Har ett dilemma och är osäker på om jag har ngn snickare som vill ta så litet jobb och om de skulle göra det bättre. En fördel är förstås att de skulle veta vad man ska göra.
vi har låtit bygga ett badrum runt murstocken. Vi har då lånat lite utrymme av flera mötande rum. Badrummet byggdes klart men vi har inte snickare genom hela bygget (och med elräkningarna som kommer ryker nog det mesta som var kvar av renoveringskontot). Baksidan på badrummet, just där toaletten sitter, möter murstocken och man reglade då upp en rejäl vägg som ännu är öppen bakåt. Det har jag plan för. Problemet är att plyfan är för lång och sticker ut framför murstocken i det bakre rummet och att det dessutom sticker ut puts/bruk från omputsningen av skorstenen i badrummet. Jag skulle vilja få bort detta men är rädd att skada badrummet och våtskiktet om jag sågar bort allt med multitoolen. Några kloka eller smarta idéer? Jag har lite svårt att se vad som finns bakom, hur långt murstocken går osv. Kanske går det kontrollmäta inuti badrummet men jag tror säkert att den fortsätter en bit in?
Bilder kommer
vi har låtit bygga ett badrum runt murstocken. Vi har då lånat lite utrymme av flera mötande rum. Badrummet byggdes klart men vi har inte snickare genom hela bygget (och med elräkningarna som kommer ryker nog det mesta som var kvar av renoveringskontot). Baksidan på badrummet, just där toaletten sitter, möter murstocken och man reglade då upp en rejäl vägg som ännu är öppen bakåt. Det har jag plan för. Problemet är att plyfan är för lång och sticker ut framför murstocken i det bakre rummet och att det dessutom sticker ut puts/bruk från omputsningen av skorstenen i badrummet. Jag skulle vilja få bort detta men är rädd att skada badrummet och våtskiktet om jag sågar bort allt med multitoolen. Några kloka eller smarta idéer? Jag har lite svårt att se vad som finns bakom, hur långt murstocken går osv. Kanske går det kontrollmäta inuti badrummet men jag tror säkert att den fortsätter en bit in?
Bilder kommer
Får inte in bilderna så lägger dem i ett eget inlägg.
Bild nerifrån och uppåt vid mötet mellan badrumsvägg och murstock.
Glipa där man ser bruk sticka ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild nerifrån och uppåt vid mötet mellan badrumsvägg och murstock.
Logga in
Skapa konto
Glipa där man ser bruk sticka ut.
Logga in
Skapa konto
"Sitter det en gips på plyfan?"MathiasS skrev:
Någonstans sitter det renoveringsgips, om det är på denna skiva eller längre in vet jag inte heller dessvärre men jag skulle anta att snickaren inte gjort det tjockare än plyfa+gips. Därför är jag oxå osäker på vad det är jag ser för klabb som sticker ut.
"jag skulle nog låta det där vara och bara förlänga den där väggen så den täcker plyfan också"
Jag får inte täcka murstocken med så tjockt material. Lite tapet/våtrumsmatta är ok säger sotaren men inte bygga vägg framför
Haha, ja det är ju en lösning men vore jobbigt om det började brinna och man visste att man medvetet gjort något fel tycker jag.MathiasS skrev:
Börjat klura på om jag kan försöka känna lite efter någonstans där det inte är klet så lång in som jag behöver såga och kan borra ett litet titthål där...
Det är alltså plyfan som ligger an mot skorstenen du måste få bort?
Det lär inte ligga tätskikt mot plyfan men du kan ju börja såga någon millimeter per gång och försöka titta in mellan plyfa och muren om det kommer något tätskikt, men det borde ju oavsett inte sticka ut där, och om det gör det ska det finns skarv- eller hörnremsa inne i badrummet
Det lär inte ligga tätskikt mot plyfan men du kan ju börja såga någon millimeter per gång och försöka titta in mellan plyfa och muren om det kommer något tätskikt, men det borde ju oavsett inte sticka ut där, och om det gör det ska det finns skarv- eller hörnremsa inne i badrummet
Tack för svar. Jag har undersökt det mer nu i eftermiddag. I ett år har jag bara tittat på det och suckat lite... Verkar som att murstocken går fram till mitten på regelns tjocklek så det borde safe att ta bort plyfan som sticker ut och sen börja bearbeta gipsen på prov. Förhoppningsvis tror jag att det kan vara längre tak i badrummet och att det då inte är gips hela vägen upp så att jag ska kunnat testa högt upp och se bättre sen.anders07 skrev:
Det är alltså plyfan som ligger an mot skorstenen du måste få bort?
Hur ser en hörnremsa ut? Är de likadana för alla gipsade rum eller särskilda för just våtrum till våtrumsgips?
Klicka här för att svara