Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Hej, jag har fått ta över ett oanvänt larm från slutet av 90-talet. Jag funderar på att installera detta, är jag dum i huvudet eller kan det kanske fungera? Någon som har erfarenhet av dessa larm?
Verkar vara ett visst projekt att sätta sig in i hur allt ska fungera/programmeras. Innan jag ens sätter mig in i detta får allting kopplas ihop på en testbänk för att testa att allting fungerar.
Verkar vara ett visst projekt att sätta sig in i hur allt ska fungera/programmeras. Innan jag ens sätter mig in i detta får allting kopplas ihop på en testbänk för att testa att allting fungerar.
Det är till synes ett extremt enkelt larm, men om det gör det du vill att det skall göra, varför inte?R Real-House skrev:
Principerna för trådade larm är i mångt och mycket "standard" och man kan mixa och matcha komponenter av olika fabrikat. Så det går ju till stor del att uppgradera i framtiden.
En tanke som väcks är att man idag nog normalt sätter mer diskreta magnetkontakter.
Extronic finns fortfarande kvar så kontakta dem och be om manualer.
https://extronic.se/kontakt/
https://extronic.se/kontakt/
Skulle säga att det inte kan programmeras. Du kopplar in detektorer och brytare/kodpanel för till- och från koppling. Larmet dra utgångarna vid larm.
Tider ställer du in på rattarna.
Backup-batteriet är sannolikt defekt/urladdat.
Vilket krav har du på grejorna? Dagens system är avsevärt mer avancerade och ger fler funktioner för larmöverföring/indikering.
Detektorer/siren/blixtfyr kan du använda i ett nytt larm.
Vilket krav har du på grejorna? Dagens system är avsevärt mer avancerade och ger fler funktioner för larmöverföring/indikering.
Nej, någon programmering är inte aktuell utöver att vrida på de två röda rattarna.E etompau skrev:
Och ställa in koden i "kodförbikopplaren".
Finns det någon "centralenhet" för den där kodförbikopplaren som placeras skyddat, eller är det så naivt att man skulle kunna skruva av locket och "tjuvkoppla" larmet?
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Ja batteriet var helt slut. Tanken var att använda dörrkontakterna vid dörrar/fönster, inte mer avancerat än så.E etompau skrev:Skulle säga att det inte kan programmeras. Du kopplar in detektorer och brytare/kodpanel för till- och från koppling. Larmet dra utgångarna vid larm.
Jag vet att moderna prylar har mycket mer funktioner. Har sneglat en del på Ajax. Men skulle ändå vilja installera detta. Ser en charm med dessa trådade prylar.
Då är det bara till köra. Satsa även på ir-detektorerna. Magnetkontakt är bra att ha på svaga altandörrar.R Real-House skrev:
Kanske finns det någon inst.anvisning i lådorna, tycker jag skymtar lite papper bland grejorna.
Kruxet är att få till en bra kabeldragning mellan central, detektorer och siren/blixt.
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Ja det ser ut att finnas en komplett installationsmanual. Har inte hunnit läsa igenom den än. Men en blir nog att man skruvar fast allting på en träskiva och provar så att allting fungerar.E etompau skrev:
Klicka här för att svara