587 läst ·
2 svar
587 läst
2 svar
Fibaro (Z-Wave) puck där motagningen degraderats
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Hej, en av mina fibaro-puckar slutade svara, öppnade upp armaturen och då började den fungera igen. Verkar vara antennen som är trasig så öppnade upp pucken och hittade inga fel på antenens anslutning mot kretskortet.
Pucken är max 6-7 år gammal.
Tänkte köra vidare på Fibaro puckar i mitt hus, lite jobbigt och serva om man har ett helt hus fullt med dessa,
Någon som råkat ut för samma sak?
Tänkte köra vidare på Fibaro puckar i mitt hus, lite jobbigt och serva om man har ett helt hus fullt med dessa,
Jag har ganska gott om Fibaro-puckar, i alla fall m fyra stycken "dubbel brytare" en dimmer och en RGBW-kontroller. RGBW är ju värdelös att försöka dimma några lysdioder med då den PWMar i alldeles för låg frekvens, fungerar i övrigt bra. Dimmern relativt gammal men nyligen i driftsatt (~1,5 år)AndersMalmgren skrev:
Hej, en av mina fibaro-puckar slutade svara, öppnade upp armaturen och då började den fungera igen. Verkar vara antennen som är trasig så öppnade upp pucken och hittade inga fel på antenens anslutning mot kretskortet.
Jag har inte haft problem med någon av mina, är väl 8-9 år tror jag. Även ett gäng väggpluggar, kanske 6 stycken, även de fungerar klanderfritt.
Stora invändningen är väl att de inte tycks tillhandahålla firmware-filer för uppgraderingar om man inte kör deras kontroller.
Ena dubbelswitchen sitter dessutom på inglasade altanen där det tenderar att kunna bli varmt på sommaren och kallt på vintern tycks fundera bra så här långt ändå.
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Det var väldigt trångt i denna apparatdosa så kan varit så att pucken legat i kläm och tagit skada av det men ändå märkligt tycker jag.J JFrisk skrev:Jag har ganska gott om Fibaro-puckar, i alla fall m fyra stycken "dubbel brytare" en dimmer och en RGBW-kontroller. RGBW är ju värdelös att försöka dimma några lysdioder med då den PWMar i alldeles för låg frekvens, fungerar i övrigt bra. Dimmern relativt gammal men nyligen i driftsatt (~1,5 år)
Jag har inte haft problem med någon av mina, är väl 8-9 år tror jag. Även ett gäng väggpluggar, kanske 6 stycken, även de fungerar klanderfritt.
Stora invändningen är väl att de inte tycks tillhandahålla firmware-filer för uppgraderingar om man inte kör deras kontroller.
Ena dubbelswitchen sitter dessutom på inglasade altanen där det tenderar att kunna bli varmt på sommaren och kallt på vintern tycks fundera bra så här långt ändå.
Klicka här för att svara