1 921 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Hus med grundvatten i badrum
Sida 1 av 2
Hej alla!
Vi kollar på ett hus vi känner oss väldigt intresserade utav. I badrummet på nedervåningen finns dock en lucka till dörr. När man öppnar denna finns där en boiler, ett elskåp (?) och ett hål i golvet med ett lock på. Locket är satt där eftersom grundvatten kommer där nerifrån..
Hur löser man detta? Jag ser massor med fall här på byggahus med grundvatten i källare, dock inget från badrum..
Är det ett superdyrt projekt tror ni?
Tacksam för svar!
Vi kollar på ett hus vi känner oss väldigt intresserade utav. I badrummet på nedervåningen finns dock en lucka till dörr. När man öppnar denna finns där en boiler, ett elskåp (?) och ett hål i golvet med ett lock på. Locket är satt där eftersom grundvatten kommer där nerifrån..
Hur löser man detta? Jag ser massor med fall här på byggahus med grundvatten i källare, dock inget från badrum..
Är det ett superdyrt projekt tror ni?
Tacksam för svar!
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Du får nog förklara lite mer, förstår inte.
Det låter möjligen som att det är en pumpgrop?
Om markförhållanden är sådana att det inte går att leda bort vatten från huset, så byggs ibland en brunn, utanför huset eller i källaren. I den finns då en pump som startar automatiskt när vattenytan stiger över en viss nivå, och pumpar ut vattnet. Det kan gälla både grundvatten, och dagvatten från stuprör, eller tom avloppsvatten.
Det låter möjligen som att det är en pumpgrop?
Om markförhållanden är sådana att det inte går att leda bort vatten från huset, så byggs ibland en brunn, utanför huset eller i källaren. I den finns då en pump som startar automatiskt när vattenytan stiger över en viss nivå, och pumpar ut vattnet. Det kan gälla både grundvatten, och dagvatten från stuprör, eller tom avloppsvatten.
Ok! Alltså vi är noviser på detta, inte alls erfarna. Vi ska köpa vårt första hus och jag personligen är rädd att det blir mer än vad vi kan bita i. Vi var på visning idag och just badrumsbiten hade besiktningsmannen anmärkt på, och menar på att det måste lösas omgående. Nuvarande ägare vill ju såklart inte hålla på med detta utan det blir ju något vi får tugga i.T toolman77 skrev:
Det är en grop där, helt rätt. Så det är bara att sätta in en pump?
När du säger "ösa manuellt" så tänker jag mig att du menar att man har en hink eller något och öser bort vattnet när det stiger, dock är det ju badrummet inomhus, funkar det att ösa då?
Ursäkta mina dumma frågor!
H hempularen skrev:Du får nog förklara lite mer, förstår inte.
Det låter möjligen som att det är en pumpgrop?
Om markförhållanden är sådana att det inte går att leda bort vatten från huset, så byggs ibland en brunn, utanför huset eller i källaren. I den finns då en pump som startar automatiskt när vattenytan stiger över en viss nivå, och pumpar ut vattnet. Det kan gälla både grundvatten, och dagvatten från stuprör, eller tom avloppsvatten.
Tack för svar!
Huset har torpargrund så vi har ingen källare. Går det att ordna en pump då?
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Jag vågar inte ha någon åsikt om det.
Men jag undrar om vi förstått det här rätt. En ev pumpgrop, borde inte ha med badrummet att göra.
Det låter för mig som att du bör ta reda på lite mer exakt vad som menas. Har du ett besiktningsprotokoll, där det står något om badrummet och gropen? Du kan i så fall lägga upp det här, men du kanske vill maska bort adress uppgifter eller namn osv.
Men jag undrar om vi förstått det här rätt. En ev pumpgrop, borde inte ha med badrummet att göra.
Det låter för mig som att du bör ta reda på lite mer exakt vad som menas. Har du ett besiktningsprotokoll, där det står något om badrummet och gropen? Du kan i så fall lägga upp det här, men du kanske vill maska bort adress uppgifter eller namn osv.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Det kan vara en avsevärd skillnad i kostnad, om problemet är att pumpa bort vanligt dagvatten, jämfört med om badrummet måste göras om. En dagvattenpump handlar om några tusenlappar, med ev. elinstallation, eller mindre. Ett nytt badrum handlar om 100 - 200 000.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
I många fall är det OK om spekulanter ringer till bes. mannen för att få mer detaljerad information. Andra bes. firmor går inte med på det om man inte betalar för en genomgång av protokollet.
H hempularen skrev:
¨H hempularen skrev:Jag vågar inte ha någon åsikt om det.
Men jag undrar om vi förstått det här rätt. En ev pumpgrop, borde inte ha med badrummet att göra.
Det låter för mig som att du bör ta reda på lite mer exakt vad som menas. Har du ett besiktningsprotokoll, där det står något om badrummet och gropen? Du kan i så fall lägga upp det här, men du kanske vill maska bort adress uppgifter eller namn osv.
Jag kör en good old copy paste här;
Badrum: I det nyrenoverade utrymmet förekommer delreparationer av golvmattan runt golvbrunnen samt i duschzon. Bubblor och ojämnheter förekommer under golvmattan samt att i duschzon finns de mindre mattsläpp i väggvinklarna. Under handfat noterades en öppen mattskarv vid avloppet samt läckage från blandarens genomföring i handfatet. De förekommer rörgenomföring (tappvatten) i golv där golvmattan ej har uppvik runt rör. Hela badrummet lutar ej mot golvbrunnarna och i angränsning till golvbrunnarna lutar golvet ej ned mot brunnarna. De saknades frånluft i utrymmet. I utrymmet där varmvattenberedaren sitter finns de ett shakt/brunn som vid besiktningstillfället var vattenfyllt för att dränkpumpen som finns i shaktet ej var i drift vid besiktningen. De noterades förhöjda fuktvärden i regelstommen/bjälklaget i shaktet samt rötskador i sargen runt luckan ner till shaktet. Spillvattenledningen droppade/läckte vid besiktningen. En fortsatt teknisk undersökning rekommenderas.
Har du en grop med vatten i så går det att ställa dit en pump. Hur man löser det rent tekniskt i erat fall går inte att veta utan mer information. Men rent tekniskt behöver pumpen el och man behöver dra en slang för att leda det utpumpade vattnet till ett lämpligt ställe.F FanPålsson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
OK, bristerna i badrummet är EN anmärkning, pumpgropen är en annan. Vi får hoppas att det är dagvatten i brunnen, annars skulle det lukta apa.
Om badrummet är nyrenovedrat med de brister som tas upp, så bör man anta att det måste göras om i sin helhet. Det låter som de har lyckats med 9 av 10 möjliga fel ungefär.
Det verkar vara ett badrum med plastmatta på golv o vägg, det kan bli avsevärt billigare att göra om, än om det vore kakel/klinkers. Det var någon sorts läcka på ett avloppsrör om jag fattar rätt också. Med tanke på felen i utförande av tätskiktet, och minst ett konstaterat fel även på avloppsröret, så bör man nog räkna med att hela badrummet måste göras om, se det som en ren bonus om det visar sig att man kan behålla något av VVS installationen.
Ett badrum som helt saknar frånluft, kommer att drypa av fukt efter en dusch. Precis allt blir blött, enorma mängder med kondens på väggar, snickerier (som murknar snabbt i en sådan miljö) osv. Beroende på husets konstruktion så kan det vara löjligt enkelt att fixa en badrumsfläkt, men det kan också kräva stora ingrepp. Det faktum att den saknas, indikerar att det inte är trivialt att lösa.
Den där pumpgropen skulle man behöva undersöka mer, att den var avstängd är skumt. Var den bara avstängd, eller finns där något grundläggande fel, så att det inte går att pumpa ut?
Om badrummet är nyrenovedrat med de brister som tas upp, så bör man anta att det måste göras om i sin helhet. Det låter som de har lyckats med 9 av 10 möjliga fel ungefär.
Det verkar vara ett badrum med plastmatta på golv o vägg, det kan bli avsevärt billigare att göra om, än om det vore kakel/klinkers. Det var någon sorts läcka på ett avloppsrör om jag fattar rätt också. Med tanke på felen i utförande av tätskiktet, och minst ett konstaterat fel även på avloppsröret, så bör man nog räkna med att hela badrummet måste göras om, se det som en ren bonus om det visar sig att man kan behålla något av VVS installationen.
Ett badrum som helt saknar frånluft, kommer att drypa av fukt efter en dusch. Precis allt blir blött, enorma mängder med kondens på väggar, snickerier (som murknar snabbt i en sådan miljö) osv. Beroende på husets konstruktion så kan det vara löjligt enkelt att fixa en badrumsfläkt, men det kan också kräva stora ingrepp. Det faktum att den saknas, indikerar att det inte är trivialt att lösa.
Den där pumpgropen skulle man behöva undersöka mer, att den var avstängd är skumt. Var den bara avstängd, eller finns där något grundläggande fel, så att det inte går att pumpa ut?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Jag får en känsla av att du är relativt ny på att titta på hus?
I så fall säger jag: Det finns andra hus att titta på. Jag skulle vara rätt förvånad om det inte finns gott om andra problem med det här huset, utöver ett felaktigt utförande i det nya badrummet. Allt från taket, elinstallationer till grunden och dränering.
Ex. så brukar inte el ingå alls i en överlåtelsebesiktning, så det har bes. mannen troligen inte tittat på.
I så fall säger jag: Det finns andra hus att titta på. Jag skulle vara rätt förvånad om det inte finns gott om andra problem med det här huset, utöver ett felaktigt utförande i det nya badrummet. Allt från taket, elinstallationer till grunden och dränering.
Ex. så brukar inte el ingå alls i en överlåtelsebesiktning, så det har bes. mannen troligen inte tittat på.
H hempularen skrev:OK, bristerna i badrummet är EN anmärkning, pumpgropen är en annan. Vi får hoppas att det är dagvatten i brunnen, annars skulle det lukta apa.
Om badrummet är nyrenovedrat med de brister som tas upp, så bör man anta att det måste göras om i sin helhet. Det låter som de har lyckats med 9 av 10 möjliga fel ungefär.
Det verkar vara ett badrum med plastmatta på golv o vägg, det kan bli avsevärt billigare att göra om, än om det vore kakel/klinkers. Det var någon sorts läcka på ett avloppsrör om jag fattar rätt också. Med tanke på felen i utförande av tätskiktet, och minst ett konstaterat fel även på avloppsröret, så bör man nog räkna med att hela badrummet måste göras om, se det som en ren bonus om det visar sig att man kan behålla något av VVS installationen.
Ett badrum som helt saknar frånluft, kommer att drypa av fukt efter en dusch. Precis allt blir blött, enorma mängder med kondens på väggar, snickerier (som murknar snabbt i en sådan miljö) osv. Beroende på husets konstruktion så kan det vara löjligt enkelt att fixa en badrumsfläkt, men det kan också kräva stora ingrepp. Det faktum att den saknas, indikerar att det inte är trivialt att lösa.
Den där pumpgropen skulle man behöva undersöka mer, att den var avstängd är skumt. Var den bara avstängd, eller finns där något grundläggande fel, så att det inte går att pumpa ut?
Tack snälla du, för ditt utförliga svar! Tillochmed jag, som kan tänkas vara lite blond och dum (inom dessa bitar) förstod!
Ja, vi noterade en hel del som inte kändes rätt. Och just att huset marknadsförs med ett nyrenoverat badrum, tycker vi var konstigt. Mäklaren var dock ärlig och berättade att det blir en hel del jobb, och vi har räknat med jobb här och där. Det vi är rädda för är att det blir för mycket, och att husets kostnad tillkommer dubbelt för allt jobb man behöver fixa med för att få det beboeligt.
Värt att notera är att pumpgropen inte luktade illa, och mäklaren sa att det är grundvatten i gropen under locket. Sedan har ju dom ett elskåp i det lilla rummet där gropen ligger, och all el är ojordad i huset..
H hempularen skrev:Jag får en känsla av att du är relativt ny på att titta på hus?
I så fall säger jag: Det finns andra hus att titta på. Jag skulle vara rätt förvånad om det inte finns gott om andra problem med det här huset, utöver ett felaktigt utförande i det nya badrummet. Allt från taket, elinstallationer till grunden och dränering.
Ex. så brukar inte el ingå alls i en överlåtelsebesiktning, så det har bes. mannen troligen inte tittat på.
Ja.. Du har helt rätt. Jag och min man har valt att sälja vår bostadsrätt i Stockholm och vill ut på landet. Vi har varit på en hel del visningar men inget som intresserat oss såhär mycket som denna. Massor med mark, fint hus (till synes) och nära till större städer så att mannen kan jobba.
