Jag funderar på sätt att stänga en Ballofixventil automatiskt, genom automatisering (Home Assistant) om en vattensensor detekterar läcka.

Jag har hittat apparater som kan göra det men de är konstruerade för större dimensioner av spakar än Ballofix

Jag brainstormar för mig själv sätt att anpassa dem, såsom att förlänga Ballofixspaken. Dock är det kanske en dum idé eftersom det i värsta fall kan vrida sönder ventilen?

Vore intressant med synpunkter och idéer om detta. Jag vet att en fackman kan installera en separat avstängare, men något som mekaniskt hanterar befintlig ventil är det jag mest är inne på.

Är ett alternativ en mjukstängande magnetventil som enkelt kan styras via ett relä?

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jag har redan en Ballofix installerad, det jag är inne på är att automatisera vridmomentet på den så att den vrids 90 grader. Jag letar främst en lösning som inte modifierar rörinstallationen, bara manövrerar det befintliga så att säga.

C claes_h skrev:
Jag har redan en Ballofix installerad, det jag är inne på är att automatisera vridmomentet på den så att den vrids 90 grader. Jag letar främst en lösning som inte modifierar rörinstallationen, bara manövrerar det befintliga så att säga.
Blir nog lite svårt att få ihop det. Det ska då vara en vridande motor med fjäderåtergång, som även fungerar vid strömavbrott. Dom är rätt stora pjäser och tar plats. Så enklast är nog som sägs att bygga in en magnetventil som stänger vid strömlöst. Finns för 12V/24 VDC och 230 VAC

Varför krångla? Byt till en NC magnetventil eller en styrd kulventil med don. Finns med samma BSP-gänga som vilken ballofix som helst

useless useless skrev:
65x65 mm är väl inte så stort?

[länk]
Den har jag inte sett förrut. Men passar den till en ballofix. Är det inte till en vanlig kulventil som har en arm som tages bort.

J jonaserik skrev:
Den har jag inte sett förrut. Men passar den till en ballofix. Är det inte till en vanlig kulventil som har en arm som tages bort.
På min Ballofix kan jag ta bort vredet genom att dra rakt ut. Det ser ut som det har likt en hexnyckel i sin axel. Men verkar inte samma som på den länkade sidan

• Svart plastvred med metallaxel formad som en hexnyckel på ett träbord, relaterat till Ballofix-ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mexitegel mexitegel skrev:
Den på styrahem verkar vara för en speciell typ av kulventiler för att motorenheten ska passa.

Vatette har en manöverenhet, men är osäker på om den bara funkar med deras vattenfelsbrytare eller om den är ”dum” och om den passar till märket ”ballofix” om det är det TS verkligen har.

[länk]
Ja det är Ballofix

• Svart Ballofix-handtag av plast på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Högst tveksamt om vatettemotorenheten passar då. Det är olika utseende på ”knoppen” som vreden fäster i.

• Gilla
claes_h
  • Laddar…
Använder inte folk typ ikeas knycklan till sånt här?

C claes_h skrev:
Jag funderar på sätt att stänga en Ballofixventil automatiskt, genom automatisering (Home Assistant) om en vattensensor detekterar läcka.

Jag har hittat apparater som kan göra det men de är konstruerade för större dimensioner av spakar än Ballofix

[media]

Jag brainstormar för mig själv sätt att anpassa dem, såsom att förlänga Ballofixspaken. Dock är det kanske en dum idé eftersom det i värsta fall kan vrida sönder ventilen?

Vore intressant med synpunkter och idéer om detta. Jag vet att en fackman kan installera en separat avstängare, men något som mekaniskt hanterar befintlig ventil är det jag mest är inne på.
Jag har exakt den modellen (fast den går en der ett annat namn "Popp"), kopplad till min Homey, funkar utmärkt.
Men då har jag också den ventiltypen som visas i videon,
Provkör den lite då och då, och den fungerar väldigt bra.
Den vrider ju 90 grader, så det bör ju fungera på en ballofix, med en förlägningsspak tänker jag?

Hannuse Hannuse skrev:
Jag har exakt den modellen (fast den går en der ett annat namn "Popp"), kopplad till min Homey, funkar utmärkt.
Men då har jag också den ventiltypen som visas i videon,
Provkör den lite då och då, och den fungerar väldigt bra.
Den vrider ju 90 grader, så det bör ju fungera på en ballofix, med en förlägningsspak tänker jag?
Jag tänker också så, och att göra en förlängningsspak känns som det borde funka

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.