4 909 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Kontrollera FläktWoods FTX ventilation med Home Assistant
Hej,
Jag har skrivit ihop en guide kring hur man kan ansluta sitt FTX-aggregat från FläktWoods till Home Assistant. Artikeln finns här: https://framkant.org/2022/10/kontrollera-flaktwoods-ftx-ventilation-med-home-assistant/
Nästa steg blir nog att byta ut styrenheten till vår LK golvvärme så att den också går att ansluta med modbus.
Jag har skrivit ihop en guide kring hur man kan ansluta sitt FTX-aggregat från FläktWoods till Home Assistant. Artikeln finns här: https://framkant.org/2022/10/kontrollera-flaktwoods-ftx-ventilation-med-home-assistant/
Nästa steg blir nog att byta ut styrenheten till vår LK golvvärme så att den också går att ansluta med modbus.
Har använt samma Modbus gateway för att kommunicera med ett Österberg Heru 130, Bara adresserna som skiljer på registerna.V vankel skrev:
Mycket bra instruktioner synd jag inte hittade dem när jag höll på. Det som var problemet för mig var att få till formatet i HA configurationen, finns flera versioner av Modbus och jag råkade få tag på något gammalt exempel.
Tack för superbra guide, drog kabel och fick upp värden i HA.
Har ett likadant aggregat (rdaf midi) som dig men får inte några värden på luftfuktigheten, har du koll på om det är tillägg för att få det? Vet att CO2 är ett tillägg ex.
Har ett likadant aggregat (rdaf midi) som dig men får inte några värden på luftfuktigheten, har du koll på om det är tillägg för att få det? Vet att CO2 är ett tillägg ex.
Jag vet faktiskt inte. Aggregatet satt i huset när jag flyttade in. Men kolla med deras support, de har varit mycket hjälpsamma.K kuse skrev:
Hej!V vankel skrev:
Håller på att integrera nu mjukvara delen. Men förstår inte riktigt hur och var man kan lägga till en egen confiruation yaml fil i HA. Min HA hade slutat fungera (kanske just för jag påjade något i kustom delen) och behövde börja om.
Behöver man HACS för att får det att fungera? Eller någon annat sätt att komma åt HA filsystem? Jag har nu satt upp Samba så man kan komma åt visa delar av filsystemet.
För övrigt kan man avända sig av denna för att plugga in modbus in på RDAFs kretskort.
RS PRO, 3.5mm Pitch, 3 Way, Pluggable Terminal Block, Plug, Through Hole, Screw Termination
Artikelnummer:144-4298
Om du lägger konfigurationen som han gjort direkt i configuration.yaml behöver du inte skapa några nya filer. Tänk på att det är viktigt med alla blanksteg.M mpostma skrev:Hej!
Håller på att integrera nu mjukvara delen. Men förstår inte riktigt hur och var man kan lägga till en egen confiruation yaml fil i HA. Min HA hade slutat fungera (kanske just för jag påjade något i kustom delen) och behövde börja om.
Behöver man HACS för att får det att fungera? Eller någon annat sätt att komma åt HA filsystem? Jag har nu satt upp Samba så man kan komma åt visa delar av filsystemet.
För övrigt kan man avända sig av denna för att plugga in modbus in på RDAFs kretskort.
RS PRO, 3.5mm Pitch, 3 Way, Pluggable Terminal Block, Plug, Through Hole, Screw Termination
Artikelnummer:144-4298
Använd den inbyggda editorn. Då hjälper den dig så att konfigurationen är rätt. Den gröna bocken uppe i hörnet.
Sedan under utvecklingsverktyg kan du checka konfigurationen innan omstart.
Genom att lägga "modbus: !include modbus.yaml" i konfigurationen kan du länka in Modbus-konfigurationen från en annan fil för att få det mindre rörigt
Tack för hjälpen. Det kom lite semester emellan. Men nu var jag igång igen med detta.K knightjocke skrev:Om du lägger konfigurationen som han gjort direkt i configuration.yaml behöver du inte skapa några nya filer. Tänk på att det är viktigt med alla blanksteg.
Använd den inbyggda editorn. Då hjälper den dig så att konfigurationen är rätt. Den gröna bocken uppe i hörnet.
Sedan under utvecklingsverktyg kan du checka konfigurationen innan omstart.
Genom att lägga "modbus: !include modbus.yaml" i konfigurationen kan du länka in Modbus-konfigurationen från en annan fil för att få det mindre rörigt
Behövde nog först lägga in File Edittor in Add Ons.Sedan ligger det under installationsdetaljer av file editor en knapp som gär att den dyker up i sido menu:n.
MEN, man kan ju även använda extern tilgång med en SMB client och sedan editera som jag redan hade configurerat.
Men man måste ändå se till att Yaml configurationen inte förhindrar återstart. För noobies som jag:
- kolla under Developer tools: check and restart.
Lägga in nåt dumt, spara, sedan kollar man "check" och så ser man att editeringen funkar och att man får ett felmeddelande, så man vet att mekanismen funkar.
Nu till projektet:
yaml filen:
Här kom ett annat problem. Tydligen har man uppdaterad nån bibliotek för "climates". Jag behöver ta bort denna raden ur "climates" sektionen.
#count: 1
JAg fick felmddelande på det, men det löste sig med lite sök på nätet.
Så först fick jag den mjukvara delen igång.
konfigurering av waveshare device i mitt nätverk. Sedan ska lämporna på wavesharel lysa rött (power), blå (länk och tcp uppkoppling igång) och sedan ska act lampan lyser när devicen som modbus master försöka kommunicera.
Men efter det visade allt sig vara "undefined".
Jag lyckades ändå göra en klassisk tabbe där jag förväxlade A och B. Satt och kolla med voltmätarn och oscilloscoop, men man får inte så mycket ut på det egentligen.På denna sidan hittar man mer.
https://www.waveshare.com/wiki/RS485_TO_ETH_(B)#Advanced_Software_Function
Jag kollade nu igen hur jag hade kopplat intefacet mot aggregatet (det hade jag fotad redan vid installationen innan jag skrev mitt förra inlägg).Så var detta fel och att återställa felet fixade problemet
Så nu har jag en setup som lirar.
Jag får ut aktuella värden från aggegratet, som är gött. Nu kan jag även försöka styra något.
Som grädde på mosen kopierade jag även setupen med waveshare device och kopplade den mot en garo 3 fas energi mätare med RS485 interface.
Där hade en tråd tll B kontakten gått av efter min första installation (kopparledar med massiv kärna är inte så stabila) så nu lirar även den!
modbus:
- name: "modbus_garo_energy"
type: tcp
host: 192.168.1.197
port: 502
sensors:
- name: em1_kwh_raw
slave: 1
address: 40
input_type: input
scale: 0.1
swap: word
precision: 1
data_type: int32
unit_of_measurement: 'W'
- name: hybel_seriemaler_kWh
slave: 1
address: 52
input_type: input
scale: 0.1
swap: word
precision: 1
data_type: int32
unit_of_measurement: 'kWh'
Redigerat:
Ett tillägg:
Dokumentet med alla modbus registrar går inte att hitta med original länken:
Man har tydligen ändrat något på direktlänkar.
Gör man en sökning så dykder det upp:
https://www.flaktgroup.com/se/sok/?q="rs+485"&documents=1
Själva dolumentet heter tydligen:
Modbus RS 485 Teknisk instruktion (engelska)
Dokumentet med alla modbus registrar går inte att hitta med original länken:
Man har tydligen ändrat något på direktlänkar.
Gör man en sökning så dykder det upp:
https://www.flaktgroup.com/se/sok/?q="rs+485"&documents=1
Själva dolumentet heter tydligen:
Modbus RS 485 Teknisk instruktion (engelska)
Klicka här för att svara