jag hade en tråd innan om Unifi kamror på sommarstugan , resultatet blev kanon! nu blev man sugen på att byta Arlos mot Unifi PoE kamror på villan med. I detta fall har man tyvärr en funkis villa , rätt nytt, utan vind , med panorama fönster all round som gör kabeldragning lite svårt.
som jag har tenkt blir det nog 2 hål i fasaden som har typ 3 kablar each ut til kamror rundt huset där kabel ligger langs väggen, göms mellan trädbrädor eller under taklisten.
ni andra med PoE kamror, måste man börja tänka på surge protectors, jordning etc? eller bara go go?
som jag har tenkt blir det nog 2 hål i fasaden som har typ 3 kablar each ut til kamror rundt huset där kabel ligger langs väggen, göms mellan trädbrädor eller under taklisten.
ni andra med PoE kamror, måste man börja tänka på surge protectors, jordning etc? eller bara go go?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 288 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 288 inlägg
Jag ska ha kamror på varje vägg men enda naturliga stället att få ut kablar är från baksidan. Så enten kablar hela väggen till varje kamera eller en dosa med en switch i någonstans men så kommer den synas .K knightjocke skrev:
Är inte snickare, men om man hade fått bort en bräda mitt på fasaden att gömma bakom. Absolut bästa men brädorna sitter i varandra och tas bort rad för rad?
Förbi markisen är ju enklast att klamra bakom den. Så syns det typ inte.
Jag hade gått upp hela vägen till plåten vid taket och gömt kabeln där. Klamrat längs knutbrädan upp. Eller om det går att få bort knutbrädan och gömma bakom. Nackdelen är arbetshöjden.
Svart uv-beständig kabel på den fasaden smälter nog in ganska bra. Det kunde vara mycket sämre färg.
Förbi markisen är ju enklast att klamra bakom den. Så syns det typ inte.
Jag hade gått upp hela vägen till plåten vid taket och gömt kabeln där. Klamrat längs knutbrädan upp. Eller om det går att få bort knutbrädan och gömma bakom. Nackdelen är arbetshöjden.
Svart uv-beständig kabel på den fasaden smälter nog in ganska bra. Det kunde vara mycket sämre färg.
Själv har jag en vind med öppet (med nät) längs takfoten så jag kan enkelt dra ut kabel där jag vill ha det. Men det är inte isolerat, så på kortsidan är det bara hål genom väggen och kameran direkt utanför så jag inte behöver någon kabel längst väggen.
Klicka här för att svara