1 559 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Elektrisk Kulventil
Å andra sidan, LK:s motorventil där är identisk med diverse kinaventiler som säljs under mängder av olika varumärken. Så jag tror knappast det är någon svensktillverkad kvalitetsprodukt. Snarare tvärtom. Finns gott om motorventiler på marknaden som ger ett betydligt seriösare intryck.GK100 skrev:
Nä jag anser att det också är onödigt. Så ofta har vi inte elavbrott i Sverige. Dock när det väl sker, så har ju wifi, routrar, homey etc en tendens att hänga sig....T Tompanell skrev:
Själv har jag en lösning med en UPC som står vid inkommande fiber, Så convertern, routern, homey etc. funkar och gör en sömlös övergång till batteri vid ett strömavbrott. Onödigt säger vissa, men rätt skönt om man behöver bryta srömmen för ngt eljobb eller liknande utan att behöva starta om allting i rätt ordning sen....
Importören i det fallet borgar lite för att det inte är rent skräp som länkat i början av tråden. Just oberoende stängning vid bortfall matning är ett stort plus likt den magnetventil någon skrev om. I det fallet var det ju dessutom en verklig kvalitetsprodukt.C cpalm skrev:
Det du länkade till i början dvs skräp. Att spara i onödan när man ändå ger sig in på detta och vill ha funktionen är för mig dumt. Att välja korrekta delar och fundera på lösningarna däremot klokt oberoende vad priset är det finns ju som vanligt inget direkt rakt samband pris/prestanda men för lågt knappast vettigt.U Uffe6 skrev:
Fundera lite på varför det är bra på flera sätt med återgång stängd energilös. Det är en intressant aspekt i såna här fall.
Jag monterade motorventilen utifrån resonemanget:
Jag hade mycket väl kunnat tänka mig billigare lösningar på just motorenheten men det kändes lite sådär att köpa en billig ventil från Aliexpress.
Den aktuella ventilen kostade för fem år sedan 1700 spänn vilket jag tyckte var rimligt. Det fanns/finns säkert billiga ventiler med bra kvalitet på materialet men jag tyckte i det här fallet att det var en enkel och rationell lösning att förlita sig på ett varumärke.
...och vad gäller logik för detektion av ev. läckage så är det en separat funktion. Motorventilen behövs ju oavsett styrning av öppning och stängning.
- att avstängning av inkommande vatten, utöver vid behov via huvudventil, inte är en kritisk funktion i och med att husets vattensystem är designat att konstant vara trycksatt.
- att vetskapen att vattnet är avstängt när ingen är hemma ändå skänker mig en viss tillfredsställelse.
- att en hundraprocentig funktionalitet inte är nödvändig
- att jag gärna undviker komponenter som skulle kunna avge spännande ämnen som t.ex. bly, kadmium eller andra tungmetaller till dricksvattnet
Jag hade mycket väl kunnat tänka mig billigare lösningar på just motorenheten men det kändes lite sådär att köpa en billig ventil från Aliexpress.
Den aktuella ventilen kostade för fem år sedan 1700 spänn vilket jag tyckte var rimligt. Det fanns/finns säkert billiga ventiler med bra kvalitet på materialet men jag tyckte i det här fallet att det var en enkel och rationell lösning att förlita sig på ett varumärke.
...och vad gäller logik för detektion av ev. läckage så är det en separat funktion. Motorventilen behövs ju oavsett styrning av öppning och stängning.
Redigerat:
Tja, att öppna och stänga vattenanslutningen är ju en enkel och bra lösning. Hur man styr det kan givetvis lösas på många olika sätt genom sensorer, enkel logik eller mer eller mindre avancerade logaritmer.U Uffe6 skrev:
Det du länkade till och efterlyste erfarenheter om har ju inget med smart styrning att göra.
För övrigt är väl kvalitetsaspekten på komponenter ofta intressant om man ska bygga funktioner.
Jag har personligen svårt att avgöra om LKs ventil är identisk med diverse kinaventiler men jag ska villigt erkänna att jag är ytterst lite bevandrad i metallurgi... 😉C cpalm skrev:
Det är för övrigt inte helt okänt att det tillverkas både det ena och andra som avger olämpliga substanser.
Rätt eller fel, men jag valde att betala för det aktuella varumärket och litar därmed på det i det här fallet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden