Har markiser med elero fjärrkontroll variotel 2 som går upp efter ca 20 minuter.
Efter att sol vind sensorn blivit duschad indikerar den alltid hård vind.
När jag stänger av sensorn och kör ner markisen manuellt går den upp efter 20 minuter.
Om jag bryter strömmen till markisen när den är nere borde den inte gå upp efter 20 minuter.
Frågan är vad som händer när jag slår på strömmen? Vet markisen om att den är nere när strömmen kommer tillbaka?

På mina somfy markiser är tydligen även vindsensorn inkopplad i manuellt läge för att skydda markiserna.

L LabanW skrev:
Har markiser med elero fjärrkontroll variotel 2 som går upp efter ca 20 minuter.
Efter att sol vind sensorn blivit duschad indikerar den alltid hård vind.
När jag stänger av sensorn och kör ner markisen manuellt går den upp efter 20 minuter.
Om jag bryter strömmen till markisen när den är nere borde den inte gå upp efter 20 minuter.
Frågan är vad som händer när jag slår på strömmen? Vet markisen om att den är nere när strömmen kommer tillbaka?
Jag skulle tro att sol- och vindsensorn har gått sönder och inte längre har någon kontakt med markisen. Eftersom markisen inte hört något från sensorn på ett tag så går den upp av säkerhetsskäl. Detta hände mig. Då man inte kan avregistrera den trasiga sensorn (på grund av att den är trasig) så är det fabriksåterställning som gäller för att få bort samtliga registrerade sensorer. Då försvinner även alla inställningar för ändlägen och dessa måste programmeras om. Det finns utförliga instruktioner på Youtube för detta. När det är klart så stannar din markis utfälld igen... Lycka till!

• Gilla
LabanW
  • Laddar…
Nu tror jag att jag har fått ordning på mina markiser utan sol- och vindsensor. Att radera allt gick efter några försök, men att sedan få sändaren att styra markiserna gick inte. Men efter att jag bytt batteri i sändaren verkar det att fungera. Dom gamla batterierna var original med datum juni 2019.

Att bryta strömmen för att hindra att markisen går upp verkar inte medföra några problem.

• Gilla
knorrhane
  • Laddar…
För Somfy skaksensor så står det precis så, när batteriet är lågt så drar den in markisen efter 20 minuter som en påminnelse. 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.