Badrum
BirgitS: Har man betongplatta får man bila upp för att dra om rören. Alternativet är i så fall att ha utanpåliggande rör för tappvattnet från nuvarande plats till de nya platserna. Tänk på att det inte får finnas några dolda rörkopplingar på tappvattnets rör.
kniv: [citat] Vad menar du nu?? Skulle du ha någon vattenledning eller avlopp mellan klinkers och tätskikt. Knappast! Det går att ta upp enstaka klinker/kakelplattor genom att försiktigt ta bort fogen (med typ en dremel) och därefter försöka ta bort plattan utan att ha sönder den. Dock gör man det oftast om plattan i sig är trasig, och man har en ny som man ska sätta dit. Således gör det
kniv: [citat] Har du kabelbrott på elslingan är det fler områden än bara där som den inte funkar på mest troligt. Himla konstigt att avsluta slingan där. En elektriker kan resistansmäta den för att undersöka ev. kabelbrott. Ja, är det ett helt och korrekt monterat tätskikt i badrummet så ska ingen fukt kunna ta sig till konstruktionen. Exakt min poäng. För det är ju din fråga och oro,
b8q: [citat] Hamnar man på topp-20-listan så slipper man reklam!
Treutqvist: Satt och skissade på diverse lösningar igår kväll, med Jafo monteringsplatta som utgångspunkt avseende placering av skruvhål. Nedan är det bästa jag kan komma på givet förutsättningarna: Om jag vinklar plattan 45 grader som jag tidigare tänkt kan jag garanterat fästa 8/12 skruvar som avsett direkt i det förstärkta bjälklaget i full enlighet med monteringsanvisningarna. För att
Linnea Johansson2: [citat] Haha det är smeknamnet på min kompis
BirgitS: [citat] Det kan ju vara bra för föreningen att få reda på hur många orenoverade badrum det finns eftersom det ger en hint om vad som behöver budgeteras för ta hand om vattenskador och det är bättre att få reda på befintliga vattenskador medan de är små och billigare att åtgärda än först när vattnet rinner nere hos grannen.
Duggregnet: Duschkabin kan funka. Rören är dragna i väggen så kanske blir krångel/fult med nuvarande blandare. Nu har jag dock lagt fogen. Testar med fog + minskad användning (far får duscha i källaren).
Claes Sörmland: [citat] Om du har ett avtal med föreningen eller bostadsrättshavaren (=köparen av lägenheten) om att du ställer upp en garanti så gäller det avtalet typiskt sett. Annars är det frivilligt upp till dig om du vill hjälpa till eller inte. När du läser stadgarna så är föreningen ansvarig för underhållet av allt som inte uttryckligen anges ingå i bostadsrättshavarens ansvar av det
ipppe: [citat] Har letat men inte hittat nån annan bild än den som GVK också förser en med
pjkw: Jag håller inte med tidigare inlägg, visst så räcker redig dokumentation men om du missat eller missuppfattat något i reglerna så hjälper inte den. Jag hade sett besiktningsmannen som ett kvitto för att jag gjort rätt, sen är det ändå din dokumentation som styrker det vid eventuell skada.
Anonymiserad 238506: [citat] https://img.bygghemma.se/pfiles/Produktblad__e4ba0ffb-1084-4ca1-956f-635e4683cc69.pdf Närmsta jag kunde hitta...
Claes Sörmland: Om det är ett plastavloppsrör i golvet (eller ett gjutjärnsrör som inte är helt upprostat) så köp en korrekt gumminippel. Mät plaströrets diameter i golvet (troligen 75 mm) och diametern på det via avloppsröret (40 mm antar jag). Exempel:
Niklas Lennart Hermansson: Hej undrar vad som behövs för att täta tätt här. Är det foga det heter? Och vad för fog behöver man ha i sådana fall?
Jessica Eriksson: [citat] avlopp har jag som inte tänkt på :) den lilla detaljen
SHAbrahamsson: [citat] Hej, Tack för tipset! Jag ska kolla. Om inte annat är det ju bra att få tag i någon som kan granska en eventuell renovering. Mvh Håkan
Jonatan79: Om du vill ha vanlig dusch bör du du riva allt. Om du kör med duschkabin och tänker helrenovera senare kan du bara riva golvet. Kom ihåg att ditt försäkringsbolag inte ersätter skador som uppkommer fel väggen i detta fall.
Sofiehagaborg: Hej! Vi är intresserade av ett radhus från 60-talet där badrummet på övervåningen är renoverat 2012. Besiktningsprotokollet hävdar att brunnsmanchetten är avslutad på felaktigt sätt (se bild). Säljande har dock intyg att brunnen är monterad enligt byggkeranikerrådets branschregler. Hur går detta ihop? Inget syns utanpå angående fukt och fuktmätning i huset är ej avvikande. Kan
mexitegel: Högst marginellt. Stabiliteten vi pratar om här kommer i huvudsak från höjden på reglarna. Om man behöver stadga en konstruktion i sidled, exempelvis i en källarvägg som ska motverka jordtryck ger en skruvad plywood bra stabilitet.
DyKarNN: Tack för svar! [citat] Tidigare var det ett lager av någon typ av plastfolie/byggfolie, utan golvvärme. Inga problem med fukt någonstans i huset. [citat] Men du hade lagt ålderbeständig plast under XPSen och platonmattan fortfarande?
Claes Sörmland: [citat] I Stockholm ligger den där gränsen nog kring 10 000 kr är min känsla.
mrsnhp: Har du frågat företaget om vad det kan kosta att bila upp golvet och fixa rörgenomföringarna? Kontakta dem och prata om skillnaderna i vad som ingår i offerterna och se vad de säger. Om de inte kan svara på ett tillfredsställande sätt bör du ta in fler offerter tills du hittar en firma som svarar på alla dina frågor och kommer med lösningar som du känner dig nöjd med. Det är
a128: Var ett repotage på SR P1 idag om råttor och golvbrunn https://sverigesradio.se/avsnitt/ebba-fick-rattor-i-lagenheten-drabbas-hart-ekonomiskt om bostsadrättföreningen svarar för brunnen så ska föreningen även fixa badrummet enligt fomuleringen på sidan 4 i denna HD-dom när föreingen gör sitt underhållsansvar
BirgitS: Det är nog gipset som ser till att husets rörelser inte sprider sig tror jag. Tätskiktsfolien är till för att se till att vattnet som kommer igenom kakel och fogar inte tar sig vidare in i väggen.
Alfredo: [citat] Jag hade också motsatt mig det kraftigt men i slutändan handlar det inte om att "gå med på" utan att följa domstolarnas beslut, med eller utan hjälp av kronofogden...
SHAbrahamsson: [citat] Hej, Tack för svaret! Badrummet totalrenoverades för ca 20 år sedan i samband med stambyte. Det här lilla "problemet" uppstod först för någon vecka sedan. Men borde det inte torka upp, badrummet används i princip inte från fredag morgon till söndag kväll, men det mörka kvarstår när jag kommer hem på söndagen. Och det verkar sprida sig. Mvh Håkan
fribygg: Kika på rörisolering, Biltema art 86-0019