Vi byggde för några månader sedan och har ikea-blandare i badrummen och mora i kök/tvättstuga. Enligt rörmokaren är Ikeas blandare jättebra nu, sällan de strular. Mora tycker han var kass. Likaså FM.

Bäst är tydligen Grohe, HansGrohe och Oras enligt rörmokaren. Vi märker ingen skillnad än på blandarna men så är det kort tid vi haft dom. Det är 10 års garanti på dom från ikea så jag tror de kommer hålla fint.

Även kommoder från ikea och även dom verkar vara gedigna och inte sämre i kvalite än de ballingslöv osv som jag haft tidigare. Ta dock lackade stommar och inget betsat. Då lär det hålla bra.
 
  • Gilla
Ebanna
  • Laddar…
Inget större fel på IKEAs möbler så det tycker jag absolut du kan säga. Men efter 15 år som rörmokare så tipsar jag dig om att köpa FMM, Mora, Oras eller något annat av de större märkena. Och köper du nån av de svenska blandarna så kommer du inte ha några problem att laga och serva blandarna om 20 år det kommer att finnas reservdelar.
Sen är det som så att går du till Bauhaus och köper en blandare så är det inte mycket dyrare än ikeas blandare. Tyvärr är det ett litet problem i rörbranchen för man kan inte konkurrera med Bauhaus priser då de ligger så lågt men det är ju å andra sidan till fördel för kunden.

Även dessa bra blandare är det inte alla rörisar som vill installera om de inte själva får sälja dessa men det finns alltid någon som kan vara behjälplig :)

Lycka till med ditt köp av badrum
 
  • Gilla
Ebanna
  • Laddar…
O oneill skrev:
Inget större fel på IKEAs möbler så det tycker jag absolut du kan säga. Men efter 15 år som rörmokare så tipsar jag dig om att köpa FMM, Mora, Oras eller något annat av de större märkena. Och köper du nån av de svenska blandarna så kommer du inte ha några problem att laga och serva blandarna om 20 år det kommer att finnas reservdelar.
Sen är det som så att går du till Bauhaus och köper en blandare så är det inte mycket dyrare än ikeas blandare. Tyvärr är det ett litet problem i rörbranchen för man kan inte konkurrera med Bauhaus priser då de ligger så lågt men det är ju å andra sidan till fördel för kunden.

Även dessa bra blandare är det inte alla rörisar som vill installera om de inte själva får sälja dessa men det finns alltid någon som kan vara behjälplig :)

Lycka till med ditt köp av badrum

Tack så jättemycket! Bra få höra från en i branschen.
 
Ebanna Ebanna skrev:
Tack så jättemycket! Bra få höra från en i branschen.
Har haft IKEA's möbler, handfat och blandare i 5-6 år nu utan problem.
 
  • Gilla
Ebanna
  • Laddar…
Hej alla därute!
Vill bara tacka för alla svar på min Ikeafråga! Är helt ny som medlem så det var min första fråga. Verkligeb positivt överraskad över responsen!
 
U ullak40 skrev:
Köpte två tvättställsblandare från Ikea. Ringde tre lokala VVS-firmor om att få dem installerade. Samtliga vägrade, med motivering att IKEAS VVS grejor ej är godkända för Säker vatten, så om något händer får jag inget på försäkringen. Köpte då två nya från en lokal VVS-butik, med installation. Nu efteråt, har jag fått höra att VVS-firmornas argument är bara för att de vill sälja sina egna produkter. Försäkringsbolaget godkänner alltså även Ikeas produkter. Skulle nog i alla fall kolla upp det med det försäkringsbolag du har först. Har en köksblandare från Ikea, den är 10 år och hållit utan anmärkning !
Ringde Trygg-Hansa för att höra hur de ser på Ikeas blandare. Handläggaren sa att det inte spelar någon som helst roll vilken blandare man köper, bara den blir fackmannamässigt installerad. Han hade dessutom Ikea i sitt eget badrum!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.