Hej, jag är mitt i en badrumsrenovering och tätskiktet är lagt. Jag har en väggnära hörnbrunn från unidrain och blir inte riktigt klok på hur detta är tänkt att fungera:
1. Det står i manualen att man inte ska dra tätskikt under gallerramen. I all hast (och med erfarenhet från traditionella brunnssilar som man fixerar i fixet) förutsatte jag att man menar den lösa plåtbiten som man lyfter bort när man ska rensa etc. och man inte ska se tätskikt ligga synligt i den färdiga brunnen Jag blir dock osäker, är det så att man menar själva ramen som man lägger gallret i som jag bifogat bild på? Isåfall har jag dragit tätskiktet för långt in på brunnen. Någon som vet vad som är rätt och vad skadan är om jag tänkt fel? Jag har ringt och pratat med LIP (som är det tätskikt jag använder) och på honom så lät det som att det inte var några problem och att han tänkte som jag. Det lät dock som att han sköt lite från höften med svaret...Unidrain har semesterstängt.
2. Under ramen, som man ansluter klinkern till, så medföljer en gummiram som passar under den rostfria triangeln. Den har ett hål som positionerar ramen i förhållande till brunnen via en tapp som passar i hålet. Men, den gummiramen tätar ju mot brunnsytan och skapar en sarg så att vatten som rinner på tätskiktsytan inte kan ta sig ned i avloppshålet?! Kontaktpersonen på LIP tyckte detta lät konstigt precis som jag, klinkerfogen närmast brunnen kommer ju alltid att stå blöt? Har denna gummibussning någon koppling till fråga 1, att det måste vara en helt slät yta för att slutat tätt? Eller att ramen kan över tid komma att skava hål på tätskiktet? Jag hajar inte riktigt lösningen.
3. Traditionellt så limmar man ju ner ramen med fix (som ju släpper igenom vatten). Med denna produkt så förstår jag inte hur ramen är tänkt att fixeras? Ramen har endast en liten fläns som man lägger klinker över, i övrigt ligger den ju helt "lös" förutom att man ansluter med fogmassa, men den har ju ingen limmande effekt?
Någon som monterat unidrain och kan upplysa mig?
Tack på förhand!
1. Det står i manualen att man inte ska dra tätskikt under gallerramen. I all hast (och med erfarenhet från traditionella brunnssilar som man fixerar i fixet) förutsatte jag att man menar den lösa plåtbiten som man lyfter bort när man ska rensa etc. och man inte ska se tätskikt ligga synligt i den färdiga brunnen Jag blir dock osäker, är det så att man menar själva ramen som man lägger gallret i som jag bifogat bild på? Isåfall har jag dragit tätskiktet för långt in på brunnen. Någon som vet vad som är rätt och vad skadan är om jag tänkt fel? Jag har ringt och pratat med LIP (som är det tätskikt jag använder) och på honom så lät det som att det inte var några problem och att han tänkte som jag. Det lät dock som att han sköt lite från höften med svaret...Unidrain har semesterstängt.
2. Under ramen, som man ansluter klinkern till, så medföljer en gummiram som passar under den rostfria triangeln. Den har ett hål som positionerar ramen i förhållande till brunnen via en tapp som passar i hålet. Men, den gummiramen tätar ju mot brunnsytan och skapar en sarg så att vatten som rinner på tätskiktsytan inte kan ta sig ned i avloppshålet?! Kontaktpersonen på LIP tyckte detta lät konstigt precis som jag, klinkerfogen närmast brunnen kommer ju alltid att stå blöt? Har denna gummibussning någon koppling till fråga 1, att det måste vara en helt slät yta för att slutat tätt? Eller att ramen kan över tid komma att skava hål på tätskiktet? Jag hajar inte riktigt lösningen.
3. Traditionellt så limmar man ju ner ramen med fix (som ju släpper igenom vatten). Med denna produkt så förstår jag inte hur ramen är tänkt att fixeras? Ramen har endast en liten fläns som man lägger klinker över, i övrigt ligger den ju helt "lös" förutom att man ansluter med fogmassa, men den har ju ingen limmande effekt?
Någon som monterat unidrain och kan upplysa mig?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tätskiktet ska ansluta ut på det rostfria som du ser ut att ha gjort på den nedre bilden men det görs på olika sätt med olika tätskikt och Lip kan jag inte så här på rak arm.
Men håller med dig om att man tycker gummitätningen blir som ett stopp men den är ganska hård så jag tror inte den tätar tillräckligt för att vatten ska bli ståendes.
Men håller med dig om att man tycker gummitätningen blir som ett stopp men den är ganska hård så jag tror inte den tätar tillräckligt för att vatten ska bli ståendes.
Jag hittade en liten illustration i manualen där man ser att man med "gallerram" menar själva ramen, inte gallret. Så det bliv till att skära tillbaka folien något och försegla kanten på nytt. Ram+gummi skall alltså vila på plåtrent. Gummit är precis lika hög som ramen är djup så den kommer ju ligga an mot brunnsplåten. Märkligt.Paul-Staffanstorp skrev:
Tätskiktet ska ansluta ut på det rostfria som du ser ut att ha gjort på den nedre bilden men det görs på olika sätt med olika tätskikt och Lip kan jag inte så här på rak arm.
Men håller med dig om att man tycker gummitätningen blir som ett stopp men den är ganska hård så jag tror inte den tätar tillräckligt för att vatten ska bli ståendes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Då kom du fram till samma slutsats som jag alltså. Ska bli intressant att höra hur det hela är tänkt (eller inte tänkt) när Unidrain öppnar efter semestern.D Danne_83 skrev:
Får jag passa på att fråga hur du fixerade ramen? Är det endast med den lilla plåtflänsen som går under ena klinkerkanten + fog runt om?
Ja precis, har dock avlånga brunnar även om det inte borde göra någon skillnad. Om jag inte minns fel pallrade jag bara framkanten och sedan borde det i mitt fall även tryckas in lite fix under plåtflänsen. Tyckte det satt bra i alla fall och har inte funderat på det sen dess.Z Zed skrev:
Följande svar har inkommit från Unidrain:
Anledning att man inte skall lägga tätskiktet under ram är att den kommer att bygga mer eftersom det finns tätskikt under ramen och i bakkant kan det hända att man inte får plats med ramen för tätskiktet bygger ut.
Förutsatt att plattsättningen är korrekt med täckande fix under plattorna som kommer där inte ställa sig något vatten. Gummit under ramen har inge tätande funktion så vattnen kommer att kunna rinna ner ändå.
Unidrain ramarna skall man inte ha något fix under utan man bara lägger ditt den. I framkant på ramen finns det ett utvik där platta ligger på och sen fogar man fast den med bruksfog.
Anledning att man inte skall lägga tätskiktet under ram är att den kommer att bygga mer eftersom det finns tätskikt under ramen och i bakkant kan det hända att man inte får plats med ramen för tätskiktet bygger ut.
Förutsatt att plattsättningen är korrekt med täckande fix under plattorna som kommer där inte ställa sig något vatten. Gummit under ramen har inge tätande funktion så vattnen kommer att kunna rinna ner ändå.
Unidrain ramarna skall man inte ha något fix under utan man bara lägger ditt den. I framkant på ramen finns det ett utvik där platta ligger på och sen fogar man fast den med bruksfog.
Jag lyfter den här gamla tråden eftersom jag är på gång med tätskiktsmontering runt en unidrain 1001 ränna med ett hörn. Den ram jag har är "Unidrain ClassicLine ram". Som trådskaparen undrade i fråga 2 ser jag inte att vatten kan ta sig mellan rännan och ramen pga gummipackningen som är inbyggd i ramen. Endast vatten som rinner över ramens övre kant kan komma ned i brunnen, och då har man en nivå på vattnet som är från tätskiktet och upp till kanten stående permanent.
För att bekräfta detta sprutade jag vatten på utsidan av rännan och kontrollerade ifall detta vatten letade sig under ramen, jag kan härmed bekräfta att det INTE rinner mellan. Ramens gummipackning är så tätande att inget tar sig under.
Jag funderar därför som andra här på att lägga en distans under ramen så jag får en smal spalt under. Hoppas den inte fylls med smuts och sätter igen, för då kommer inte vattnet igenom. Förvisso kommer man in i spalten från utloppshuset och kanske kan peta rent om det skulle behövas.
Unidrain blir snyggt, men så mycket besvär med monteringen! Jag ogillar att man förlitar sig på att tätskiktets lim är det som håller tätt mellan fläns och tätskiktsfolien. Hade hellre sett en mekanisk låsning av folien.
I mitt fall får jag dessutom ett innerhörn. Ska det sitta ett prefabricerat tätskiktshörn där? Jag ringer Kiilto och frågar ,får som svar "ja absolut! det var bra att du upptäckte det, vi får lägga till det i vår monteringsinstruktion, tack!" Så ringer jag dit en annan dag, passar på att ställa samma fråga: behövs en hörnbit? Killto: "nej det ska inte vara något hörn, följ instruktionerna i vår broschyr". Jag ringer tillbaka några veckor senare och får prata med en person som jag märker kan mycket. Där får jag bra besked om att nej det ska inte vara något hörn monterat.
I min översta bild ser man rännans inbyggda lutning. Det svarta rektangulära är min 120 cm vattenpass. I bild 2 har jag sprayat lite vatten med en blomspruta. Vattnet ligger kvar i en pöl. Det vatten som syns inuti rännan är sådant jag råkade spraya dit med blomsprutan, det har alltså inte runnit dit självmant.
För att bekräfta detta sprutade jag vatten på utsidan av rännan och kontrollerade ifall detta vatten letade sig under ramen, jag kan härmed bekräfta att det INTE rinner mellan. Ramens gummipackning är så tätande att inget tar sig under.
Jag funderar därför som andra här på att lägga en distans under ramen så jag får en smal spalt under. Hoppas den inte fylls med smuts och sätter igen, för då kommer inte vattnet igenom. Förvisso kommer man in i spalten från utloppshuset och kanske kan peta rent om det skulle behövas.
Unidrain blir snyggt, men så mycket besvär med monteringen! Jag ogillar att man förlitar sig på att tätskiktets lim är det som håller tätt mellan fläns och tätskiktsfolien. Hade hellre sett en mekanisk låsning av folien.
I mitt fall får jag dessutom ett innerhörn. Ska det sitta ett prefabricerat tätskiktshörn där? Jag ringer Kiilto och frågar ,får som svar "ja absolut! det var bra att du upptäckte det, vi får lägga till det i vår monteringsinstruktion, tack!" Så ringer jag dit en annan dag, passar på att ställa samma fråga: behövs en hörnbit? Killto: "nej det ska inte vara något hörn, följ instruktionerna i vår broschyr". Jag ringer tillbaka några veckor senare och får prata med en person som jag märker kan mycket. Där får jag bra besked om att nej det ska inte vara något hörn monterat.
I min översta bild ser man rännans inbyggda lutning. Det svarta rektangulära är min 120 cm vattenpass. I bild 2 har jag sprayat lite vatten med en blomspruta. Vattnet ligger kvar i en pöl. Det vatten som syns inuti rännan är sådant jag råkade spraya dit med blomsprutan, det har alltså inte runnit dit självmant.
Redigerat:
Det kommer inget vatten den vägen. Och du följer inte tillverkaren instruktioner.T torporoman skrev:
Och då gäller gängse lagar här. Man får inget från försäkring samt man måste riva och göra om allt.
Liiite spännande är det väl?
Mot och under en vanlig klinkerram är det ajabaja att använda silikon istället för genomsläpplig fog.
Här täpper man ju till med en "vägg" av gummi och rostfritt direkt mot tätskiktet?!
"Gummit under ramen har ingen tätande funktion" skriver Unidrain men det verkar som så enligt Torporoman.
Själv är jag på gång och kommer lydigt följa instruktionen...
Mot och under en vanlig klinkerram är det ajabaja att använda silikon istället för genomsläpplig fog.
Här täpper man ju till med en "vägg" av gummi och rostfritt direkt mot tätskiktet?!
"Gummit under ramen har ingen tätande funktion" skriver Unidrain men det verkar som så enligt Torporoman.
Själv är jag på gång och kommer lydigt följa instruktionen...
Klicka här för att svara

