Badrum
TheGame: Inga problem. Vet en som renoverade sitt badrum med dessa skivor för typ 15år sen, fungerar. Men ger kanske vid närmare granskning inte samma "kvalitetskänsla".
Civilpolisen: Mycket text om dessa saker. Att tänka på, tips! https://konsumentmagasinet.se/toppmatad-tvaettmaskin-test/
yehor: Lösningen var att den inre delen går att dra ut vilket var lätt efter jag skruvat in skruven igen.
fahlis: Att en 3,6 mm skruv passar i en M4-mutter betyder inte automatiskt att en M4-skruv passar i en 3,6 mm mutter …
SnickareHobb: Alltså antingen: 129380.AE 8345651 Backventil (2 st), 160 c/c Eller packningssatsen där backventilerna verkar ingå: 851296.AE 8938297 Packningssats för Mora Term 153 - 160 c/c
Stefan1972: Nja klart du kan försäkra det som vanligt. Det enda som händer är ju att OM det sker en framtida skada och de kan peka på att skadan till 100% beror på avvikelsen så kan du ju få konsekvenser av det. Men att tex röret till toan kommer upp nära vägg och ger en avvikelse hör inte till de vanligare skadeorsakerna och särskilt inte vid betongbjälklag. Jag tror inte att man behöver oroa
Rickard.: Har jag förstått det rätt är Carat ingen tillverkare utan en grossist under Dahl som främst tar ”hobbydelen” då Dahl såklart inte vill sälja under egen namn på t ex jula. Toalettstolen skulle då vara tillverkad av någon annan och bara såld under carats namn här i Sverige.
gnuttan57: [citat] Okej, jag åker och provköper två exenterkopplingar,,, Tack så mycket för förslaget... P-G
Daniel1825: [citat] Ja precis.. Får dubbelkolla med en lokal kakelnisse och se vad de säger! tack för hjälpen oavsett
Demmpa: Nej, det behövs inget (infällt) fördelarskåp. Det går att fördela via synlig rördragning. Tex [bild] [bild] https://www.vatette.se/system-vatette/vaggfordelare-v6
Stefan1972: det är samma lika där. Sprickan påverkar ingen täthet på det viset och ska man byta plattan så tror jag man kommer att se att den är bytt mer än vad du ser sprickan idag.
Eriksson12345: Tack så mycket! Klok tanke angående vita kakelfogar. Får fundera vidare där kanske. Och ja, du har rätt angående avståndet iochmed avsaknad av kar. Men tror badrummet gör sig bättre utan tvättmaskin över huvud taget. Oavsett så står den fel nu. Jag är medveten om att brf måste godkänna tvättmaskin I kök, det står på att göra listan. Och att det behöver dras el, då det är
InsidersUnited: Är det rätt avstånd mellan reglarna(dvs enl produktbladet på din valda våtrumsskiva) och ni inte behöver regla mer så ser jag bara att den skivan som sitter bidrar till en ännu formstabilare grund för de nya skivorna.
BirgitS: [citat] Då bör du ju kunna dusch i badkaret där uppe. Det är ju inga stora mängder vatten som hamnar på golvet då.
rimasv: Tack alla för svaren! Jag beställde en fuktutredning från Ocab ändå (kostade 2288 kr och inkluderade rapport till försäkringsbolag - väl värt pengarna) och det visade sig att det mycket riktigt var en vattenskada. Det har läckt igenom tätskiktet i golvet och det var förhöjda fukthalter i taket i badrummet på våningen under. Inget uppmätt i väggar eller angränsande rum i alla
Civilpolisen: Jag har nu, baserat på denna tråden, varit och köpt dessa saker som beskrivs ovan. 5 liter spackel för våtrum. Färg från Beckers, Våtrum grund, Våtrum täck. Men golvet... Vad tror ni om att måla det gula golvet på bilderna ovan med Hammarlack!? Det står på burken att man kan rolla... men den rollern måste man nog slänga sen, för det är svårt att få ren.Med pensel i hörnen och
BirgitS: [citat] Rören måste ju bort för att man ska komma åt att byta ut våtrumstapeten och det är antagligen så mycket snabbare för hantverkaren att snabbt riva ut befintliga rör att det blir billigare med nya rör än att vara försiktig när de gamla demonteras. [citat] Om du vill att ditt försäkringsbolag ska betala ut något vid en vattenskada så måste badrummet uppfylla dagens
mr_chicken: Hej, jag tänkte använda silikon istället för gummi-packning i ett co2 luftgevär och undrar vilket silikon som är "gummi-hårt" och tål temp-flukt -40 till +40 eller nåt sånt. Just nu har jag smetat "Bostik Universial Silicone" och det funkar helt okej, men jag vill ju ha det bästa för ändamålet... Några tips?
nicmarxp: [citat] Japp, det är mest överkanten som är knivig då skulle behöva en list som är vinklad 45 grader. Känns lite onödigt att köpa 3m list av en sort och använda en liten bit
BirgitS: Om det inte gäller duschen och närmast kring den så att VA-system räcker är det väl inte ens en väv alltid och jag har för mig att åtminstone något av VT-systemen har en slät väv utan struktur. Normalt har tillverkarna av tätskiktsfolie endast godkänt att de täcks av fix och kakel men du kan ju se om någon av dem tillåter något annat.
Fideliox: [citat] Förra ägaren gjorde likadant. Det första jag gjorde var att koppla in elementen igen. Mycket billigare att låta värmepumpen värma än elslingor.
Stefan N: Jo, byttes inte brunnen vid renoveringen så man kunde sätta den på rätt höjd?
BirgitS: Kan de här fungera? https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-badrumsinredning/svedbergs/svedbergs-handtag-for-spegelskap-metall Dessa är inte likadana men kostar bara 35 kr/st så du kanske kan byta ut alla: https://www.barahandtag.se/badrumstillbehor/sofia-glashandtag/ https://www.barahandtag.se/kokshandtag-koksbeslag/handtag-ovriga/glashandtag/
jonaserik: Är det en 160 blandare så fattas det 40 mm , kanske den här fungerar , den har max förskjutning 42 mm
Stefan N: Kör på, det kommer ju ändå få göras om sen. Dammsug och primer först.
olof63: Tack för bra tips, det var byggaren som föreslog att bygga på dörrens undersida, får nog kolla en gång till med dem.