798 läst · 3 svar
798 läst
3 svar
Yale Doorman v2 utan Verisure
Hej! Har tre stycken 12 år gamla Yale Doorman v2 och är trött på att pytsa ut flera tusenlappar till Verisure varje år. Om jag säger upp det:
1. Slutar Verisure-appen fungera (trots gammalt lås)?
2. Går det att få igång i Yale-appen? Kan inte trycka fortsätt när jag skrivit in serienummer manuellt så misstänker att låsen är för gamla.
3. Om ingen app fungerar - kommer låsen fortsätta fungera att öppna/låsa samt programmera via knapparna? Det borde de inte kunna ta ifrån mig.
Tack på förhand!
2. Går det att få igång i Yale-appen? Kan inte trycka fortsätt när jag skrivit in serienummer manuellt så misstänker att låsen är för gamla.
3. Om ingen app fungerar - kommer låsen fortsätta fungera att öppna/låsa samt programmera via knapparna? Det borde de inte kunna ta ifrån mig.
Tack på förhand!
Bästa svaret
Jag sade nyligen upp mitt Verisure och har två st Yale Doorman v2-lås. Det jag gjorde sen var att köpa Yale Access Module som jag monterade in i låsen. Verisure har sina egna moduler som sitter i låsen, men de blir värdelösa när man säger upp abonnemanget. Så dem tar man ut och sätter in Yales moduler istället.J johanolzzon skrev:Hej! Har tre stycken 12 år gamla Yale Doorman v2 och är trött på att pytsa ut flera tusenlappar till Verisure varje år. Om jag säger upp det:
Tack på förhand!
Utöver modulerna så ska man också skaffa Yale Connect, eller Connect X, så modulerna kan kommunicera trådlöst med dem och därmed molnet. Det var ganska enkelt att få igång. Ja, man använder då Yales app. Funkar bra. Man kan tex ställa in så att låset automatiskt låser upp sig när man kommer hem och närmar sig dörren.
Din fråga nr 3, ja de kommer alltid fungera som ”dumma” smarta lås. Då får du lägga in dörrkoder direkt via låsens knappsats.
Googla lite så hittar du hur man gör ovanstående.
Just ja, jag använder nu Ajax alarm och en kopplad väktartjänst, i stället för Verisure. 125 kr/mån med väktartjänst eller 0 kr/mån utan väktartjänst.
Otroligt värdefullt svar, stort tack för det! Ringde också Yale support som bekräftar exakt det du skriver. Har sagt upp Verisure nu, så frågan är vad jag ska göra med alla pengar jag får över nu... 😀S slugger75 skrev:Jag sade nyligen upp mitt Verisure och har två st Yale Doorman v2-lås. Det jag gjorde sen var att köpa Yale Access Module som jag monterade in i låsen. Verisure har sina egna moduler som sitter i låsen, men de blir värdelösa när man säger upp abonnemanget. Så dem tar man ut och sätter in Yales moduler istället.
Utöver modulerna så ska man också skaffa Yale Connect, eller Connect X, så modulerna kan kommunicera trådlöst med dem och därmed molnet. Det var ganska enkelt att få igång. Ja, man använder då Yales app. Funkar bra. Man kan tex ställa in så att låset automatiskt låser upp sig när man kommer hem och närmar sig dörren.
Din fråga nr 3, ja de kommer alltid fungera som ”dumma” smarta lås. Då får du lägga in dörrkoder direkt via låsens knappsats.
Googla lite så hittar du hur man gör ovanstående.
Just ja, jag använder nu Ajax alarm och en kopplad väktartjänst, i stället för Verisure. 125 kr/mån med väktartjänst eller 0 kr/mån utan väktartjänst.
Klicka här för att svara