H
Har precis haft plattsättaren här som lagt ett fint golv i det nya badrummet. Dock blev vi överraskade av att vår golvbrunn med "Tile insert" bygger 4-5mm högre än övriga golvet. Plattsättaren säger att det inte går att göra på annat sätt. Har han rätt? Tycker det låter väldigt konstigt, det måste väl ändå gå att justera efter höjden på stenen? Vi måste i så fall slipa ner (eller motsvarande) granitkeramiken från 9mm till 5mm för att det ska bli i samma nivå, och frågan är om det ens kommer hålla.

• Närbild av ett golvbrunnslock som sticker upp några millimeter över de omgivande mörkgråa klinkerplattorna i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt kakelgolv i badrum med golvbrunn som sticker upp något från kakelytan.
    Skapa konto
  • Närbild på ett nyinstallerat kakelgolv i badrum med en golvbrunn som sticker upp några millimeter över plattorna.
    Skapa konto
Varför satte han inte den rostfria ramen lägre ??

H
  • Gilla
Anton Berglund
  • Laddar…
Man kan väl konstatera att det "gått" att göra på annat sätt, men nu "går" det inte.

Om plattan har stöd under hela går det säkert att ta bort halva plattan, men hur det ska gå till lär väl vara en knepigare fråga ....

J
Jag googlade upp monteringsanvisningen. Tydligen bygger ramen alltid 8 mm mot flänsen på brunnen. Plattan ska sedan ligga i plåtramen så sitter brunnen där den sitter går inget att ändra på. Samtidigt så är ju ramen ett stöd undertill för plattan så den håller säkert ändå om den görs tunnare. Är det olika firmor som satte brunn och plattor så kanske det förklarar saken.

H
J Jocke Best skrev:
Jag googlade upp monteringsanvisningen. Tydligen bygger ramen alltid 8 mm mot flänsen på brunnen. Plattan ska sedan ligga i plåtramen så sitter brunnen där den sitter går inget att ändra på. Samtidigt så är ju ramen ett stöd undertill för plattan så den håller säkert ändå om den görs tunnare. Är det olika firmor som satte brunn och plattor så kanske det förklarar saken.
Var hittade du måttet 8mm? Om ramen (den som sitter fast i brunnen) inte är i botten, så kanske det går att knacka loss och göra om?

J
Vid nedersta utropstecknet

• Instruktionsdiagram för montering av Purus Square-duschränna med komponenter och varningar.
    Skapa konto
J
Sedan verkar detta viktigt
Instruktioner för korrekt placering av klinkerram i golvbrunn med text och diagram.
Skapa konto

Mittendelen med klinker borde inte bygga mer än klinker+fix ovan kant på brunnen

Monteringsanvisning för klinker i duschanläggning, med delar som inkluderar panel, hårdsil och klinkerram omkring en golvrännas konstruktion.
Skapa konto

H
J Jocke Best skrev:
Vid nedersta utropstecknet
Tack! Vad spännande, i min länk fanns inte den informationen.

Edit: Här är en annan monteringsanvisning med informationen om dessa 8mm

Har fått min helt i nivå, så det går.

C
H hammeron skrev:
Plattsättaren säger att det inte går att göra på annat sätt. Har han rätt?
Det är möjligt, men plattsättaren borde i så fall ha avrådit från att montera insatsen överhuvud taget. Så där kan det ju inte vara. En riktigt dålig ursäkt tycker jag.

Redigerat:
H
D danne_88 skrev:
Har fått min helt i nivå, så det går.
Hur då, om jag får fråga? Ligger ramen längre ner, eller har du tunnare sten/platta, eller har du kapat höjden på stenen/plattan? (Bilder uppskattas!)

H
C cpalm skrev:
Det är möjligt, men plattsättaren borde i så fall ha avrådit från att montera insatsen överhuvud taget. Så där kan det ju inte vara. En riktigt dålig ursäkt tycker jag.
Nä, något måste vi göra. Jag pratade med de som sålde granitkeramiken till oss igår kväll, och deras plattsättare sa att det händer ibland, och då tar de med sig plattan till nån som kan ta ner höjden. 5mm ska inte vara några problem enligt dem. Men just nu känner jag inte så stort förtroende för min plattsättare som lämnade det så här.

J
Nu är jag på intet sätt kunnig i dessa brunnar men på dina bilder ser det ändå ut som om ramen sitter hyfsat i höjd men plattan ser väldigt tjock ut och ser ut att sticka upp väldigt mycket över kanten. Det borde ju gå att lösa med deras slipning då. Samtidigt förstår jag inte riktigt hur man tänker sig designen. Det blir väl alltid en rätt skarp kant runt klinkersplattan plus att man ser under glasyren. Undrar varför man inte gjorde en högre ram som gick upp runt kanten, och satte den några mm lägre? Det kanske inte märks så mycket iofs

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.