Jag bor i ett hus byggt 2006. Flyttade in för 1,5 år sedan. Vi har precis gjort oss av med en jaquzzi för att ställa in ett badkar istället och upptäckte då att det är rörgenomdragningar i golvet vilket jag nu förstått inte är tillåtet. Och då kanske inte försäkringsbolaget ersätter om det händer något?

Vad bör jag göra nu? Är det olämpligt att ha ett badkar där? Kan man göra något åt rören? Måste jag renovera badrummet nu?

Stor ångest nu över detta!

På besiktningen inför vår inflytt fanns inga anmärkningar i angående rör i golvet. Kan detta då räknas som ett dolt fel eller något?

• Två genomskinliga rör med metalländar på ett svartvitt kakelgolv nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
2006 finns inte riktlinjerna för detta.

Skulle man klassa alla hus idag efter nyaste regelverket så blir nog inte många godkända.

Dolt fel kan det ju inte vara, hade du flyttat badkaret på besiktningen så hade du vetat.

• Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
Ingen fara , det kommer hålla och ser bra gjort ut under förutsättningarna.

• Gilla
Husmusens
  • Laddar…
BirgitS
H Husmusens skrev:
Och då kanske inte försäkringsbolaget ersätter om det händer något?
Försäkringsbolag gör stora åldersavdrag när badrummet är 17 år gammalt.

Se till att hålla golvbrunnen rensad så att det inte blir stopp och översvämning på golvet.

Vad är det under badrummet?

• Gilla
Husmusens
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen fara , det kommer hålla och ser bra gjort ut under förutsättningarna.
Tack för lugnande svar!

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Försäkringsbolag gör stora åldersavdrag när badrummet är 17 år gammalt.

Se till att hålla golvbrunnen rensad så att det inte blir stopp och översvämning på golvet.

Vad är det under badrummet?
Tack för tips!

Det är en vinkällare under badrummet. Vadårå?

Krilleman Krilleman skrev:
2006 finns inte riktlinjerna för detta.

Skulle man klassa alla hus idag efter nyaste regelverket så blir nog inte många godkända.

Dolt fel kan det ju inte vara, hade du flyttat badkaret på besiktningen så hade du vetat.
Förstår. Men har svårt som okunnig att avgöra hur pass riskfyllt det är med rören.

Om jag hade flyttat på badkaret så hade det inte jag inte sett något konstigt. Det var idag jag råkade läsa att det inte var tillåtet.

Borde inte besiktningsmannen ha skyldighet att göra en anmärkning på rören? Tänkte att det kanske kunde räknas som dolt fel då.

Om jag låter rören vara och sätter in ett badkar, kan jag göra något för att minska risken för skador? Utöver att hålla golvbrunnen rensad?

BirgitS
H Husmusens skrev:
Det är en vinkällare under badrummet. Vadårå?
Om det nu skulle börja rinna vatten längs rören så är det ju mycket bättre att vattnet kommer ner i en källare än i vardagsrummet där mycket dyrbart kan bli förstört.

• Gilla
Husmusens
  • Laddar…
BirgitS
H Husmusens skrev:
Borde inte besiktningsmannen ha skyldighet att göra en anmärkning på rören? Tänkte att det kanske kunde räknas som dolt fel då.
I så fall är det inte dolt fel utan ett fel av besiktningsmannen som går på hens ansvarsförsäkring. Men i en vanlig överlåtelsebesiktning brukar det finnas begränsningar när det gäller vad besiktningen täcker, t.ex. brukar inte besiktning av el ingå. Du får läsa igenom avtalet och protokollet.

• Gilla
Husmusens
  • Laddar…
Vad för sorts blandare skulle ni rekommendera? När jag tittar på bilder på blandare så ser jag inte riktigt hur de ska fästas på rören.

(Kommer ta hjälp av rörmokare för montering men vet inte vilken blandare som kan fungera)

BirgitS
När det gäller blandare är det bra att välja en från välkända tillverkare, t.ex. FM Mattsson, Mora armatur, eftersom rörmokare är välbekanta med dem och de har reservdelar under mycket lång tid. Rörmokaren fixar lämpliga rör och kopplingar från rören till blandaren. Gissningsvis leder man upp rören längs väggen till en lämplig höjd för en badkarsblandare.

Ge rörmokaren en bild på hur det ser ut nu och vad för sorts proppar som sitter på rören så underlättar det.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller blandare är det bra att välja en från välkända tillverkare, t.ex. FM Mattsson, Mora armatur, eftersom rörmokare är välbekanta med dem och de har reservdelar under mycket lång tid. Rörmokaren fixar lämpliga rör och kopplingar från rören till blandaren. Gissningsvis leder man upp rören längs väggen till en lämplig höjd för en badkarsblandare.

Ge rörmokaren en bild på hur det ser ut nu och vad för sorts proppar som sitter på rören så underlättar det.
Tusen tack! Så fint av dig att hjälpa en okunnig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.