Jag bor i ett hus byggt 2006. Flyttade in för 1,5 år sedan. Vi har precis gjort oss av med en jaquzzi för att ställa in ett badkar istället och upptäckte då att det är rörgenomdragningar i golvet vilket jag nu förstått inte är tillåtet. Och då kanske inte försäkringsbolaget ersätter om det händer något?
Vad bör jag göra nu? Är det olämpligt att ha ett badkar där? Kan man göra något åt rören? Måste jag renovera badrummet nu?
Stor ångest nu över detta!
På besiktningen inför vår inflytt fanns inga anmärkningar i angående rör i golvet. Kan detta då räknas som ett dolt fel eller något?
Vad bör jag göra nu? Är det olämpligt att ha ett badkar där? Kan man göra något åt rören? Måste jag renovera badrummet nu?
Stor ångest nu över detta!
På besiktningen inför vår inflytt fanns inga anmärkningar i angående rör i golvet. Kan detta då räknas som ett dolt fel eller något?
2006 finns inte riktlinjerna för detta.
Skulle man klassa alla hus idag efter nyaste regelverket så blir nog inte många godkända.
Dolt fel kan det ju inte vara, hade du flyttat badkaret på besiktningen så hade du vetat.
Skulle man klassa alla hus idag efter nyaste regelverket så blir nog inte många godkända.
Dolt fel kan det ju inte vara, hade du flyttat badkaret på besiktningen så hade du vetat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 049 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 049 inlägg
Förstår. Men har svårt som okunnig att avgöra hur pass riskfyllt det är med rören.Krilleman skrev:
Om jag hade flyttat på badkaret så hade det inte jag inte sett något konstigt. Det var idag jag råkade läsa att det inte var tillåtet.
Borde inte besiktningsmannen ha skyldighet att göra en anmärkning på rören? Tänkte att det kanske kunde räknas som dolt fel då.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 049 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 049 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 049 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 049 inlägg
I så fall är det inte dolt fel utan ett fel av besiktningsmannen som går på hens ansvarsförsäkring. Men i en vanlig överlåtelsebesiktning brukar det finnas begränsningar när det gäller vad besiktningen täcker, t.ex. brukar inte besiktning av el ingå. Du får läsa igenom avtalet och protokollet.H Husmusens skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 049 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 049 inlägg
När det gäller blandare är det bra att välja en från välkända tillverkare, t.ex. FM Mattsson, Mora armatur, eftersom rörmokare är välbekanta med dem och de har reservdelar under mycket lång tid. Rörmokaren fixar lämpliga rör och kopplingar från rören till blandaren. Gissningsvis leder man upp rören längs väggen till en lämplig höjd för en badkarsblandare.
Ge rörmokaren en bild på hur det ser ut nu och vad för sorts proppar som sitter på rören så underlättar det.
Ge rörmokaren en bild på hur det ser ut nu och vad för sorts proppar som sitter på rören så underlättar det.
Tusen tack! Så fint av dig att hjälpa en okunnig.BirgitS skrev:
När det gäller blandare är det bra att välja en från välkända tillverkare, t.ex. FM Mattsson, Mora armatur, eftersom rörmokare är välbekanta med dem och de har reservdelar under mycket lång tid. Rörmokaren fixar lämpliga rör och kopplingar från rören till blandaren. Gissningsvis leder man upp rören längs väggen till en lämplig höjd för en badkarsblandare.
Klicka här för att svara