https://www.amazon.se/SWAWIS-Soleno...lpcontext&ref_=fplfs&smid=A1PW42TZIOZ67J&th=1

https://www.styrahem.se/c/316/gor-d...BwE&gbraid=0AAAAADl3_ckX-63EVFQ6SaHUmKaGKNxRa

Har någon erfarneht av dessa? Jag håller på att byta servisledning, Då tänkte jag passa på att sätta in en A och en B kran. Samt en elekrisk kulventil likt ovan. Har en Homey Pro idag som jag tänkte köpa en switch till och sedan koppla ihop med ventilen.

Någon som har erfarenhet att det funkar bra etc? tanken är t.ex. att göra flows elle rliknade om ett vattenlarm löser ut så skall den stänga automtiask, samt kunna sätta på vatten när man t.ex. är på semester när ngn granne är hemma o skall vattna.

U Uffe6 skrev:
[länk]

[länk]

Har någon erfarneht av dessa? Jag håller på att byta servisledning, Då tänkte jag passa på att sätta in en A och en B kran. Samt en elekrisk kulventil likt ovan. Har en Homey Pro idag som jag tänkte köpa en switch till och sedan koppla ihop med ventilen.

Någon som har erfarenhet att det funkar bra etc? tanken är t.ex. att göra flows elle rliknade om ett vattenlarm löser ut så skall den stänga automtiask, samt kunna sätta på vatten när man t.ex. är på semester när ngn granne är hemma o skall vattna.
Du bör nog ha en ventil med fjäderåtergång, stängd vid strömlöst, för att vara säker på att den stänger.
Öppnar när den får spänning. Klart lite klurigt med kommunalt vatten och det blir strömlöst, inget vatten, men går att leva med.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jo, jag har tänkt på det oxå. Men det ärju ändå trots allt väldigt sällan strömlöst i vårt I-land. Och att dessutom ngt skkulle springa läck just då under ett avbrott känns ändå försnillande liten.

Jag tänker faktiskt koppla fiber, router och homey till en UPS. Möjligt man skall göra det även med denna. Men som sagt försnillande liten risk att man får ett vattenläckage just när strömmen går. (förutom att fysen läcker då) Men den är säkrad redan o ligger utanför JFB, och skall ju helst gå till en UPS oxå

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Frågan är om du nu ser funktionen som viktig varför välja och sätta in skräp?

GK100 GK100 skrev:
Frågan är om du nu ser funktionen som viktig varför välja och sätta in skräp?
Vad är bra grejer då enligt dig?

B
Har inte exakt den modellen, men liknande som jag köpt billigt på aliexpress. Vmjag valde inte den billigaste, jag har för mig att mina drev är i metall. De biĺligaste är i plast, och tål bara ett visst antal cykler innan de är slut. Mina har funkat felfritt i +5år.

Tänk på att de ofta inte är riktigt fullt genomlopp, om du har dåligt med tryck så välj inte för klen storlek. Är nog inte ett problem...

Det finns även varianten med ett litet batteri/superkondring, som är elektriskt men som stänger när det blir strömlöst.

Mina har inte läckt (eller haft andra problem) och den sitter på ett ställa där läckor inte orsakar vattenskador, men jag brukar vara restriktiv med att köpa billiga vvs grejer...

U Uffe6 skrev:
Du får nog betala en tusenlapp åtminstone för en kvalitetsventil i rostfritt. När du sätter in en ventil av tveksam kvalitet så blir ju plötsligt ventilen den största risken i ditt system, om det dessutom är en ventil som är styrd och används någon gång om året så är ju även risken att när den väl måste stänga så läcker den likväl...

Skulle säga att du försöker komma åt en försvinnande liten risk med att addera en risk. Som i bästa fall är försvinnande liten den också men i värsta fall är mycket större än den du försöker undvika.

• Gilla
Bothnia och 2 till
  • Laddar…
U Uffe6 skrev:
Det mesta annat än det du har i dina länkar skulle jag nog säga. Se på det Tomtom skrev det ligger mycket i det. Samma med vad jonaserik skrev om oberoende manöver mot stämgt vid avbrott i matningen något man också får ha med i tankegångarna om det ska bli bra när det osannolika infaller.

Kort sagt kommer du fram till att du behöver funktionen satsa lite över bottenskiktet på både ventil och ställdon. Kanske främst ventilen har bäst vinst sett till att betala lite mer.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Du får nog betala en tusenlapp åtminstone för en kvalitetsventil i rostfritt. När du sätter in en ventil av tveksam kvalitet så blir ju plötsligt ventilen den största risken i ditt system, om det dessutom är en ventil som är styrd och används någon gång om året så är ju även risken att när den väl måste stänga så läcker den likväl...

Skulle säga att du försöker komma åt en försvinnande liten risk med att addera en risk. Som i bästa fall är försvinnande liten den också men i värsta fall är mycket större än den du försöker undvika.
Finns även elektriska lösningar med en swingarm som stänger en befintlig ventil. Så om man är rädd för att sätta en till ventil av tveksam kvaliet, så kan man ju sätta en sådan. Över en av de nya ventilerna.

https://www.amazon.se/PNI-PNI-HS541...18665799962&psc=1&language=sv_SE&gad_source=1

U Uffe6 skrev:
Finns även elektriska lösningar med en swingarm som stänger en befintlig ventil. Så om man är rädd för att sätta en till ventil av tveksam kvaliet, så kan man ju sätta en sådan. Över en av de nya ventilerna.

[länk]
Jag har den typen av lösning, fungerar kalasfint.
Min är av märket "Popp", men ser ut ungefär som den där.

En elektrisk ventil med svart hölje och metallanslutningar, liknande en Popp-modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
K
U Uffe6 skrev:

[länk]
Kör en sådan som pratar över Zigbee. Behövde inte anlita vvs:are och har befintliga kvalitetsventiler. Så jag tycker det är en jättebra lösning

Jag kör bevattningssystemet med liknande ventiler. Men det är kopplat mot den egna brunnen. Skulle inte våga ansluta mot det kommunala då får det bli en sån där extern arm.

J
Jag har en magnetventil från Danfoss (EV220B), godkänd för dricksvatten. Stängd i strömlöst läge men går att öppna med verktyg om det skulle bli längre strömavbrott. Styrs med homeassistant via separat puck.

Jag har monterat en motorkulventil från LK (G25) i serie efter vattenmätarkonsolen. Den stänger vid strömlöst med hjälp av ackumulerad energi (kondensatorer) och kan handmanövreras vid eventuell felfunktion.

Den stänger/öppnar när larmet armeras/desarmeras och har fungerat klanderfritt i fem år så den kan jag rekommendera.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Jag har monterat en motorkulventil från LK (G25) i serie efter vattenmätarkonsolen. Den stänger vid strömlöst med hjälp av ackumulerad energi (kondensatorer) och kan handmanövreras vid eventuell felfunktion.

Den stänger/öppnar när larmet armeras/desarmeras och har fungerat klanderfritt i fem år så den kan jag rekommendera.
Enda felet för TS är ju priset. Tror man att allt ska byggas med tejp, bindgarn och lite Amazon blir det därefter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.