Har hantverkare hemma för att bygga ett badrum i en gammal timmerstuga. Under trossbotten är det ca 20-30cm till marken/jord. Huset står på naturstenar.

Är det fackmannamässigt att sätta betong mot trä på detta viset? Till och med jag vet ju att man bör sätta en fuktspärr mellan trä och betong? Särskilt i låga krypgrunder där det tidvis är fuktigt.

Hantverkaren säger att det är ok att sätta betong i trossbotten. Den lilla fukt det medför torkar snabbt upp.

• Pågående badrumsrenovering i timmerstuga med ny träramkonstruktion och betongfyllning nära marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av badrum med synlig VVS-installation och betong applicerad nära träbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Microkatten
Skall det alltså hällas betong i de uppbyggda träramarna i trossbotten? Varför då? Är det bara luft under blindbotten?

Det där ser oerhört konstigt ut. I trossbotten skall det vara isolering som kan fungera ihop med träbalkarna, något betong inte uppfyller. Betong mot trä är en känd riskkonstruktion, speciellt i gamla timmerhus som ditt verkar vara.

Jag hade stoppat bygget och valt en annan konstruktion. Be snickaren ge förslag på en lösning utan betong. Känner du dig det minsta osäker, hör med någon som är kunnig inom byggnadsvård och van vid gamla hus.

De satte betong runt rör och hörn för att hålla mössen ute.

J
Som jag förstår det så menar ts de små kluttarna med betong i hörnen och vid rören inte något som ska fyllas i ramarna. Stor skillnad alltså. Den lilla betongen gör knappast någon skada i jämförelse med vad den skyddar mot i form av möss.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.