tommib
Har inte hittat några loggar som går att läsa. journalctl syslog ger bara att den startar, inget mer. Har letat som en tok i /var/log och /usr/local men gått bet.

dmesg kanske säger något?

Loggar ska finnas endast i journalctl som standard på Raspbian som jag förstår det. Helt värdelöst - då måste man ju lära sig hur de "nymodigheterna" fungerar. Loggfiler var så enkla att hantera...

tommib
dmesg avslöjade åtminstone en undervoltage vilket stämmer med get_throttled som rapporterar att den har strypts vid något tillfälle. Core voltage är dock 1.200 V vilket förmodligen är bra.

Nu har jag en helt fräsch installation av Raspbian och OpenSprinkler och felet kvarstår med extern nätadapter (Huawei). Ska prova en annan adapter tror jag. Undrar varför det funkade från början? Kanske är hallonpajen som sagt upp sig? Den är trots allt ett antal år gammal.

Jag har upplevt samma typ av fenomen när jag tidigare körde Kodi på Raspberry Pi.

Värme var ett återkommande problem och det var inte helt enkelt att se varför problemen uppstod just när de uppstod...blev bättre med kylfläns.

Val av nätadapter var också viktigt. En viss nätadapter kunde fungera alldeles utmärkt men helt plötsligt, vid något specifikt tillfälle, kunde undervoltage indikeras.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Ah. 0x50005
Ja, låter som ström-problem.

Själv löste jag det senast genom att addera mer kräm för tillfälliga problem med batteri-backup.
https://amzn.eu/d/2bP364o
Den ger 6A till Pi'n och kan matas med det mesta, även om den frustrerande nog för din del *inte* tar 24V, om du mot förmodan kör med DC-ventiler istället för AC som vanligt.

(I mitt fall var det ett gäng LED-dioder som sög så pass mycket i vissa blink-mönster att PI'n klagade på dippen. Med denna, som dessutom har den några trevliga extra utgångar för att koppla externa prylar på, är det inte längre något problem)

Men du behöver nog öka storleken på lådan i så fall...

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Hmm. Jag tror jag ska kopplas om lite istället så att reläkortet inte matas via pajen utan direkt från omvandlaren istället. Reläerna ska inte dra så mycket att det blir ett problem men man vet ju inte.

Ventilerna är mycket riktigt 24 VAC, vilket gjorde det lite pyssligt att hitta en omvandlare.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ja, om du separerar matningen från PI'en och omgivningen så *borde* den hålla sig i schack om du har en tillräckligt biffig matning.

(Min lösning med en UPS rekommenderas egentlige inte. I mitt fall är det till en sorts spel-enhet som flyttas runt ibland, så att klara strömbortfall utöver att hantera problem med dippar har ett egenvärde i sig. Det är ju typ en tusenlapp extra totalt sett med UPS+batterier)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Biffig vet jag inte. Den är från Amazon och säger 3A 5V vilket borde räcka utan problem men man vet ju inte. Kanske en konding parallellt där?

tommib
Kollade lite och reläerna drar 71 mA i spolen. Det är aldrig fler än två samtidigt så säg 150 mA om vi räknar med optokopplaren också. Det borde verkligen inte vara något problem men man vet ju inte.
Måste lönearbeta inatt men med lite tur så får jag sova. Då blir det lite källarpyssel imorgon men jag borde hinna med detta också.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tommib
Öppen kopplingsdosa med elektronik och sladdar på skrivbord, ansluten till ström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt försök, nu med en flång ny RPi Zero W 2. Funkar bra både med extern matning och via 24 VAC trafo + omvandlare. Det finns hopp.

Den skarpsynte noterar att jag inte orkade göra nya fästpunkter, den får hänga i två men det verkar räcka. Det blev också lite sämre med matningen men det får också vara, det ska förhoppningsvis bara kopplas där en gång.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Inte relaterat till OpenSprinkler men jag byggde ihop ett system med ett reläkort som har kablad ethernet som interface och modbus som protokoll. Det hela knyts sedan ihop i en Home Assistant server. Ventilerna är på 12VDC, samma som reläkortet.

I telenätet så matas saker med -48V DC för att minimera korrosion av kopparledarna (tror jag), så jag använder 2st kanaler för att frikoppla den negativa och positiva potentialen helt. Huruvida det faktiskt behövs vet jag inte men det kändes fint.

Men hur fungerar en AC-kopplad ventil? Fasvänder man bara?

tommib
Spänning på, ventil öppen. Ingen spänning, ventil stängd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.