Har det mjuklödda börjat läcka än?

M -MH- skrev:
Har det mjuklödda börjat läcka än?
Ursäkta jag missade denna fråga.

Nu är all koppar jag monterade på dessa bilder ersatt med ny koppar eller pex-slang. Denna gång pressade jag alla cu-kopplingar istället.

Men, jag kan avslöja att noll stycken mjuklödda kopplingar började läcka innan de ersattes. 17-20år han de sitta där innan värmesystem 2.0 kom på plats.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:

Nu är all koppar jag monterade på dessa bilder ersatt med ny koppar eller pex-slang. Denna gång pressade jag alla cu-kopplingar istället.

Men, jag kan avslöja att noll stycken mjuklödda kopplingar började läcka innan de ersattes. 17-20år han de sitta där innan värmesystem 2.0 kom på plats.
Jag har alltid antagit att man kör presskopplingar för tidvinsten eller avsaknad av hantverket. Det kan ju knappast finnas något bättre än hård och mjuklöda kopplingar.
En undran varför du valde presskopplingar denna gång?
En presskoppling har gummipackningar som tätar, mjuklödning har lod som håller för runt 250c.

G guggen skrev:
Jag har alltid antagit att man kör presskopplingar för tidvinsten eller avsaknad av hantverket. Det kan ju knappast finnas något bättre än hård och mjuklöda kopplingar.
En undran varför du valde presskopplingar denna gång?
En presskoppling har gummipackningar som tätar, mjuklödning har lod som håller för runt 250c.
Ja alla rörgubbar som gillar att svetsa tycker ju att hantverket gått förlorat när man pressar. Det är inte längre viktigt att göra så få kopplingar som möjligt och det går att bygga sig runt vad som helst, enkelt och snabbt.

Jag vet inte, men i min värld är det ingen som helst skillnad på en mjuklödd koppling (som jag klarar av att göra) och en pressad koppling sett till funktion.

Anledningen till att jag körde press denna gång var 1. jag ville testa för jag har aldrig pressat tidigare. 2 jag hade 70-80kopplingar att göra och det var nära till brännbart överallt 3. det var ett, i relation till min rörgubbekompetens, rätt komplicerat bygge som tog lång tid att planera och torrbygga.

Värmeinstallationen hade redan presskopplingar och även dessa har hållt lika länge.
Om någon presskoppling mot förmodan skulle börja läcka så är det ju ett 5 minutersjobb att byta ut densamma.

Här kan du läsa lite mer om rörfipplandet.

https://www.byggahus.se/forum/threa...llarprojekt-bilder.28628/page-15#post-4924835

• Gilla
guggen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Eftersom du gräver upp denna gamla tråd...

Var du någonsin och pillade in rör i bjälklaget underifrån, utan att störa golvet ovanför? I så fall, erfarenheter/tankar kring det?

M -MH- skrev:
Eftersom du gräver upp denna gamla tråd...

Var du någonsin och pillade in rör i bjälklaget underifrån, utan att störa golvet ovanför? I så fall, erfarenheter/tankar kring det?
Inte mitt fel, den poppade upp i flödet och där låg din fråga obesvarad.....

Här hängde alla rör och kablar i undertaket men under renoveringen så är ju nu *allt* monterat i bjälklaget istället och det är i huvudsak gjort underifrån. De tidiga projekten gjordes från ovansidan eftersom golven ändå gjordes om från bjälklaget, men på senare tid så är allt jobb underifrån.

Det finns diverse bilder på sådant här:

https://www.byggahus.se/forum/threa...llarprojekt-bilder.28628/page-14#post-4918952 och utspritt i den tråden.

Förutom att det är rätt irriterande att göra i ett bjälklag med sågspån i (jag tog bort allt spån för att slippa irritationsmomentet) så är det väl inga konstigheter egentligen.

Körde du genomgående PEX och VP-slang för att lätt få grejerna på plats i bjälkhålen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.