Avsågat gammalt plaströr bredvid nytt grått rör i pågående toalettrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag har börjat renovera toan i vårat älsbyhus från 1969 det är gamla plast rör som jag fick till 110 mm när jag mäter, jag har sågat av röret en bit ut från väggen och tänkte skarva ihop det nya med ett 110 mm rör med muff, men muffen går mycket lättare att trä på det gamla röret nästan inget motstånd alls jämfört med alla andra kopplingar jag trätt på. Kommer det bli tätt då är jag orolig för?

Det spelar ingen roll, så gamla plaströr ska du byta helt och hållet om du kan. Ska du inte röra resten så försök att få skarven utanför toan iallafall så du kan gå vidare med nytt utan att röra nåt på toan.

Plaströr från den tiden brukar kallas "äggskalsrör". Nu är jag inte erafen nog att kunna se om detta är den typen.

På den tiden fanns det rör där skarvarna limmades, vilket tydligen ställde till problem ganska omgående (vet inte exakt hur).

H hempularen skrev:
Plaströr från den tiden brukar kallas "äggskalsrör". Nu är jag inte erafen nog att kunna se om detta är den typen.

På den tiden fanns det rör där skarvarna limmades, vilket tydligen ställde till problem ganska omgående (vet inte exakt hur).
Ja dom var limmade tror jag så därför sågade jag av och tänkte skarva på med nytt.

S Stefan1972 skrev:
Det spelar ingen roll, så gamla plaströr ska du byta helt och hållet om du kan. Ska du inte röra resten så försök att få skarven utanför toan iallafall så du kan gå vidare med nytt utan att röra nåt på toan.
Tack för svaret men tror du att det blir tätt med muffen eller måste jag skarva på annat sätt?

Installationsrör kopplat med en dummelmuff på vinden, omgivet av isolering och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag löste problemet! Jag prövade med en dummelmuff och vände röret istället blev mycket tajtare med dubbelmuffen av nån anledning

Krilleman
Har du möjlighet att sätta skarven på det gamla röret utanför ditt badrum (för visst är det tröskeln man ser i underkant på bilden) så är det ju betydligt lättare att gå vidare med nya rör senare i livet! (y)

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.