Jag brukar vara en av de som sjunger ättikans lov - den funkar till mycket! Men nu har jag klantat till det rejält! Jag skulle rengöra duschen och slabbade på en ättika/Yes/vattenblandning. Jag skulle låta det verka en stund, men sedan glömde jag av det, och det var kvar i ett par timmar! Sedan blev hela kaklet (svart/mörkgrått dessutom!) alldeles flammigt! Det är liksom vitt och torrt, och går inte bort med badrumsrengöring eller genom att gnugga.
Vad ska jag göra? När jag googlar hittar jag bara fakta om att ättika tar bort fläckar, men här har det ju blivit tvärtom!
Vad ska jag göra? När jag googlar hittar jag bara fakta om att ättika tar bort fläckar, men här har det ju blivit tvärtom!
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Du har hällt ettika på natursten? (Kalksten) utifrån bilden att avgöra
Då har blivitv en etsning en bit in i stenens yta!
Det ånda som funkar är att Våtslipa ytan med ett fint sandpapper och vatten, sen finnsd det skyddande stentvålar för efterbehandling.
Aldrig någora anadra rengörigsmedel på sten!
Syror osv etsar sig och bryter ned ytan!
Då har blivitv en etsning en bit in i stenens yta!
Det ånda som funkar är att Våtslipa ytan med ett fint sandpapper och vatten, sen finnsd det skyddande stentvålar för efterbehandling.
Aldrig någora anadra rengörigsmedel på sten!
Syror osv etsar sig och bryter ned ytan!
Fläckarna/ränderna tror jag beror på att kalk lösts ut från stenen och runnit längs ytan och sedan åter "förstenats" när ättikan avdunstat. Kan gå att rädda genom att skrubba med ättika/citronsyra igen men vara noga med att skölja och gnugga bort kalkresterna innan de bildar en ful beläggning. Testa på en liten bit.
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Citron på kalksten! Är big NoNo etsar fast direkt!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 688 inlägg
Är det så känsligt att ha i badrum borde det avrådas av plattsättaren att sättas upp.
/Ännu en med någon form av kalksten i badrummet.
/Ännu en med någon form av kalksten i badrummet.
Har "räddat" yta på kalksten och marmor som sett betydligt värre ut. Ibland behövs först våtslipning enl tidigare förslag (våtslippapper p1000 eller finare i avslutande slipning) men ofta räcker det att bara polera med Fix Universal eller motsvarande produkt som innehåller polerande lera.
https://www.fix-universal.com/
https://www.fix-universal.com/
Redigerat:
Det låter ju bra! Kan inte det skada väggen mer?hscn skrev:
Sedan funderar jag på om det inte behövs någon slags olja. Ytan han blivit väldigt torr.
Tack till alla er hjälpsamma människor!