BirgitS
BirgitS: Hej och välkommen till forumet! Ditt försäkringsbolag vill nog att du följer dagens riktlinjer för att ge dig full ersättning för en vattenskada, det innebär bland annat att tätskiktet ska gå 5 eller 10 cm (kommer inte ihåg vilket det är) upp på väggen. Ett tätskikt åldras och efter 20 år är det mycket möjligt att det inte längre håller tätt. Men om du menar att det är en
1 svar · 521 läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Jo det är godkänt med utanpåliggande rördragning enligt konstens alla regler. Men det är ju just då nydragna rör. Inte gamla som går kors och tvärs genom väggarna. :rolleyes:
9 svar · 743 läst
·
Krilleman
Krilleman: Om det är en klämringskoppling som man känner igen så kan man behålla klämring+mutter och byta till en variant som dins slangar passar på. Ta en bild från sidan så man ser kopplingarna!
2 svar · 1,5k läst
·
Carro_D
Carro_D: [citat] Så är det såklart, jag som skrev lite otydligt så här på morgonkvisten :sweat:
4 svar · 1,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: IFÖ Cera har tillverkats med både upphöjd text/symboler ingjutet i plasten, men även tryckt text/symboler. Det ser absolut ut som en IFÖ Cera enligt mig också! Trycket/texten kan ha nötits bort med tiden... https://www.bauhaus.se/ifo-cera-sits.html [bild]
5 svar · 4,2k läst
·
Husplaner
Husplaner: Hej Jimmy, Super snygg lösning på koppling av din handdukstork. Jag undrar var du har köpt kabelgenomföringen för våtrum? Tack på förhand!...
21 svar · 15,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Hej och välkommen till forumet! Jag tror det är bra om du tar ett foto på skadorna och laddar upp så att det går att se vad för sorts skador det gäller.
1 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: Står det inget om demontering i monteringsanvisningen så är det j tilltänkt att kunna demonteras på ett bra sätt. :confused: Exempelvis: Här har du vatettes variant som är dokumenterat demonterbart. https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8128960.pdf
3 svar · 8,4k läst
C
cpt: [citat] Tack för svar. Ska prova!
2 svar · 9,2k läst
·
E
epw: Det är möjligt att grunda gjutningen med xps 200 cellplasttyp 50-100mm för att hålla volymen nere på eps. Det viktiga är att eps+flyt är minst 50 mm beroende på tillverkare
4 svar · 1,8k läst
G
GVR4: Ska bygga ett litet badrum i min stuga. 1,9x1,9m. Skulle det funka att regla upp golvet med 145x45 reglar cc30 med limskruvat spån och flytspackla sen klinker? Vet att det kanske är i klenaste laget. Men reglarna kommer spänna 1,3m som mest så det kanske funkar ändå? Om inte, skulle det duga till plastmatta?
0 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Man använder en gumminippel, typ den du länkar till. Men om dimensionen är rätt i förhållande till röret du har i golvet går inte att se på bilderna. Det finns rätt många olika gumminipplar för varierande diameter på rör. Utöver själva avloppet vi ser på Bauhaus bilden, så kan du behöva ett par rörklammers för att få den att sitta på väggen.
1 svar · 3,7k läst
·
Globetrot
Globetrot: Vi målade badrumtaket och snedtaket. Det möjliggör ju rivning o återställande utan att riva tätskiktet. Rengör kan du säkert göra från fläkten med böjbar manik. ....eller vi och vi,en av försäkringsbolag utsedd entreprenör. Som iofs visade sig inte vara 100 på Bkr reglerna trots behörighet (tack besiktningsman).
4 svar · 3,6k läst
F
Fredde557: Detta gäller alltså en gästtoalett och inte ett badrum!
1 svar · 709 läst
slaskman
slaskman: Kolla bara vilket tryck de är klassde för, tillåtet maxtryck i ledningarna i sverige är tre ggr så högt som i sydeuropa.
5 svar · 1,3k läst
useless
useless: Tätskiktet ska ju vara tätat mot rören innan man kaklar, så eventuellt tätningsmedel mellan kaklet och den där plåten har väl ingen större teknisk betydelse (förutom just vid skruvhålen)?
17 svar · 7,0k läst
·
V
volvo51: [citat] Täckbrickor i olika varianter finns lite varstans t.ex. Biltema,Jula eller din lokala rörpulare. Googla på täckbrickor.
4 svar · 2,8k läst
BirgitS
BirgitS: 1952, då lär det vara oisolerat. Då har jag för mig att andra brukar skriva i forumet att det bara ska vara tätskikt i duschen, just för att fukten i marken/plattan ska kunna ta vägen upp genom klinkern och inte gå upp i väggarna runt om. Vet inte, men det kanske blir bättre med bättre dränering.
3 svar · 2,5k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: [citat] [bild] Fick en anledning att läsa på i Byggkeramikrådets anvisningar. Tack! Cc 600 funkar med flytspackel på spånskivan
6 svar · 4,5k läst
·
wrang
wrang: Fortfarande lika nöjd med golvet Tvättar med färglös golv såpa blir kanon.
28 svar · 44,4k läst
·
L
least: Vid en skada finns det inget som förhindrar ersättning från försäkringen. Det skulle kunna bli avdrag ifall försäkringsbolaget bedömer att brunnen inte installerats icke fackmannamässigt. Men det är inget som man vet i förhand.
3 svar · 1,5k läst
·
T
Tosse: Gör man väggen i Luxskivor eller annat icke-organiskt finns ju inget som kan mögla.
12 svar · 8,2k läst
·
A
aik_putte: Tack, det var så enkelt att ta bort den blanka biten och skruva på plastbiten. Tyvärr kom det inget vatten när jag öppnade ballofixen så nu får nog hyresvärden hjälpa till... :rolleyes:
3 svar · 8,4k läst
·
H
hempularen: De felen var fel även 2010. Felet med manschetten är väldigt vanligt. Oftast ger det inga problem. Man kan se det som att marginalerna mot vattenskada minskar. Risken blir större. Men det är absolut inget som automatiskt med säkerhet kommer att ge en vattenskada. Rören som ligger för nära väggen är också ett väldigt vanligt fel. Det beror på att radiatorn redan från början har
3 svar · 1,9k läst
Krilleman
Krilleman: Det ser rätt ut i golvet. 50mm muff och blå gummibussning. Vattenlåset är detta: http://faluplast.se/sv/tvattstall/vattenlasrsk-807388440mm-x-g32__931
11 svar · 50,0k läst
·
M
Miss A: Tack så hemskt mycket för ditt svar och alla tips!! Vänligen, Adrianna
21 svar · 65,2k läst
·
mssclaudia
mssclaudia: [citat] Thank you (Y)
2 svar · 3,8k läst
K
kuggmodul: Jag kollade lite snabbt med dina försäkringar. Där var det inga problem alls.
9 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.