B Bo Berglund skrev:
I anslutningen till elmätaren måste du såklart också ha referensen (GND/Jord) ansluten...
Utgången från elmätaren är vanligtvis en öppen kollektor på en optokopplare.
Den skall anslutas till din egen matning via en pull-up som kan vara tex 4K7.
Men det kommer ju inte att fungera om du inte också ansluter jordsidan av utgången till din egen jord.
Ett par undringar:
- Kör du din ESP med strömmatning från elmätarens 5V utgång?
- Eller har du separat matning för ESP-enheten så du bara behöver data från mätaren?

I det senare fallet med separat matning så skall du koppla kabeln till mätaren på det här sättet:

| P1 pin | ESP8266 Pin |
| ---- | ---- |
| 2 - RTS | 3.3v |
| 3 - GND | GND |
| 4 - | |
| 5 - RXD (data) | RX (gpio3) |

Om du däremot använder mätarens 5V matning så blir kopplingen så här:

| P1 pin | ESP8266 Pin |
| ---- | ---- |
| 1 - 5v out | 5v or Vin |sätt en bra regulator 5V-> 3.3V här på ditt kort
| 2 - RTS | 3.3v |
| 3 - GND | GND |
| 4 - | |
| 5 - RXD | RX (data)(gpio3) |
| 6 - GND | GND |

Och det är superviktigt att sätta en 5V->3.3V regulator mellan inkommande 5V och ESP-anslutningen för 3.3V. Innan jag gjorde det använde jag två dioder för att sänka spänningenb från 5V till c:a 3.5V och det verkade fungera men var väldigt ofta fel. Efter att jag satte dit regulatorn funkar allt OK (med en 1000 uF kondensator på 3.3V sidan).

PS, jag fick min elmätare från Vattenfall för några år sedan men jag vet inte vilket fabrikat det är...DS
Tja! TACK! Tror det löste sig nu.

Jag matar ESP32 via Power Over Ethernet då jag även kör kommunikation via ethernet, och då räcker inte strömmen från porten för att orka driva ESP32.

Jag hade använt ett kopplingsschema som visade att Data GND 3 + 6 GND skulle kopplas ihop, men det gäller ju bara när man även driver enheten med 5v matningen förstår jag nu...

Tog jag bort GND från pinne 6 så försvann allt skräpdata och nu verkar det lira!
Skräpdatat är iaf borta och den klagar inte längre på BAD CRC.

Det jag fortfarande inte förstår i den här kopplingen är:

"Krockar" inte GROUND från matningen i PoE med den Data GND jag får in på GND-pinnen på arduinon?

Redigerat:
Du hart antagligen elmätaren inomhus och i båda mina installationer sitter den i ett elskåp som nätägaren satt upp utanför tomten. Så jag är begränsad till den ström som mätaren kan leverera, vilket inneburit att jag har måst minska ESP-strrömförbrukningen maximalt.
Det kan man göra med en enda kodrad i loop():

void loop()
{
delay(1); //Added to reduce power drain.

Jag fick detta från den här webbsidan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.