inte är exakt likadana allihop och dessutom inte är helt platta utan välvda.

J
Jag fick tips av min plattsättare en gång att använda primer, precis som tipset ovan, men att pudra över kakelfix innan det torkat, alternativt blanda i lite i primern innan, för att på så sätt få en skrovligare yta för fixet att fästa i senare. Primer fäster på allt tydligen. Jag provade detta senare när jag innan en större renovering lade klinker på klinker. Det satt som järnet även efter 6-7 år när vi bröt upp golvet vid stora renoveringen.

Tack så mycket för tipsen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.