5 188 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Länsförsäkringar ALF
Jag hade kört deckare ist för att larma alla fönster. Billigare. Tidigare larm jag haft hade de satt deckare i anslutning till varje plan eller utrymningsväg. Säg att du har magnetkontakt på dörren, Då är den lugn. Men ofta vill tjuvarna ta sig ut lätt och då är det bra att ha deckare vid de passagerna mot trapphus och ytterdörrar. En deckare på ovanvåningen i någon hall vid trappan som ex. I trapphuset från källaren osv. Försöka placera så de får med så mycket av huset per deckare. Men oftast en per plan. Fått till mig att de även är på g med kameror.B bergquist skrev:Fortsätter i denna tråden, ska ringa och beställa larmet i nästa vecka, hur hade ni resonerat gällande antalet enheter ??
Jag har två våningshus +källare.
-Källaren har en ingång och några fönster, men inget av särskilt värde, här tänker jag mig larm på dörren och en dekare i rum nr.2 som leder till första plan.
Första våningsplan har två ytterdörrar +altandörr, här sätter jag larm på alla dörrar, utöver det har vi 11 fönster, sätter ni larm på alla fönster eller bättre köpa 2-3 dekare som har koll.
Tredje våningsplan har en balkongdörr, här sätter jag larm, samt ett par dekare för de lär ju inte klättra upp med stege när de lika gärna kan ta sig in på första plan ?
Annars har jag 10 fönster på detta plan.
Hur hade ni gjort?
Nästa sak, jag tänker mig ha två ställen där jag kan larma av och på systemet dvs. Vid ytterdörrar, sen i källaren blir det smart lås, men kan denna stänga av och sätta på larmet om jag önskar??
Gällande dörr-/fönstermagneter, sätt på dörrar/fönster du kan riskera glömma stänga när ni lämnar huset. Då kan ni inte slå till larmet med dem öppna. Om det händer att man slarvar med låsning på typ källardörren, då reagerar den ju direkt istället för att man ska nå hela vägen till detektorn.B bergquist skrev:Fortsätter i denna tråden, ska ringa och beställa larmet i nästa vecka, hur hade ni resonerat gällande antalet enheter ??
Jag har två våningshus +källare.
-Källaren har en ingång och några fönster, men inget av särskilt värde, här tänker jag mig larm på dörren och en dekare i rum nr.2 som leder till första plan.
Första våningsplan har två ytterdörrar +altandörr, här sätter jag larm på alla dörrar, utöver det har vi 11 fönster, sätter ni larm på alla fönster eller bättre köpa 2-3 dekare som har koll.
Tredje våningsplan har en balkongdörr, här sätter jag larm, samt ett par dekare för de lär ju inte klättra upp med stege när de lika gärna kan ta sig in på första plan ?
Annars har jag 10 fönster på detta plan.
Hur hade ni gjort?
Nästa sak, jag tänker mig ha två ställen där jag kan larma av och på systemet dvs. Vid ytterdörrar, sen i källaren blir det smart lås, men kan denna stänga av och sätta på larmet om jag önskar??
På övervåningen behöver du inte överdriva med detektorer. Som du säger enda vägen in via stege på balkongen.
DkK knightjocke skrev:o
Om jag väljer köra deckare istället för mig agneK knightjocke skrev:Gällande dörr-/fönstermagneter, sätt på dörrar/fönster du kan riskera glömma stänga när ni lämnar huset. Då kan ni inte slå till larmet med dem öppna. Om det händer att man slarvar med låsning på typ källardörren, då reagerar den ju direkt istället för att man ska nå hela vägen till detektorn.
På övervåningen behöver du inte överdriva med detektorer. Som du säger enda vägen in via stege på balkongen.
Om jag väljer köra färre deckare, hur fungerar då skal-larm på kvällen för det är väll endast magnetlarmen som är igång? Ska jag även tänka på det i samband med när jag räknar antalS Snickenicke87 skrev:Jag hade kört deckare ist för att larma alla fönster. Billigare. Tidigare larm jag haft hade de satt deckare i anslutning till varje plan eller utrymningsväg. Säg att du har magnetkontakt på dörren, Då är den lugn. Men ofta vill tjuvarna ta sig ut lätt och då är det bra att ha deckare vid de passagerna mot trapphus och ytterdörrar. En deckare på ovanvåningen i någon hall vid trappan som ex. I trapphuset från källaren osv. Försöka placera så de får med så mycket av huset per deckare. Men oftast en per plan. Fått till mig att de även är på g med kameror.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
nya byggregler inom påverkansområde för totalförsvaret
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Lurmen vertikalfräs fäste? Slitts till kilstål hur fäster jag?
Verktyg & Maskiner -
Designfråga ”sockel” av half-tile eller ej
Badrum -
Cirkulationspump går inte igång; ingen värme. Alfa Laval Mini-Eco
Värme allmänt -
Montering av kanalfläkt?
Ventilation