Badrum
Rickard.lj: Detta är helt fel. Bara för dem att riva plastmatta , folien skall ligga över plast matta inget annat, gör om gör rätt
Krillehus: Såg at Roca har en väldigt slimmad U-profil för montering av glasvägg i badrum. Ser däremot ingen monteringsanvisning. Någon som har erfarenhet? Eller vet vart det finns en? Går det att limma profilerna med god hållfasthet mot granitkeramik när de bara är 10 mm breda? Limmar man sedan fast glaset i profilen eller ska man använda nått våtrumssilikon?
Dan_Johansson: [citat] Det är NAP, dvs. någon annans problem.. :D Men jag tror det blir nått draperi i alla fall...
Diablito: EPS är förträffligt. När jag renoverade badrumsdelen i vårt poolrum bilade och grävde vi ur. La nya avloppsrör, täckte dessa med makadam, 200 mm cellplast, 100 mm EPS, golvvärme, flytspackel, tätskikt, klinker
Conqvist: Du bör ju ta in fler offerter för att få en uppfattning både om prisbilden och vilken firma du får störst förtroende för.
BirgitS: Nu har du ju ritat svart fog till vitt kakel men om du i stället har ljusgrå fog så kommer man ju inte att se de enskilda plattorna på samma sätt. Motsv. för golvet förstås. Eller så väljer man att ha helt olika storlekar på golvet och väggarna. I ditt fall då t.ex. kakel som är ung. 20, 40 eller 50 cm på sidan mot golvet.
Dilato: Finns att köpa överallt, jula,biltema,Hornbach,Bauhaus,vvsshoppar... https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/rorisolering/
DavidDelle: Hej! Är också nyfiken på hur man löser detta! Har du kommit fram till något bra? :)
Kjell_G: [citat] Och nu blir det reklam! Eller rättare kred åt kundservice på Hafa group, där Westerbergs numera ingår. De var snabba med svar, förslag på felsökning, bad om bilder på badet mm. Det visade sig till slut var vredet som styrde luftintaget, det k om inte tillräckligt med luft för att trycket skulle bli fullvärdigt. Beställning lagd på nytt vred (275:- överkomliga pengar).
mrsnhp: [citat] Vi har gjort tre badrumsrenoveringar (två olika hus, båda med vatten och värme från 50-talet). Hos oss har dom bara bytt vattenledningar i badrummet + en bit ut så att skarven mot gamla rör är utanför badrummet. Då slipper man riva i badrummet om mer av röret behöver bytas vid annat tillfälle. Avloppsrören har bytts en bit längre, så långt det är praktiskt möjligt utan
Harald Blåtumme: Kallrasskydd är medicinen mot detta. Fresh intellivent kan gå på extremt låg effekt i konstantläget och minsta vindpust i fel riktning får fläkten att reversera och släppa in kalluft. En vacker dag ska jag installera kallrasskydd på de enheter som saknar detta, främst är det en som stör litet under blåsiga förhållanden (har fem ca, varav två med kallrasskydd som funkar som avsett).
Markus8: [citat] Det gick finfint! Visst syns det lite fortfarande men är betydligt bättre än tidigare så nöjer mig med det :D Sen får vi se om det blir ett byte i framtiden :cool:
yonna: [citat] Nej, enda som inte är bytt är termostaten:thinking: men den funkar. Det finn liknande tråd i forumet just nu och det slog mig att min avstängnig vissa somrar kan ha orsakat elfel.
Cavemannn: Tack för svar. Tycker också det är orimligt att där inte finns någon värmekälla på badrummet, inte golvvärme häller. Vågar inte bora i kakel så tänker gå till Bauhaus och köpa en tork incl installering. Låter det som ett OK val? Dom jobbar väl med lokala elfirmor som må förväntas att göra bra jobb? Andra förslag annars?
Project Mellangården: [citat] Rekommenderar en rejäl städning. Kanske försvinner lukten, annars lär du sannolikt tydligare känna var lukten kommer från. /PM
Gustaf87: [citat] Ja det är lite lurigt att få till men tack för försöket, hehe
Pamliss: Ovanpå klämringen och under ramen är det massa (vad jag tror är) klinkerfix som "smular". Ska det vara så? Jag trodde först det var kalk.. och försökte ta bort det lite men sen blev jag fundersam. Jag kan ta lillfingret mellan klämringen och ramen och jag tror att jag känner klinkergolvet underifrån faktiskt.
PochM: Hej. Vår gamla elhanddukstork har gjort sitt. Det var en gammal modell med enbart på och av. Jättevarm vid påslagen. Önskar nu hitta en prisvärd och pålitlig modell med termostat mm. Önskar framför allt få till en ljummen nivå snarare än enbart en timer. Har ni där ute några bra tips?
Dublin: Sitter dosan utanför badrummet så är det enkelt gjort för en elektriker. Det finns ju klocktimers för fast montering, har du inte regelbundna vanor kanske det är lämpligt med en 2-timmars timer, men då måste du ju komma ihåg att trycka igång den själv...
hempularen: Det är märkligt att den klarat sig så länge. Om du renar brunnen regelbundet, så vattnet inte stiger i brunnen, minskar du risken. Det är skillnad på att vatten rinner över glipan mellan tätskikt och brunn, mot om det blir en vattenyta ovanför glipan.
Catharina Karlsson1: Har nu haft en kille här som skiftat polerna i motorn som driver ventilationen i huset. Detta har gjort att lukten minskat avsevärt, för att inte säga ljudet på ventilationen!!! Så ett kraftigt undertryck verkar ha varit boven i dramat gällande lukten i badrummet. Det luktar dock emellanåt fortfarande, inte lika kraftigt men ändå så att jag stör mig på det. Min tanke är att ta bort
PatrikJo: Det enkla svaret på frågan är ja. Elförbrukningen är självklart beroende av vilken temperatur du ställer in golvet på. Något annat vore fysikaliskt omöjligt.