Hej, jag har fått ta över ett oanvänt larm från slutet av 90-talet. Jag funderar på att installera detta, är jag dum i huvudet eller kan det kanske fungera? Någon som har erfarenhet av dessa larm?

Verkar vara ett visst projekt att sätta sig in i hur allt ska fungera/programmeras. Innan jag ens sätter mig in i detta får allting kopplas ihop på en testbänk för att testa att allting fungerar.

• Centralapparat 104 från Extronic AB, en äldre larmenhet i vit metallkapsling, fotograferad uppifrån liggande på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oanvänt larm från slutet av 90-talet med kretskort och kopplingsscheman, liggande på en vit yta med röda och svarta kablar.
    Skapa konto
  • Gammalt larm från 90-talet med komponenter, instruktioner och förpackning på ett bord, redo att testas för installation.
    Skapa konto
  • Gamla larmsystemdelar från slutet av 90-talet i originalförpackningar på ett bord, inklusive ett kontrollpanel och sensorer.
    Skapa konto
  • Oanvänt 90-talslarm med vit komponent i plastpåse, på ett bord med kartonger i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Lösa delar av ett gammalt larmsystem, inklusive en knappsats och sirener, är utspridda på ett bord bland kartonger och kablar.
    Skapa konto
  • Kartong med komponenter till ett äldre larm, inklusive små påsar och skruvar.
    Skapa konto
  • Oanvänt 90-tals larm med kablar, komponenter och dokumentation i en kartong.
    Skapa konto
  • Gilla
Jocke935
  • Laddar…
C
R Real-House skrev:
Jag funderar på att installera detta, är jag dum i huvudet eller kan det kanske fungera?
Det är till synes ett extremt enkelt larm, men om det gör det du vill att det skall göra, varför inte?
Principerna för trådade larm är i mångt och mycket "standard" och man kan mixa och matcha komponenter av olika fabrikat. Så det går ju till stor del att uppgradera i framtiden.
En tanke som väcks är att man idag nog normalt sätter mer diskreta magnetkontakter.

• Gilla
Real-House
  • Laddar…
  • Gilla
Real-House
  • Laddar…
Skulle säga att det inte kan programmeras. Du kopplar in detektorer och brytare/kodpanel för till- och från koppling. Larmet dra utgångarna vid larm.
Tider ställer du in på rattarna.
Backup-batteriet är sannolikt defekt/urladdat.

Vilket krav har du på grejorna? Dagens system är avsevärt mer avancerade och ger fler funktioner för larmöverföring/indikering.

Detektorer/siren/blixtfyr kan du använda i ett nytt larm.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
E etompau skrev:
Skulle säga att det inte kan programmeras.
Nej, någon programmering är inte aktuell utöver att vrida på de två röda rattarna.
Och ställa in koden i "kodförbikopplaren".

Finns det någon "centralenhet" för den där kodförbikopplaren som placeras skyddat, eller är det så naivt att man skulle kunna skruva av locket och "tjuvkoppla" larmet?

E etompau skrev:
Skulle säga att det inte kan programmeras. Du kopplar in detektorer och brytare/kodpanel för till- och från koppling. Larmet dra utgångarna vid larm.
Tider ställer du in på rattarna.
Backup-batteriet är sannolikt defekt/urladdat.

Vilket krav har du på grejorna? Dagens system är avsevärt mer avancerade och ger fler funktioner för larmöverföring/indikering.

Detektorer/siren/blixtfyr kan du använda i ett nytt larm.
Ja batteriet var helt slut. Tanken var att använda dörrkontakterna vid dörrar/fönster, inte mer avancerat än så.

Jag vet att moderna prylar har mycket mer funktioner. Har sneglat en del på Ajax. Men skulle ändå vilja installera detta. Ser en charm med dessa trådade prylar.

R Real-House skrev:
Ja batteriet var helt slut. Tanken var att använda dörrkontakterna vid dörrar/fönster, inte mer avancerat än så.

Jag vet att moderna prylar har mycket mer funktioner. Har sneglat en del på Ajax. Men skulle ändå vilja installera detta. Ser en charm med dessa trådade prylar.
Då är det bara till köra. Satsa även på ir-detektorerna. Magnetkontakt är bra att ha på svaga altandörrar.
Kanske finns det någon inst.anvisning i lådorna, tycker jag skymtar lite papper bland grejorna.

Kruxet är att få till en bra kabeldragning mellan central, detektorer och siren/blixt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
E etompau skrev:
Då är det bara till köra. Satsa även på ir-detektorerna. Magnetkontakt är bra att ha på svaga altandörrar.
Kanske finns det någon inst.anvisning i lådorna, tycker jag skymtar lite papper bland grejorna.

Kruxet är att få till en bra kabeldragning mellan central, detektorer och siren/blixt.
Ja det ser ut att finnas en komplett installationsmanual. Har inte hunnit läsa igenom den än. Men en blir nog att man skruvar fast allting på en träskiva och provar så att allting fungerar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.