Hej!
Jag har ett antal vänner från Tyskland som äger hus i Sverige, och de flesta tar med sig materialet från Tyskland när de ska renovera och bygga. Men hur blir det när man vill renovera badrummet i ett trähus? Det finns ju specifika regler (som är helt berättigade) att följa. Min bekant kan inte svenska och vet inte heller hur man gör i Sverige, men han är händig och har tagit med sig allt han tror att han behöver till ett nytt badrum i norra Sverige. Om det blir ett försäkringsfall, blir det problem när det inte är gjort enligt svensk standard? Och kan det även vara en nackdel för en eventuell framtida ny ägare när det inte är gjort som det ska göras i Sverige? Tack för hjälpen!
 
Kakel, handfat, toaletter, speglar, badkar går bra att ta från Tyskland. Jag har köpt inbyggnadsbadkar till exempel.

Tyskland och Sverige har fundamentalt olika filosofier kring hur tätskikt i badrum byggs. De går inte att kombinera. Jag har funderat mycket på detta.

Hela tätskiktet måste vara svenskt. Just på tätskikt tror jag faktiskt att Sverige är bäst i världen.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
När jag skriver att filosofin skiljer så menar jag det: I ett tyskt badrum tätas badkaret längs ovankanten mot väggen med silikon. Under badkaret finns inget tätskikt alls. Vattnet leds direkt till avloppet via ett eget vattenlås så det blir aldrig blött under badkaret. Det är väldigt mycket som hänger på att silikonet inte börjar läcka.

I ett svenskt badrum görs väggen med tätskikt hela vägen runt badkaret. Vattnet släpps ut direkt i golvbrunnen. När golvbrunnen sätter igen blir det översvämning.

Jag har kombinerat metoderna: svenskt tätskikt bakom och under, silikon längs kanten och avloppet via eget vattenlås. Golvbrunnen fångar vatten som spills på golvet eller om det blir en läcka någonstans.

Detta fungerar inte på tyska duschkar. Eller, snarare, jag hittar ingen lösning som uppfyller alla krav samtidigt.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Tackar! Jag är inte övertygad om att svenskt alltid är bäst, men jag håller absolut med i den här frågan. Det väsentliga är ju att det inte är så många trähus i Tyskland som i Sverige! Och i ett stenhus blir det kanske inte så farligt när det uppstår problem med fukt. I Tyskland gjorde jag mitt badrum själv - men i Sverige anlitade jag en kunnig hantverkare för jobbet, och jag har till och med dokumenterat alla hans steg med tätskiktet.
Men jag vill återkomma till min fråga om det kan vara av betydelse när ett fuktproblem faktiskt uppstår och man vill att försäkringen går in - utan att det är gjort enligt svensk standard. Tack!!
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Försäkringsbolagens kostnader för vattenskador i badrum har ökat, sannolikt på grund av att människors användande av dessa utrymme har förändrats. Från ett karbad som användes kanske en gång/vecka till ett flitigt dagligt duschande.

Försäkringsbolagen har då höjt kraven på korrekt utförande av dessa utrymme vid försäkringskrav, just för att hålla nere kostnaderna.

Du kan i ditt eget hus bygga badrummet precis hur du vill, då med risken att det blir avdrag eller ingen ersättning vid ett eventuellt försäkringsärende.
Renoveringen ska vara fackmässigt utfört, av dig själv eller något företag. För att vara på säkra sidan när det gäller begreppet" fackmässigt" så bör man följa branschens regelverk.

Utöver detta så gör försäkringsbolagen åldersavdrag vid eventuell skadeersättning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stort tack för era svar som har hjälpt mig mycket. Jag kommer att informera min bekant. Tack för hjälpen igen!
 
Jag skulle personligen likställa fackmannamässigt med följer Säker vattens branschregler.
 
Har du frågat något försäkringsbolag hur de ställer sig till badrum byggd enl tysk standard? Jag tycker frågan är relevant för om de säger att de inte kommer att täcka några skador så är borde ju ett alternativ vara att teckna en försäkring som inte omfattar badrummet. Det vore ju mest logiskt för varför betala en premie i alla år som om badrummet vore korrekt utfört om man ändå aldrig kan få något ut av försäkringen?
Å andra sidan har du i så fall inget skydd ifall något går fel i badrummet...
 
D Dublin skrev:
Har du frågat något försäkringsbolag hur de ställer sig till badrum byggd enl tysk standard? Jag tycker frågan är relevant för om de säger att de inte kommer att täcka några skador så är borde ju ett alternativ vara att teckna en försäkring som inte omfattar badrummet. Det vore ju mest logiskt för varför betala en premie i alla år som om badrummet vore korrekt utfört om man ändå aldrig kan få något ut av försäkringen?
Å andra sidan har du i så fall inget skydd ifall något går fel i badrummet...
Tror det finns två problem med det, det ena är ju att jag inte tror det finns så skräddarsydda försäkringar att teckna och det andra är att denna försäkring då heller inte skulle täcka följdskador från en eventuell läcka, dvs inte nog med att man inte får någon ersättning för att åtgärda problem i själva badrummet man får heller inte något för att åtgärda skador på andra rum, tex ett mögligt bjälklag eller blaskig undervåning. Sedan blir det ju definitivt ett problem vid eventuell försäljning. Eventuell köpare kanske inte har ett försäkringsbolag som går med på den Tyska lösningen eller om TS kompis inte skriver tydligt att badrummet avviker från standard så kanske köparen kommer knorrande om dolda fel.
 
Jag är väldigt tacksam för alla era svar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.