AXS
AXS: Nu tror jag att jag fattar. Om jag samtidigt byter spolventil så kan jag byta knapp. Korrekt? https://www.gustavsberg.com/se/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/toalett-reservdelar/toalettstol-reservdelar/product/gb19299n2953/ventilhus-spolventil-duo-till-spolcistern-toalett-spolknapp-duo-ingar-1
1 svar · 2,9k läst
·
T
TechnoKnut: [citat] Jag är som sagt inte sakkunnig, min svampkunskap sträcker sig till typ kantareller. Jag har många gånger råkat ut för trä som fått "blånad" men det är ju inte direkt farligt, det är någon form av svamp som hjälper till att göra trät mer mottagligt för väta. Jag råkade ut för ett vattenläckage i ett kök en gång och då hade jag fått en ordentlig påväxt under
19 svar · 4,4k läst
·
D
Daniel Norberg: Tack!
3 svar · 2,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ser ju ut att vara en bricka från Trio Perfekta. Då är det slitsad klämring vid installation av PEX (du har ju stödhylsa med bred krage). Går det inte att försiktigt pilla loss den? Men akta så du inte har sönder din PEX, det blir så blött... Men rekommendationen är alltid att inte ta bort den om du inte måste. Installationsanvisningen:
2 svar · 952 läst
·
U
Utsliten och utdömd: Mora inxx ii så är det ca 8cm mellan överkant och underkant tackduschsil.
3 svar · 3,9k läst
T
Toutankhamon: [citat] Tusen tack Claes
6 svar · 1,9k läst
·
P
Pior: [citat] bra idé ä! Det gör jag
7 svar · 2,5k läst
·
Stefan N
Stefan N: Men om du ändå ska riva ut badrummet.
6 svar · 4,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Jag tippar på att det är en O-ring som har blivit dålig å börjat läcka.
1 svar · 944 läst
·
N
NileBerg: Tips på hur jag ska gå till väga när jag bygger igen en bastudörr som är i våtrumszon 1? Vi ska sätta dit en duschkabin med tak och golv i duschhörnan så daglig skvätt kommer inte förekomma, däremot måste det bli tätt för vattenånga och vid eventuella översvämningsolyckor. Det är plastmatta på både golv och vägg, men jag ska använda microcement för att renovera golvet i
0 svar · 922 läst
BirgitS
BirgitS: Har du kollat igenom reservdelarna hos https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-badkar ? Om rätt del inte finns där så skriver de att man ska kontakta dem.
1 svar · 1,3k läst
·
E
Eldpuman: [citat] Tack för tips! :)
6 svar · 2,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ser ut som en BOTO, eller kanske SITO, som någon kapat ett hål i tråkigt nog. https://www.google.com/url?sa=i&url=https://www.gelia.se/globalassets/gelia_sv/dokument/broschyr_info_ovrig_pdf/jafo_gamla_golvbrunnar_0910.pdf&psig=AOvVaw2yLMld62P9JjxZzGYYIIiG&ust=1665864477355000&source=images&cd=vfe&ved=0CAoQjRxqFwoTCLiOuIPD4PoCFQAAAAAdAAAAABAQ
1 svar · 1,7k läst
·
PNO
PNO: Det är en kulventil. Skruven vrider kulan ett kvarts varv som mest. De brukar kunna fastna något otroligt om de inte rörts på några år. Prova med en insexnyckel i det sexkantiga hålet i mitten av skruvspåret om det är lättare än med en spårmejsel. 3mm, tror jag.
13 svar · 1,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Den som lever får se. Båda matta och lim har säkert en beskrivning med det temperaturintervall som accepteras. Annars är det generellt inte en bra idé att täcka över murstocken med mattor. Anledningen är att i gamla hus är den exponerade putsen på brandskyddet en del av det ursprungliga brandskyddet. Man ska kunna se om rökgaser läcker ut från murstocken så att det kan kan
1 svar · 1,3k läst
H
hempularen: På bilden ser det ut som taket är i gjuten betong, spår av gamla formbrädor. Men så ser det ut som man har hackat sig igenom där vattenskadan är. Och spacklat igen. Svårt att veta om det är från nät badrummet byggdes, eller om man försökt laga läckan underifrån. Det låter rätt långsökt att läckan skulle ha skadat bärigheten i ett betongbjälklag. Om det nu är betong, jag kan
2 svar · 1,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Det är tom. 1 m utanför duschplatsen som är våtzon 1, om den inte avgränsas av en fast duschvägg som går ända upp i tak. Hela golvet också förstås. https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner
11 svar · 2,9k läst
·
L
leona46å: [citat]
2 svar · 862 läst
·
L
2 svar · 862 läst
·
A
AG A: Då badrummet är från 2009 kan vi utgå från att det är tätskikt med foliesystem. Är det korrekt lagt ska det mycket till att skada den. Men i kant mellan vägg och golv, är det lätt att det blir lite osträckt. Då är det däremot lätt att få hål på tätskiktet. 2009 var det praxis att ha silikon i skarven vägg/golv.
8 svar · 2,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Glöm inte ventilationen. Välkommen till forumet också!
2 svar · 1,9k läst
·
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Kolla så att alla delar finns: https://www.gustavsberg.com/se/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/toalett-reservdelar/toalettstol-reservdelar/product/csev206592
1 svar · 924 läst
·
O
ollo: Det är nippeln som sitter i slangen, du har råkat gänga ut nippeln istället för bara duschslangen, du får försöka få ur den...
1 svar · 839 läst
·
Demmpa
Demmpa: Den takduschen vi har är en FMM Garda, den passar till både infälld anslutning och utanpåliggande anslutning, https://www.fmmattsson.com/storage/CDC72C9082E9303946D47783CF6BFE23DACBBCF97BD2D5418390D115221BAC64/fd4f4559ee4342febc0c5c9d870f0dc9/pdf/media/273bc376845641a9b29b168577c7bdb0/1005566_Garda%20telescopic%20shower.pdf
7 svar · 5,1k läst
·
H
HEM2121: [citat] Är du inte med i Villaägarna så gå med, du får då både gratis råd både med Byggtekniska frågor och Juridiska råd.
21 svar · 5,5k läst
·
A
Användarnamn 1972: Som vanligt då det gäller dessa vatten och energi besparande saker så är det väldigt enkel teknik som ligger bakom, teknik som redan återfinns i bland annat gråvatten filtrering sammanhang. Det är inte gratis att bygga samman själva men fullt möjligt genom att kolla på nätet. Köper man delar själva, dvs 7 steg filtrering, tryckstegringspump för osmos membranet, ledningsförmåga
36 svar · 12,2k läst
M
myrstack: Glasalux gör i all fall reklam på facebook just nu men bild som matchar det du är ute efter https://glasalux.se/glasalux-produkter/duschglas/?fbclid=IwAR2DPib8dogVhK5gruMmPWNpG0J_HyEJunyP5F_BifVBmZFGR9K23a4p9Pk_aem_AY0FQhrFkAFZ_8FizmHszW6s7OLEFjeX0xn048-rxsFYEPIs8w979yNmK02E4kjw-Yw-jI2D4eZQzKjv60vPfSeqUjzSA8FPiF6ZDh4iM-4r8SpRPpm5-JhA1vTvpW2qaSE&fs=e&s=cl
4 svar · 1,6k läst
·
A
Avemo: [citat] Jag har tvättkorgen under handdukstorken. Ibland när man lyfter locket på tvättkorgen så slår det i strömbrytaren så att handdukstorken startar. För övrigt är den alltid avstängd. Tekniskt är det inga problem med att sätta en timer på handdukstorken. Största problemet är troligen var timern skall sitta så att det blir funktionellt utan att vara fult.
25 svar · 19,6k läst
·
I
Installation: [citat] Klassiskt Kant-A undertak. Går att måla. Då kommer bärverket däremot se trist ut. Går att måla det med.
3 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.