T TreeView skrev:
Hej,

Vi behöver riva ur ett badrum, fått några offerter som är ganska likvärdiga men då jag inte har en aning om hur en badrumsrenovering går till så vet jag inte rimligheten i dessa...

Badrummet är ca 3x4 meter

Totalt säger de runt 600 timmar, med en kostnad, exklusive material, på 350 000 ink moms, fördelat enlig bilden

Vad säger ni här, låter det rimligt?

Dessutom så undrar jag över vad man verkligen ska tänka på avseende avtalet. Eller snarare nu har vi fått en offert där det inte står så mycket mer än att arbetet faktureras löpande...

Tacksam för alla inspel
Jag skulle tagit in fler offerter. Ett sådant badrum, om det inte är nya rör som ska dras, betong som ska bilas, fuktskadat trä osv, ska absolut inte ta 4 personer 1 mån heltid. Eller 2 personer 2 månader. Halva den tiden är mer rimlig. Rivning kan ta så lång tid om det ingår bortforsling och de ska vara försiktiga och bära saker upp och ned för trapphus.
Att plattsätta ett vanligt badrum tar inte en månad. Och inte 2 veckor för 2 personer. Och 3 personer jobbar inte samtidigt med plattsättning i ett badrum.

T
Tack, jag lyssnar med några fler efter er feedback!!

T
J Jackie2times skrev:
Det är föööööör dyrt. Ha inte bråttom de försöker blåsa dig på den offerten. Få in fler offerter , fråga vänner om de känner en bra och varför ska det vara löpande pris ? Fast pris borde du hitta.
Tålamod bara! Tror att du kan hitta för Max 150 tkr. Jag har renoverat 3 st badrum med entreprenör på 8kvm per badrum och med material kostade det 175tkr per badrum och då var med bra kvalitet på produkterna alltså badrumsmöbler
Är det arbetskostnaden som är 175.000?

T TreeView skrev:
Är det arbetskostnaden som är 175.000?
64000 var badrumsmöbler dvs totalt inklusive möbler gick det upp till 175tkr

fast då har jag inte räknat med el.

min bror betalade 150tkr för 12kvm renoverat badrum inklusive badrumsmöbler och el men då var möbler från hornbach

BirgitS
J Jackie2times skrev:
64000 var badrumsmöbler dvs totalt inklusive möbler gick det upp till 175tkr

fast då har jag inte räknat med el.

min bror betalade 150tkr för 12kvm renoverat badrum inklusive badrumsmöbler och el men då var möbler från hornbach
Dina prisuppgifter är inte normala priser för bra företag i Stockholmsområdet för närvarande.

• Gilla
16386
  • Laddar…
Priserna säger jag inget om men tidsåtgången är grotesk. Är det världens långsammaste hantverkare? Att flyta ett golv tar inte mer än några timmar, en gubbe blandar, en häller, borde bli klart på några timmar? Innan dess ska ju såklart primer, golvvärmeslinga och armeringsnät dit, samt nån kant för att handspackla sista delen runt brunnen.

Nu vet vi ju inte vad det är exakt som ska göras, låter som ett väldigt komplicerat jobb för dessa timmar, är det ett mycket gammalt hus där allt måste rivas och göras om inklusive bjälklag, väggar, tak osv?

Att det ska ta nästan en arbetsvecka för två gubbar att riva, låter inte rimligt. Likväl 25 timmar för flytspackel. 70 timmar el, låter inte rimligt det heller, för den tiden hade en erfaren elektriker kunnat riva, flytta och dra om hela vår elcentral.

Vad är arbetsledning för något? Varför ska det behövas? Vem ska hålla på med detta i 26 timmar dessutom?

/S

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Tidsuppskattningen är våldsamt överdriven. Av den anledningen så skulle jag klassa bolaget som oseriöst och undvika att ha något med dem att göra. Att anlita dem är att tigga om problem.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
kulle
Jag tycker det låter som en offert från SKANSKA eller NCC

T
Jag har bokat upp ett par andra att komma hit. Dessutom så blev det dålig stämning när jag krävde Säker Vatten, det skulle kosta extra för att uppfylla det :surprised:

• Wow
  • Gilla
Posselosse och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.