4 473 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Bostik tätskikt
Sida 1 av 2
Någon som har använt Bostik tätskiktsfolie och deras membran?
Har använt det i badrummet, men upplever nästan att membranet/limmet, hinner torka innan man sätter dit folien. Fast man stressar.
Har använt det i badrummet, men upplever nästan att membranet/limmet, hinner torka innan man sätter dit folien. Fast man stressar.
Ja exakt så fick jag göra, men nu är man ju lite orolig men hållbarheten på det.
Ja, jag jobbar med just Bostik och det gäller att man primar först och sedan skär upp alla våder i förväg, rolla på lim för en våd och precis innan man sätter våden så rollar man snabbt över igen och sedan snabbt upp med våden så funkar det och har aldrig haft problem med luftbubblor.
Det vanligaste felet är nog att man använder för lite lim. Det ska på ett rejält lager.
Det står i anvisningarna hur många gram per kvadratmeter det ska vara, så är man osäker kan man väga limhinken före och efter man har rollat en bestämd yta.
Det står i anvisningarna hur många gram per kvadratmeter det ska vara, så är man osäker kan man väga limhinken före och efter man har rollat en bestämd yta.
Ja, får känna imon när det torkat hur det känns.
Men verkar ju som många upplevt samma sak.
Limmet är vattenburet så då kan ju årstiden också vara en faktor. Nu är den relativa luftfuktighet mycket låg i eldade utrymmen så fuktiga ytor torkar väldigt snabbt, särskilt där det finns bra ventilation. Går ju lätt att fukta upp utrymmet, proppa ventilationen, stäng dörren och häng upp några stora blöta handdukar. Vänta 15 min.
Har låtit det torka och drar man handen över känner man vissa små områden där det verkar va lite luft under. Hur stor risk tror ni det är att folien släpper när kakel kommer på?
Ja, är det inte för stora blåsor så funkar det att kakla över annars kan du snitta upp blåsor och skarva över med lapp med tätskiktsduk.R Roobiiiiin skrev:
Ska börja på golvet nu och har en fundering.
På väggen fäste jag folien med membrane universal.
Men den får ju ej användas mellan där det är överlappar, och rörgenomföring. Så tänker, ska jag köra Bostik adhesive universal på hela golvet eller bara på brunnsmachetten och överlappen från väggen? @tank77 @Johnsvi har kanske koll.
På väggen fäste jag folien med membrane universal.
Men den får ju ej användas mellan där det är överlappar, och rörgenomföring. Så tänker, ska jag köra Bostik adhesive universal på hela golvet eller bara på brunnsmachetten och överlappen från väggen? @tank77 @Johnsvi har kanske koll.
Redigerat:
Jag körde med Bostic Membrane på alla ytor och 2-komponents Foil Seal Cement på alla skarvar och manschetter. Cementen är kletig som fan, men det känns som att det blir extremt vattentätt...
https://www.bostik.com/files/live/s...gar/bostik-monteringsanv-foliesyst-pro-se.pdf
https://www.bostik.com/files/live/s...gar/bostik-monteringsanv-foliesyst-pro-se.pdf
Okej, så du körde membrane på golvet och sen foilsealen på brunnsmanchetten?
Jag körde membranet på golvet bakom folien och sen foil Seal på tub till remsor, brunsmanschett och rörgenomföringar. Sen strök jag med membran ovanpå alla överlapp.R Roobiiiiin skrev:Ska börja på golvet nu och har en fundering.
På väggen fäste jag folien med membrane universal.
Men den får ju ej användas mellan där det är överlappar, och rörgenomföring. Så tänker, ska jag köra Bostik adhesive universal på hela golvet eller bara på brunnsmachetten och överlappen från väggen? @tank77 @Johnsvi har kanske koll.
Har även använt adhesive universal till golvet på toaletten, bakom både folien och remsor. Det är kladdigare och mer klistrigt. Torkar också lika fort. Tyckte att membranet var lättare att jobba med och man ska ju ändå stryka det ovanpå skarvarna sen.